A 48-as forradalom nyomdásza a járványból is hasznot próbált húzni

  • L.T.
  • 2020. március 14.

Sorköz

Nemzeti dal, 12 pont, kolera.

Heckenast Gusztáv azzal vált halhatatlanná, hogy 1848. március 15-én Landerer Lajossal közös belvárosi nyomdájában nyomtatták ki a Nemzeti Dalt és a 12 pontot. Igaz ez annak ellenére is, hogy a történetben, (legalábbis magyar oldalról) Landerer volt a jó fiú, ő fogadta a márciusi ifjakat, ő tanácsolta nekik, hogy foglalják le a nyomdagépet stb. Nem csoda, hogy a szabadságharc bukása után bujdosnia kellett. Az üzletet innentől Heckenast – akinek csak a forradalom napján kellett bujdosnia Petőfiék elől – egyedül vitte tovább. Később az is kiderült róla, hogy 1848 előtt az osztrákok besúgója volt, állítólag Táncsicsot is ő jelentette fel. „Most kiderült, hogy Táncsics Mihály igazi spiclije Heckenast Gusztáv könyvkiadó volt. (…) a bécsi titkos aktákból kitűnik, hogy Heckenast Gusztáv, aki

szívtelenül kiuzsorázta a magyar írókat

Petőfitől és Arany Jánostól kezdve Kossuth Lajosig és Jókaiig, rendszeresen végzett besúgó szolgálatokat Metternich részére” – írta róla 1931. június 4-én a Népszava, de arra nem tér ki a cikk szerzője, hogy a galád besúgó mindezt nem a magyarok iránt érzett megvetésből tette (Heckenast svájci származású volt), hanem praktikus okokból: üzletember és kereskedő volt, aki minden időben alkalmazkodni próbált a fennálló politikai rendszerhez.

Noha Heckenast pályája nyomdászként és besúgóként is sikeres volt, legnagyobb sikereit inkább lap- és könyvkiadóként érte el, s főleg azért, mert nem volt válogatós. Ha üzletet orrolt, magyar forradalmi röpiratot éppúgy kiadott, mint császárhű pamfletet; egyszerű kalendáriumot vagy éppen tudományos munkát. Ráadásul nemcsak alkalmazkodott a piachoz, olykor formálta is. 1854-ben álmoskönyvvel jelentkezett, az egy évvel későbbi kolerajárvány idején pedig szakkönyvet adott ki a gyógyulás titkaival. A könyv címét nem tudtuk kideríteni, de az biztos, hogy

a kedves vásárlóknak nem kellett nagyon törniük magukat az olvasással,

mivel az csupán egy ív (16 oldal) hosszúságú volt. Ennek ellenére Heckenast 30 pengőt kért az ismeretlen szerző művéért, miközben 20-25 pengőért ennél terjedelmesebb és hasznosabb könyveket árult, amelyekhez még meglepetés ajándék is járt. Az efféle akciók természetesen nagy sikert arattak a korabeli sajtó híradásokban, a kolerás könyv annál kevésbé. Néhány lap nem hagyta annyiban a dolgot, a Budapesti Viszhang című divatlap például ezt írta:

„– Álmodunk vagy ébren vagyunk?

– Ébren vagyunk, uram; itt van, tapogassa meg a könyvet, valóságos egy ív, sem több, sem kevesebb; de az ára sem, és a kolerát meggyógyítja.

– Bolond, aki megveszi.

– Meghiszem, csakhogy elég megrémült ember van, ki még az Új magyar múzeumot is megeszi, ha Heckenast ráírja, a kolera ellen használ; csakhogy, uram a mai világban, ez lelkiismeretlenség!”

A felháborodott hangvételű cikk nem tér ki arra, hogy a könyv mekkora sikert aratott, ám az bizonyos, hogy a 19. századi hazai kolerajárványok közül az 1854-55-ös tovább tartott, mint a korábbiak, de kevesebb áldozatot követelt, úgyhogy Heckenastnak itt is bejött a számítása.

Borítókép: Wikimedia / Haske & Pollak

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.