Könyv

André Aciman: Harvard tér

  • Karafiáth Metta
  • 2021. február 17.

Sorköz

A nyárra elnéptelenedő egyetemi tér jól szimbolizálja egy önmagát örökös kívülállónak érző fiatalember lelkiállapotát.

Innen indulunk: a prológusban a saját gyermekét a Harvardon körbevezető édesapa tekint vissza önmagára, belső küzdelmeire, hogy aztán kíméletlen őszinteséggel nézzen szembe egykori önmagával.

A szerző harmadik regénye (akárcsak a világhírű, filmváltozatával is sikert arató Szólíts a neveden) egy fiatal felnőtt és egy idősebb férfi különleges kapcsolatáról szól. 1977 nyarán járunk, ekkor sodródik össze a magába forduló, irodalmi tanulmányait a Harvardon folytató, Egyiptomból jött hős és Kalas, a lehengerlő modorú arab taxisofőr. Olykor túlburjánzó, olykor kellemetlen, máskor felszabadító hatású kapcsolatukat örökké beárnyékolja egyfajta állandó, többféle forrásból táplálkozó idegenségérzet, valamint a félelem, hogy Kalast bármikor kiutasíthatják az országból. „Egy másik országban, egy másik városban soha nem fordultam volna hozzá” – mondja a nevén nem nevezett narrátor, akit ez a véletlen találkozásból kibomló barátság mégis az önismeret új ösvényére terel. A szerző érzékenyen és érzékletesen ír, művét áthatja az erőteljes, mindent átitató szexualitás. Aciman hőse félénken adja meg magát Kalas erejének, hogy aztán abból táplálkozva gyűjtse a sajátját. Akinek valaha volt már olyan barátja, aki miatt belül szégyenkezett, de mégsem tudta eltépni a kötelékeket, mintha saját vívódásait látná papírra vetve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.