Wim Wenders: Pina Bausch

  • 2014. szeptember 5.

Snoblesse

Wuppertalból szeretettel: Pina Bausch szelleme 3D-ben Wim Wenders kamerája előtt.
false

Egy jobbára multiplexkörökben ismert technika (3D) és egy jobbára ínyenckörökben ismert táncművész (Pina Bausch) ad randevút egymásnak egy jobbára a művészmozik környékéről ismert filmrendező (Wim Wenders) sokadik visszatérésében. A főszereplő nem élhette meg a forgatást, ám ez sem akadályozhatta meg abban, hogy betöltse a róla készülő film főszerepét. Wenders, Wuppertal és a wuppertali Tanztheater tagjai emlékeznek – ki-ki a maga látványos  eszközeivel – a kortárs tánc nagyasszonyára. A film hazai premierje alkalmával Wenders így nyilatkozott (a teljes interjú itt) a Narancsnak:

Magyar Narancs: Pina Bausch közvetlenül azelőtt halt meg, hogy elkezdődött volna a forgatás. Milyen szerepet szánt neki az eredetileg tervezett filmben?

Wim Wenders: A kamera mindkét oldalán fontos szerepet játszott volna. A film gerincét négy darab alkotta, azok – a Café Müller, a Le Sacre du Printemps, a Vollmond és a Kontakthof –, amiket együtt választottunk ki. Ugyancsak filmre vettük volna a próbákat és a nyilvános előadások utáni „korrekciókat” is. Mindenekelőtt pedig Pinával és a társulattal tartottunk volna Dél-Amerikába és Délkelet-Ázsiába. Pina szemét akartam megfigyelni munka közben – neki pedig az volt a legfontosabb, hogy egy olyan új filmnyelvet találjunk közösen, ami alkalmas a darabjai megörökítésére. És a 3D ezzel a lehetőséggel kecsegtetett. Amikor hírét vettük a halálának, az első reakcióm az volt, hogy fújjuk le a filmet. Elképzelhetetlennek tűnt folytatni nélküle. Több mint 20 év közös álmai és tervezgetése ment füstbe ezzel, legalábbis úgy tűnt akkor. Csak jó sokára kezdett derengeni, hogy rossz lépés visszakozni. A táncosok, amilyen bátrak voltak, úgy döntöttek, továbbviszik a társulatot; játszottak rendületlenül, és elkezdték – jó eséllyel utoljára – azokat a darabokat próbálni, amiket Pina filmen szeretett volna megörökíteni. Még magukon érezhették Pina tekintetét. Én meg fogtam magam, és újra beindítottam a filmet, egyelőre új koncepció nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.