Eltűnő cégtáblák és fali csempék, egymásnak eső zombi és vámpír, kórházi szerelés

  • narancs.hu
  • 2020. november 21.

Sorköz

Kihirdették a 100 szóban Budapest pályázat eredményét. A felhívásra idén is bárki beküldhette a saját, legfeljebb 100 szóból álló elbeszélését, amelynek az egyetlen megkötés szerint valamilyen módon Budapesthez kell kapcsolódnia.

Urbánus installáció és az elmúlt éveket felölelő tabló kíséretében hirdették meg a 2020-as év 100 szóban Budapest pályázatának eredményét. Az immáron hetedik éve kiírt történetíró pályázat legjobb alkotásait most óriásplakátokon és köztéri palánkokon lehet végigböngészni a Városháza Parkban, és a zsűri által kiválasztott 100 különösen izgalmas történetből ismét született egy exkluzív POKET zsebkönyv is – áll a lapunknak elküldött közleményben.

A felhívásra idén is bárki beküldhette a saját, legfeljebb 100 szóból álló elbeszélését, amelynek az egyetlen megkötés szerint valamilyen módon Budapesthez kell kapcsolódnia; idén rekordmennyiségű, 2500 pályamű közül kellett kiválasztania a legjobbat a háromtagú zsűrinek, Boncsér Sára színésznőnek, Szabó Benedek zenésznek és Závada Péter költőnek. A projekt online eredményhirdetését november 17-én reggel tartották.

Eltűnő cégtáblák, fali csempék az első helyen

A közlemény szerint 2020 legjobb 100 szavas történetében eltűnő cégtáblák és fali csempék okoznak komoly bonyodalmat. A Fekete opálüveg szerzője Janecskó Katalin, a fekete humortól sem mentes sztorihoz pedig Pernyész Dóra készített kifejező illusztrációt. A második helyezett Hétköznapi történetben egy vámpír és egy zombi esik egymásnak a Krisztina körúton, amelyet Geréb János tolmácsol száznál is kevesebb szóban, a bronzérmes Dizseri Barnabás A Jánosban című műve pedig egy kórházi szerelési munkáról mesél.

A zsűri szerint legérdekesebb 12 novellához már sokadik éve készítenek magyar grafikusok egyedi illusztrációkat, ezek most a 18 év alattiak legjobbjával kiegészülve hirdetőtáblákon, köztéri installációként kerültek igazi urbánus környezetbe. Az óriásplakátok mellé pedig pár hétre egy POKET automatát is állítottak; az idei legjobb 100 történet újra megjelenik egy POKET zsebkönyv formájában, amelynek nagykövete idén a zsűritag Szabó Benedek lett.

A szervezők egy kiállítást is létrehoztak a parkot a Városháza udvarától elválasztó palánksoron. A köztéri paravánra felkerült az eddigi hét év három-három legjobb története, hogy a később eszmélők még 2021-ben is böngészhessék a városi élményekről készült, 100 szavas beszámolókat – így a palánksor méltó módon, egyfajta urbánus antológiaként állít emléket az eddigi hét évnek. A sort a fő támogató Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója, Faix Csaba üdvözlő sorai indítják, és a humán területekért felelős főpolgármester-helyettes Gy. Németh Erzsébet tollából is olvashatunk egy 100 szavas történetet.

Akik személyesen nem tudnak ellátogatni a következő hetekben a Városháza Parkba, azok később bármikor visszanézhetik az adást az Énbudapestem Facebook-oldalon, ahol egy podcast beszélgetést is találhatnak Nyáry Krisztiánnal és Závada Péterrel.

A 100 szóban Budapest történetíró pályázat és a hozzá kapcsolódó köztéri kiállítások a Mindspace csapatának szervezésében valósultak meg, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. és Budapest Főváros Önkormányzatának teljeskörű támogatásával – áll a közleményben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.