rés a présen

„Az irodalmi élet kíváncsi rám”

Mécs Anna író

  • rés a présen
  • 2021. február 17.

Sorköz

Mi határozza meg az esztétikai ítéleteinket, a matekos példával élve, mit definiálunk jó szövegnek?

rés a présen: Azt mondják, a matematikusokból lett írók másképp látják az irodalmat. Igaz ez rád is?

Mécs Anna: A matekszakon azt megtanultuk, hogy minden az adott definíciótól függ. Hogy mi a kisebb, mi a nagyobb, mit jelent a távolság. Megtanultuk azt is, hogy ha egy apró feltételt megváltoztatunk, az az egész struktúrára kihathat. Ez talán segít abban, hogy egyik engem körülvevő struktúrát se vegyem túl komolyan, hanem lássam, hogy ez csak ott, abban a belső működésben érvényes, máshol már egészen más szabályok diktálnak. Ez talán egyfajta szabadság, de nevezhetjük kívül­állóságnak is.

rap: A novellásköteteidet is meghatározza mindez?

MA: A különböző szabály- és elvárásrendszerek szereplőn belüli ütközése megjelenik mindkét kötetben. Például: hogyan legyek zsidó és keresztény egyszerre? Hogyan legyek udvarias, de ne szexista? Hogyan legyek környezettudatos, de közben őrizzem meg a józan eszem? A központi motívum a Gyerekzárban inkább az, hogy fiatal lányok, nők próbálgatják a hangjukat. A rájuk erőltetett világba akarnak beleüvölteni, és megtalálni a helyüket. A Kapcsolati hiba már tágabb perspektívába néz: a generációk között, országok között, nemek között hogyan használjuk a technológiát, és az mit tesz a kapcsolatainkkal. Az, hogy a Gyerekzárral elnyertem a Margó-díjat, és ennek folyományaként elkezdhettem a Kapcsolati hiba című tárcasorozatot a Könyves Magazinon, nagyon nagy lökést adott. Mert azt mutatta meg, hogy az irodalmi élet kíváncsi rám, és kíváncsi a fiatal női perspektívára.

rap: A SZÍN-t, a Szépírók Társasága Női Érdekvédelmi Fórumát is csinálod. Mivel foglalkoztok?

MA: A fórumot Kiss Noémi, Hidas Judit és Tóth Kinga alapították, én Tallér Edinával együtt ősszel csatlakoztam a munkacsoporthoz. Akár fel is lehetne tenni nekem a kérdést: ha én ilyen komoly szakmai megerősítést kapok, akkor miért gondolom, hogy női érdekvédelemre van szükség az irodalomban? Számomra nagyon szemléletformáló volt, amikor a SZÍN tematizálta ezeket a kérdéseket, és rá kellett döbbennem, hogy a saját pozitív tapasztalataim ellenére komoly egyenlőtlenségek vannak az irodalmi életben. Például az elmúlt 15 évben az irodalmi díjak csupán 18 százaléka került nőkhöz. Ami még ahhoz az arányhoz képest is csekély, hogy az öt legnagyobb szépirodalmi kiadó szerzői között 30 százalék a nők aránya. Fontos megérteni ezek mögött a számok mögött az okokat, hogy ne lehessen annyival elintézni a kérdést, hogy ez azért van, mert a férfiak jobban írnak, és pont. Meg kell nézni, hogy az írói életpályán hol morzsolódhatnak le könnyebben a nők, hogy miért válhat sok női alkotó láthatatlanná a szakma számára. S mi határozza meg az esztétikai ítéleteinket, a matekos példával élve, mit definiálunk jó szövegnek?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?