Utolsó Koccanás a Katonában

  • 2012. december 12.

Snoblesse

Még egyszer, utoljára összekoccannak Spiró autói a Katonában.


2004 januárjában új Spiró-darabbal, a Koccanással indított a Katona, és az azóta eltelt nyolc évben számtalanszor estek egymásnak az autósok a színpadon – de nem csak ott, mert Spiró György darabjából utóbb film is készült, méghozzá Török Ferenc-féle szoborfilm. Hazai darab ennél jobb sorsot aligha kívánhat magának, ráadásul a kritikai fogadtatás is kedvező volt, a 2003/2004. évadban a Koccanás kapta a Színikritikusok Díját mint legjobb új magyar dráma. „Spirót nem a rögvalóság érdekli, hanem az »égi más«: fölhabzik hát minden, elrajzolódik, mint egy rendes groteszkben szokás. A karakterek jelenünk kliséit hozzák, egyénítés-egyéniség paradoxona ez: mindenki ismerős, hisz itt lakik a szomszédban. Mindenki szomszédjában. Spiró György darabja illeszkedik az életmű Zeitstück-vonulatába; a Dobardán–Vircsaft–Kvartett–Honderű–Szappanopera–Elsötétítés krónikása most nem nézett sem előre, sem hátra, hanem megállt az előtte fékező kocsiban, körülnézett, ki mindenki gyűlhetne ide, ha benne is megállna valaki, és szépen modellezett egy sima hétköznap reggeli dugót. Én egyébként trükkösen mélyebbnek érzem a Koccanást elődei némelyikénél: ha meglesz a távlat, ha fokozódik a helyzet, hirtelen kinyílnak majd a mélyebb dimenziók, és egyszer csak az is feltárul, ami most, a kellős közepéről nem látszik.” Ezt írta kritikusunk a darab bemutatásakor (a teljes kritika itt), és azóta a távlat is meglett – aki nem hiszi, járjon utána, ma este utoljára megnézheti a Katona Koccanását.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.