Utolsó Koccanás a Katonában

  • 2012. december 12.

Snoblesse

Még egyszer, utoljára összekoccannak Spiró autói a Katonában.


2004 januárjában új Spiró-darabbal, a Koccanással indított a Katona, és az azóta eltelt nyolc évben számtalanszor estek egymásnak az autósok a színpadon – de nem csak ott, mert Spiró György darabjából utóbb film is készült, méghozzá Török Ferenc-féle szoborfilm. Hazai darab ennél jobb sorsot aligha kívánhat magának, ráadásul a kritikai fogadtatás is kedvező volt, a 2003/2004. évadban a Koccanás kapta a Színikritikusok Díját mint legjobb új magyar dráma. „Spirót nem a rögvalóság érdekli, hanem az »égi más«: fölhabzik hát minden, elrajzolódik, mint egy rendes groteszkben szokás. A karakterek jelenünk kliséit hozzák, egyénítés-egyéniség paradoxona ez: mindenki ismerős, hisz itt lakik a szomszédban. Mindenki szomszédjában. Spiró György darabja illeszkedik az életmű Zeitstück-vonulatába; a Dobardán–Vircsaft–Kvartett–Honderű–Szappanopera–Elsötétítés krónikása most nem nézett sem előre, sem hátra, hanem megállt az előtte fékező kocsiban, körülnézett, ki mindenki gyűlhetne ide, ha benne is megállna valaki, és szépen modellezett egy sima hétköznap reggeli dugót. Én egyébként trükkösen mélyebbnek érzem a Koccanást elődei némelyikénél: ha meglesz a távlat, ha fokozódik a helyzet, hirtelen kinyílnak majd a mélyebb dimenziók, és egyszer csak az is feltárul, ami most, a kellős közepéről nem látszik.” Ezt írta kritikusunk a darab bemutatásakor (a teljes kritika itt), és azóta a távlat is meglett – aki nem hiszi, járjon utána, ma este utoljára megnézheti a Katona Koccanását.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.