Könyv

André Aciman: Harvard tér

  • Karafiáth Metta
  • 2021. február 17.

Sorköz

A nyárra elnéptelenedő egyetemi tér jól szimbolizálja egy önmagát örökös kívülállónak érző fiatalember lelkiállapotát.

Innen indulunk: a prológusban a saját gyermekét a Harvardon körbevezető édesapa tekint vissza önmagára, belső küzdelmeire, hogy aztán kíméletlen őszinteséggel nézzen szembe egykori önmagával.

A szerző harmadik regénye (akárcsak a világhírű, filmváltozatával is sikert arató Szólíts a neveden) egy fiatal felnőtt és egy idősebb férfi különleges kapcsolatáról szól. 1977 nyarán járunk, ekkor sodródik össze a magába forduló, irodalmi tanulmányait a Harvardon folytató, Egyiptomból jött hős és Kalas, a lehengerlő modorú arab taxisofőr. Olykor túlburjánzó, olykor kellemetlen, máskor felszabadító hatású kapcsolatukat örökké beárnyékolja egyfajta állandó, többféle forrásból táplálkozó idegenségérzet, valamint a félelem, hogy Kalast bármikor kiutasíthatják az országból. „Egy másik országban, egy másik városban soha nem fordultam volna hozzá” – mondja a nevén nem nevezett narrátor, akit ez a véletlen találkozásból kibomló barátság mégis az önismeret új ösvényére terel. A szerző érzékenyen és érzékletesen ír, művét áthatja az erőteljes, mindent átitató szexualitás. Aciman hőse félénken adja meg magát Kalas erejének, hogy aztán abból táplálkozva gyűjtse a sajátját. Akinek valaha volt már olyan barátja, aki miatt belül szégyenkezett, de mégsem tudta eltépni a kötelékeket, mintha saját vívódásait látná papírra vetve.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.