Víg Mihály bisztrózik

  • 2016. április 29.

Snoblesse

A Hunnia Art Bisztróban zenél az élő legenda.

Lázadó természetéről (illetve annak hiányáról) 2013-as interjúnkban vallott a zenész:

Magyar Narancs: Nem érzed úgy, mintha a gyerekeink korosztálya a régi Balaton, Kontroll, Európa Kiadó dalainak ihletésében lázadna? Egyetemet foglalnak, tüntetnek.

Víg Mihály: Lehet, de ez nem az én bizniszem, úgyhogy én nem fogok ezeken a tüntetéseken megjelenni. A nagypapák töltsék az időt az unokáikkal!

false

MN: Azért te is elégedetlen vagy azzal, ahogy a politikusaink viselkednek!

VM: Mindig is elégedetlen voltam, az elmúlt húsz évben is, Kádár alatt is. Bár most tényleg megint érdekes dolgok történnek, az ember benne van a történelem viharában. Kapkodja a fejét. Igaza senkinek nincs – ezt jó lenne, ha mindenki az eszébe vésné! Meg azt, hogy aki mondja másra, az mondja magára!

MN: Felnőtt fejjel álltál be újra iskolásnak, pedig az intézménnyel való viszonyod anno olykor az iskolakerülésig fajult. Mi késztetett rá, hogy folytasd vagy újrakezdd a tanulást?

VM: Egész más egyetemre járni. Az egyik tantárgy épp az andragógia volt, a felnőttképzés, lifelong learning.

MN: Tanulás életfogytiglan?

VM: A jó pap sírján a felirat: tanulmányait befejezte. Meglepő volt, hogy az én koromban egyáltalán lehetséges felvételizni. Negyvenkét évesen kezdtem, negyvenhat voltam, mikor befejeztem a művelődésszervezés szakot Pécsett. Minimum 1500–2000 oldalt kellett félévente elolvasni, ami szintén szórakoztatott. Huszonöt év felett állítólag csökkennek a szellemi teljesítmények, karban kell tartani magunkat. Egyébként nem egyetem volt, hanem főiskola.

A teljes interjú itt olvasható, Víg Mihály pedig a maga teljességében a Hunniában látható-hallható.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.