Eltűnő cégtáblák és fali csempék, egymásnak eső zombi és vámpír, kórházi szerelés

  • narancs.hu
  • 2020. november 21.

Sorköz

Kihirdették a 100 szóban Budapest pályázat eredményét. A felhívásra idén is bárki beküldhette a saját, legfeljebb 100 szóból álló elbeszélését, amelynek az egyetlen megkötés szerint valamilyen módon Budapesthez kell kapcsolódnia.

Urbánus installáció és az elmúlt éveket felölelő tabló kíséretében hirdették meg a 2020-as év 100 szóban Budapest pályázatának eredményét. Az immáron hetedik éve kiírt történetíró pályázat legjobb alkotásait most óriásplakátokon és köztéri palánkokon lehet végigböngészni a Városháza Parkban, és a zsűri által kiválasztott 100 különösen izgalmas történetből ismét született egy exkluzív POKET zsebkönyv is – áll a lapunknak elküldött közleményben.

A felhívásra idén is bárki beküldhette a saját, legfeljebb 100 szóból álló elbeszélését, amelynek az egyetlen megkötés szerint valamilyen módon Budapesthez kell kapcsolódnia; idén rekordmennyiségű, 2500 pályamű közül kellett kiválasztania a legjobbat a háromtagú zsűrinek, Boncsér Sára színésznőnek, Szabó Benedek zenésznek és Závada Péter költőnek. A projekt online eredményhirdetését november 17-én reggel tartották.

Eltűnő cégtáblák, fali csempék az első helyen

A közlemény szerint 2020 legjobb 100 szavas történetében eltűnő cégtáblák és fali csempék okoznak komoly bonyodalmat. A Fekete opálüveg szerzője Janecskó Katalin, a fekete humortól sem mentes sztorihoz pedig Pernyész Dóra készített kifejező illusztrációt. A második helyezett Hétköznapi történetben egy vámpír és egy zombi esik egymásnak a Krisztina körúton, amelyet Geréb János tolmácsol száznál is kevesebb szóban, a bronzérmes Dizseri Barnabás A Jánosban című műve pedig egy kórházi szerelési munkáról mesél.

A zsűri szerint legérdekesebb 12 novellához már sokadik éve készítenek magyar grafikusok egyedi illusztrációkat, ezek most a 18 év alattiak legjobbjával kiegészülve hirdetőtáblákon, köztéri installációként kerültek igazi urbánus környezetbe. Az óriásplakátok mellé pedig pár hétre egy POKET automatát is állítottak; az idei legjobb 100 történet újra megjelenik egy POKET zsebkönyv formájában, amelynek nagykövete idén a zsűritag Szabó Benedek lett.

A szervezők egy kiállítást is létrehoztak a parkot a Városháza udvarától elválasztó palánksoron. A köztéri paravánra felkerült az eddigi hét év három-három legjobb története, hogy a később eszmélők még 2021-ben is böngészhessék a városi élményekről készült, 100 szavas beszámolókat – így a palánksor méltó módon, egyfajta urbánus antológiaként állít emléket az eddigi hét évnek. A sort a fő támogató Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója, Faix Csaba üdvözlő sorai indítják, és a humán területekért felelős főpolgármester-helyettes Gy. Németh Erzsébet tollából is olvashatunk egy 100 szavas történetet.

Akik személyesen nem tudnak ellátogatni a következő hetekben a Városháza Parkba, azok később bármikor visszanézhetik az adást az Énbudapestem Facebook-oldalon, ahol egy podcast beszélgetést is találhatnak Nyáry Krisztiánnal és Závada Péterrel.

A 100 szóban Budapest történetíró pályázat és a hozzá kapcsolódó köztéri kiállítások a Mindspace csapatának szervezésében valósultak meg, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. és Budapest Főváros Önkormányzatának teljeskörű támogatásával – áll a közleményben.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.