Hát ez olyan "mohás" – Tóth Géza rendező

  • rés a présen
  • 2014. január 16.

Snoblesse

Tomasz Man 111 című darabját ezúttal Kaposváron játsszák. Az előadás rendezőjét kérdeztük.

rés a présen: Vannak hagyományai Kaposváron, illetve nálad a "tantermi drámának"?

Tóth Géza: A IX. kerületben kezdtem, a Karavánban, de ma már az ország több városában dolgozom hátrányos helyzetű roma fiatalokkal. Például Nagykanizsán vezetek egy csoportot, Szegeden a Thealter fesztivál keretében tartottam egy workshopot. Kaposváron az Osztályellenség volt az első tantermi előadásom, és épp most fejeztem be egy projektet, Német Ákos Web áruház című darabját dolgoztuk fel kaposvári középiskolásokkal.

rap: Kiknek a módszereit fogadod el?

TG: Kaposváron tanultam a "szakmát" színészként. Jeles: Ványa bácsi - Asztrov, Babarczy: Balkon - Roger, Ascher: Éjjeli menedékhely - Tatár, Mohácsi: Nagy Romulus - Aemilianus, Gothár és a többiek. Tőlük tanultam, hogyan kell próbálni, és hogyan kell megszervezni a próbát úgy, hogy ott szülessenek "szénházi" pillanatok, na. Vasziljevtől, Törőcsiktől a próba drámaiságát lestem el. Rale Milenkovicstól színészvezetést. Figyelemmel kísérem és nagyon fontosnak tartom Schilling Árpád, a Káva, a Kolibri előadásait. Stockholmban, Németországban többször is dolgoztam a next generation projektekben. Be kell engedni a következő generációt a keneteskedő polgári csilláros színházakba, vagy el kell menni hozzájuk a suliba!

false

rap: Miért választottad Tomasz Man darabját?

TG: A színház művészeti vezetője, Bérczes László szólt, hogy van egy 111 című darab, amit Tomasz Man írt, olvassam el. Gondoltam, nagy bunkó vagyok, mert ilyen Thomas Mann-darabot nem ismerek. Aztán kiderült, hogy egy kortárs lengyel szerzőről van szó. Van Varsóban egy kiváló drámaíró műhely, ahol a darabokat az írók a színészekkel és a rendezőkkel hozzák létre. Hát, ez olyan "mohás", mit kezdjek vele.

rap: Hogy zajlottak az elkészületek?

TG: Egész nyáron készültem, olvasgattam leginkább. Robert Wilson rendezői munkái érdekeltek. Szubliminális zenéket, a zene terápiás hatásait tanulmányoztam. A munka augusztusban, az első időszakban a színészek helyzetbe hozásával és a figurák feltárásával telt. Majd speciális szövegtanuló-szövegösszemondó próbák voltak, ahol folyamatosan szólt a zene. A színészek könyörögtek, hogy kapcsoljam ki. Egy kis Penderecki, Meredith Monk, ilyesmi.

rap: Hol lesz ez látható, és milyen más darabjaid vannak repertoáron?

TG: Januárban a Jurányiban mutatjuk be kétszer a 111-et, aztán Kaposváron és Somogy megyében különböző kollégiumokban, iskolákban és havonta egyszer a kaposvári színház stúdiójában, ha minden jól megy. A Stúdió K-ban játsszuk alkalmanként a Csongor és Tünde-rendezésemet, amely egy beavató színházi előadás, meg óvodákban a Banya mesék című bábelőadásomat. A Portugál című darabot is műsorára tűzi a kaposvári színház, ha lehet egyeztetni.

rap: Van-e élet Kaposvár után Kaposváron?

TG: 1983 óta dolgozom a kaposvári színházban, amíg csak egy szög marad az épületben, ami a színházra hajaz, maradok mint "szelíd modoros", és színházat fogok csinálni. Szerencsére hívnak máshová is, tagja vagyok például a k2 társulatának. "Nem szabad megöregedni"!

rap: Mi a különbség színház és élet között?

TG: A színházban töltöttem az életem, mindent itt tanultam meg, nekem az életem játék, szerelem, bűn, megbocsátás, színház. Mit csináljak, ez lett az életem!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.