rés a présen

„Az irodalmi élet kíváncsi rám”

Mécs Anna író

  • rés a présen
  • 2021. február 17.

Sorköz

Mi határozza meg az esztétikai ítéleteinket, a matekos példával élve, mit definiálunk jó szövegnek?

rés a présen: Azt mondják, a matematikusokból lett írók másképp látják az irodalmat. Igaz ez rád is?

Mécs Anna: A matekszakon azt megtanultuk, hogy minden az adott definíciótól függ. Hogy mi a kisebb, mi a nagyobb, mit jelent a távolság. Megtanultuk azt is, hogy ha egy apró feltételt megváltoztatunk, az az egész struktúrára kihathat. Ez talán segít abban, hogy egyik engem körülvevő struktúrát se vegyem túl komolyan, hanem lássam, hogy ez csak ott, abban a belső működésben érvényes, máshol már egészen más szabályok diktálnak. Ez talán egyfajta szabadság, de nevezhetjük kívül­állóságnak is.

rap: A novellásköteteidet is meghatározza mindez?

MA: A különböző szabály- és elvárásrendszerek szereplőn belüli ütközése megjelenik mindkét kötetben. Például: hogyan legyek zsidó és keresztény egyszerre? Hogyan legyek udvarias, de ne szexista? Hogyan legyek környezettudatos, de közben őrizzem meg a józan eszem? A központi motívum a Gyerekzárban inkább az, hogy fiatal lányok, nők próbálgatják a hangjukat. A rájuk erőltetett világba akarnak beleüvölteni, és megtalálni a helyüket. A Kapcsolati hiba már tágabb perspektívába néz: a generációk között, országok között, nemek között hogyan használjuk a technológiát, és az mit tesz a kapcsolatainkkal. Az, hogy a Gyerekzárral elnyertem a Margó-díjat, és ennek folyományaként elkezdhettem a Kapcsolati hiba című tárcasorozatot a Könyves Magazinon, nagyon nagy lökést adott. Mert azt mutatta meg, hogy az irodalmi élet kíváncsi rám, és kíváncsi a fiatal női perspektívára.

rap: A SZÍN-t, a Szépírók Társasága Női Érdekvédelmi Fórumát is csinálod. Mivel foglalkoztok?

MA: A fórumot Kiss Noémi, Hidas Judit és Tóth Kinga alapították, én Tallér Edinával együtt ősszel csatlakoztam a munkacsoporthoz. Akár fel is lehetne tenni nekem a kérdést: ha én ilyen komoly szakmai megerősítést kapok, akkor miért gondolom, hogy női érdekvédelemre van szükség az irodalomban? Számomra nagyon szemléletformáló volt, amikor a SZÍN tematizálta ezeket a kérdéseket, és rá kellett döbbennem, hogy a saját pozitív tapasztalataim ellenére komoly egyenlőtlenségek vannak az irodalmi életben. Például az elmúlt 15 évben az irodalmi díjak csupán 18 százaléka került nőkhöz. Ami még ahhoz az arányhoz képest is csekély, hogy az öt legnagyobb szépirodalmi kiadó szerzői között 30 százalék a nők aránya. Fontos megérteni ezek mögött a számok mögött az okokat, hogy ne lehessen annyival elintézni a kérdést, hogy ez azért van, mert a férfiak jobban írnak, és pont. Meg kell nézni, hogy az írói életpályán hol morzsolódhatnak le könnyebben a nők, hogy miért válhat sok női alkotó láthatatlanná a szakma számára. S mi határozza meg az esztétikai ítéleteinket, a matekos példával élve, mit definiálunk jó szövegnek?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.