Könyv

André Aciman: Harvard tér

  • Karafiáth Metta
  • 2021. február 17.

Sorköz

A nyárra elnéptelenedő egyetemi tér jól szimbolizálja egy önmagát örökös kívülállónak érző fiatalember lelkiállapotát.

Innen indulunk: a prológusban a saját gyermekét a Harvardon körbevezető édesapa tekint vissza önmagára, belső küzdelmeire, hogy aztán kíméletlen őszinteséggel nézzen szembe egykori önmagával.

A szerző harmadik regénye (akárcsak a világhírű, filmváltozatával is sikert arató Szólíts a neveden) egy fiatal felnőtt és egy idősebb férfi különleges kapcsolatáról szól. 1977 nyarán járunk, ekkor sodródik össze a magába forduló, irodalmi tanulmányait a Harvardon folytató, Egyiptomból jött hős és Kalas, a lehengerlő modorú arab taxisofőr. Olykor túlburjánzó, olykor kellemetlen, máskor felszabadító hatású kapcsolatukat örökké beárnyékolja egyfajta állandó, többféle forrásból táplálkozó idegenségérzet, valamint a félelem, hogy Kalast bármikor kiutasíthatják az országból. „Egy másik országban, egy másik városban soha nem fordultam volna hozzá” – mondja a nevén nem nevezett narrátor, akit ez a véletlen találkozásból kibomló barátság mégis az önismeret új ösvényére terel. A szerző érzékenyen és érzékletesen ír, művét áthatja az erőteljes, mindent átitató szexualitás. Aciman hőse félénken adja meg magát Kalas erejének, hogy aztán abból táplálkozva gyűjtse a sajátját. Akinek valaha volt már olyan barátja, aki miatt belül szégyenkezett, de mégsem tudta eltépni a kötelékeket, mintha saját vívódásait látná papírra vetve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.