Vak komondor a Vígben

  • 2016. december 6.

Snoblesse

A revizor Bodó Viktor módra.
false

 

Fotó: Sióréti Gábor

„Kaptam olyan levelet, hogy visszaéltem az eredeti szöveggel! Általában szabadon nyúlok az anyagokhoz, de ezt csak komoly előkészítés után teszem. Keveset vettünk el, inkább beletettünk, a szerkezetet megtartottuk. Azt akartuk, hogy a néző ne egy régies irodalmi szöveget kapjon, mert ha már erről a témáról beszélünk, akkor azt tegyük azon a nyelven, ahogy amúgy hallunk róla. Elevenné akartam tenni az anyagot, magyarossá. A beleszőtt, említett esetek azok a történetek, amikről ma beszélnek az emberek, és mivel ennyire a levegőben vannak, nem lehetett elmenni mellettük. Direkt stílusban gondolkodtunk az elejétől, annyira nyíltak ezek az ügyek, hogy szerintem ma nem érvényes megközelítés ezekre rájátszani egy utalós színházi nyelven. A hülyeség mondódjon ki – ez volt a cél. Hogy egyesek ezen megsértődtek, benne volt a pakliban.” Bodó Viktor mesélt a Narancsnak A revizor általa rendezett, vígszínházi előadásáról, mely meglehetős indulatokat váltott ki – elsősorban a Vígtól jobbra fekvő tájakon. Bodó teljes mondanivalója itt olvasható, a sok mindennel megvádolt produkció pedig ma este ismét megtekinthető a körúti kőszínházban.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.