Így lesz emberrablás egy várandós nő menekülése

  • L. T.
  • 2020. február 28.

Sorköz

Megrázó könyv a kiszolgáltatottságról: „Itt már nem csak háromezer dolláros babakocsikról és dizájnerpelenkákról van szó”.

Joanne Ramos a Fülöp-Szigetekről érkezett szüleivel, az Egyesült Államokba hat éves korában bevándorlóként, ám egyúttal a sors kegyeltjeként is. Nem kellett nélkülözni, megaláztatásokban sem volt része, Princetownban diplomázott, a bankszakmában helyezkedett el, majd a The Economist újságírója lett.

Negyven éves elmúlt, amikor első regényének nekilátott, ám ennek semmi köze nem volt szakmájához, a most magyarul is megjelent A Farm című könyve legfeljebb annyiban idézi a pénz világát, hogy itt is a nagyon gazdagok mozgatják a szálakat.

false

De az alapszituáció elsőre a náci időket juttatja eszünkbe, konkrétan Heinrich Himmler hírhedt Lebensborn (kb. Életforrás) programját, amelynek konkrétan az árja faj „kitenyésztése” volt a célkitűzése. A faji törvények szerint az erre alkalmas nőket a szintén „alkalmas”, leginkább a Wermachtból és az SS-ből toborzott férfiak termékenyítettek meg. Az anyákról és az így világra jött gyerekekről az állam gondoskodott, leggyakrabban örökbe adták őket megbízható családoknak. Ramos könyvében egy New York állambeli hetedhétországra szóló wellness szálloda szolgálja a leendő anyák kényelmét, sőt szülés után komoly díjazásban is részesülnek.

Ahogy a náci Németországban, Ramos disztópiájában is szegény lányok a program alanyai. Elsősorban bevándorlók, akik legfeljebb csak álmodhattak arról a luxusról és kényelemről – egészséges ételek, masszázs, személyi edző stb. –, amiben szülésükig részesülnek, a pénzről nem is szólva.

De könyvbéli vezetőségnek nem ez okoz fejtörést: „A probléma az (…), hogy nem igazán tudunk prémiumot felszámolni. Tapasztalatom szerint azok az Ügyfelek, akik Prémium Hordozót akarnak, a teljes csomagot találják vonzónak (…) Itt már nem csak háromezer dolláros babakocsikról és dizájnerpelenkákról van szó. A luxustermékek piaca elindult az újszülött és a magzati fázis felé…” Márpedig egy ilyen „kiélezett” versenyhelyzetben az a legkisebb gond, hogy a szülő nőknek – cserébe pénzért, kényelemért – a rabságot kell vállalniuk, állandó felügyelet alá helyezik őket, és természetesen hozzátartozóikkal sem érintkezhetnek, és ha valaki arra venné a bátorságot, hogy várandósan megszökik – az emberrablásnak minősül.

A szerző ezt írja a könyv utószavában: „A Farm sok tekintetben betetőzése az önmagammal az utóbbi huszonöt év során folytatott folyamatos párbeszédnek – megérdemelt jutalomról és szerencséről, asszimilációról és másságról, osztályról, családról és áldozatról. Nem azért írtam meg, hogy válaszokat adjak, mert nincsenek válaszaim. A könyv célja inkább körüljárni – saját magam és remélhetőleg az olvasó megelégedésére – bizonyos kérdéseket arról, kik vagyunk, mi a fontos számunkra, és hogyan tekintsünk azokra, akik mások, mint mi."

A Farm magyarul Csonka Ágnes fordításában jelent meg a Park Kiadónál.

Borítókép: Fortepan / Győző József

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.