Utolsó Koccanás a Katonában

  • 2012. december 12.

Snoblesse

Még egyszer, utoljára összekoccannak Spiró autói a Katonában.


2004 januárjában új Spiró-darabbal, a Koccanással indított a Katona, és az azóta eltelt nyolc évben számtalanszor estek egymásnak az autósok a színpadon – de nem csak ott, mert Spiró György darabjából utóbb film is készült, méghozzá Török Ferenc-féle szoborfilm. Hazai darab ennél jobb sorsot aligha kívánhat magának, ráadásul a kritikai fogadtatás is kedvező volt, a 2003/2004. évadban a Koccanás kapta a Színikritikusok Díját mint legjobb új magyar dráma. „Spirót nem a rögvalóság érdekli, hanem az »égi más«: fölhabzik hát minden, elrajzolódik, mint egy rendes groteszkben szokás. A karakterek jelenünk kliséit hozzák, egyénítés-egyéniség paradoxona ez: mindenki ismerős, hisz itt lakik a szomszédban. Mindenki szomszédjában. Spiró György darabja illeszkedik az életmű Zeitstück-vonulatába; a Dobardán–Vircsaft–Kvartett–Honderű–Szappanopera–Elsötétítés krónikása most nem nézett sem előre, sem hátra, hanem megállt az előtte fékező kocsiban, körülnézett, ki mindenki gyűlhetne ide, ha benne is megállna valaki, és szépen modellezett egy sima hétköznap reggeli dugót. Én egyébként trükkösen mélyebbnek érzem a Koccanást elődei némelyikénél: ha meglesz a távlat, ha fokozódik a helyzet, hirtelen kinyílnak majd a mélyebb dimenziók, és egyszer csak az is feltárul, ami most, a kellős közepéről nem látszik.” Ezt írta kritikusunk a darab bemutatásakor (a teljes kritika itt), és azóta a távlat is meglett – aki nem hiszi, járjon utána, ma este utoljára megnézheti a Katona Koccanását.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.