Zdenka feneke

  • 2014. július 15.

Snoblesse

Tapicska forgalmista előkapja a pecsétnyomót.

Egyesek szerint soha nem is volt, mások szerint volt, de réges-rég véget ért, megint mások szerint volt és soha nem is ért véget a cseh új hullám. Az igazsághoz talán a középső megállapítás áll a legközelebb, a cseh új hullámhoz pedig Jirí Menzel és 1966-os, Oscar-díjjal is jutalmazott filmje, a Hrabalból és Hraballal készített Szigorúan ellenőrzött vonatok. Aki nem látta, az is jó eséllyel emlékszik a híres pecsételős jelenetre, melyben Tapicska forgalmista, egy pecsétnyomó és Zdenka, a távírász lány meztelen ülepe játsszák a főszerepet. A pecsétnyomók szaporodnak, a nemzetközi helyzet fokozódik, Milos, az ifjú forgalmista pedig már nagyon szabadulna szigorúan ellenőrzött szüzességétől.

false

Ha nincs film, alighanem a regénynek sem alakul akkora kultusza, miként azt a nagy bohemista, Bojtár B. Endre is megerősítette a Narancsnak:

MN: Menzel filmjei nem vitték félre a Magyarországon kialakult Hrabal-képet? Biztos, hogy azt a Hrabalt látjuk a filmeken keresztül, akit a könyvei kiadnak?

BE: A Szigorúan ellenőrzött vonatok szerintem zseniális film – ehhez én nem értek –, de az nem egészen Hrabal. Az sokkal több, mint Hrabal. Hrabalban nincs annyi mélység. Hrabal – most már úgy gondolom – elég sekélyes író. A Svejk hagyományát folytatja, de a Svejk igazi tragikuma nélkül; csak egy-két novellában közelíti meg azt a mélységet, ami világirodalmi remekművé avatja a Svejket. Hrabalból szerintem nem sok marad. Ez persze mit sem von le az értékeiből, amit akkor jelentett számunkra.

Ennyi előtörténet után lássuk, mit kínál az Óbudai Társaskör Hrabal-ügyben: Borbély Alexandra,
Elek Ferenc és Tasnádi Bence idézik meg az író és a szig. ell. vonatok szellemét.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.