Gyermekbántalmazási esetek, amiket inkább elhallgatnánk

Sorköz

A Durva egy nápolyi rendőrnő tíz abúzustörténetének kiváló pedagógiai érzékkel tálalt őszinte leírása – felnőtteknek és kamaszoknak egyaránt.

A Kolibri Kiadó #POV könyvsorozatával a 14 éven felüli fiatalokat célozza meg. Olyan tartalmat kínál a címke alatt, „ami tényleg a fontos dolgokról szól; szerelemről, barátokról, a közelgő felnőtt életről meg arról a bizonyos, sokat emlegetett felelősségről”. Nem véletlenül kapott helyet ebben a sorozatban a Durva is, amely az összes felsorolt kérdéskört érinti.

Ornella Della Libera a könyvben tíz, különféle módokon elkövetett gyermekbántalmazási esetet mutat be, amellyel munkája során találkozott. Gyermekvédelemre specializálódott rendőrként kifejezetten jó érzékkel nyúl a témához: egyszerű, közérthető stílusban osztja meg a bajba jutott tinédzserek igaz történeteit, „amiket inkább elhallgatnánk”, ahogy az alcím is mondja. Nem a rendőrnő, hanem maguk a fiatalok az egyes történetek elbeszélői, így nemcsak tényszerű eseményeket olvashatunk, hanem beleláthatunk érzéseikbe, belső vívódásaikba is. A leírások személyességét fokozza, hogy a szerző minden történet címéül a főszereplő(k) nevét választotta.

Hiánypótló írásról van szó – a könyvben érintett modern kamaszproblémákról nem nagyon szólnak még tényfeltáró mesék. Nem veszítenek értékükből a történetek azzal sem, hogy a megírt esetek pozitív kicsengésűek, a rendőrök mindig időben érkeznek, van lehetőség a feloldásra, az áldozatok (ha sérülésekkel is, de) megmenekülnek. De pont ezért íródott a könyv: ezek a történetek megadják az olvasónak a hitet, hogy napjaink sárkányai legyőzhetők. Hogy van kihez fordulni még a legrosszabb pillanatban is, amikor nem látható a kiút.

Sárkányokból pedig akad bőven. Az ismertebbek mellett, mint a molesztálás, pedofília és iskolai zaklatás (akár fizikai bántalmazás, akár diszkrimináció), teret kapnak az internet és a közösségi média adta újabb problémakörök is a kötetben, például a szexting, a játék- és közösségiháló-függőség, az online zaklatás és a különféle életveszélyes kihívások. Ez utóbbiak bemutatása hiánypótló, hiszen sok szülő számára ismeretlenek az olyan kifejezések, mint a „drinking challenge” vagy „blue whale”, így elképzelni sem tudják, mi zajlik egy mai kamasz telefonjában, online világában. S ha még a felnőttek sincsenek ezzel tisztában, hogy tudná egy kamasz behatárolni, mi megengedhető és mi nem? Hogy számíthatna rá, hogy egy ártatlannak tűnő kérésből, kezdeményezésből baj lehet? Hogy mire szabad, illik, lehet nemet mondani? Hogy hová fordulhat segítségért, ha már megtörtént a baj, és fenyegetik, megszégyenítik?

A kötet nem irodalmi értéke miatt érdekes, hanem nehéz üzenete és az együttérzés hangja miatt. Fontos az előítélet-mentessége, hiszen olyan témákról mesél, amelyek sok felnőttet is megviselnének, nemhogy egy tinédzsert. A megértés, elfogadás megtapasztalása elsődleges ahhoz, hogy egy bajba jutott gyerek félelme és szégyene ellenére merjen, tudjon segítséget kérni. A zaklatás egyik elsődleges jellemzője ugyanis az elszigetelés. A hallgatás pedig annál mélyebb, minél hosszabb ideig áll fenn a helyzet.

A történetek megmutatják, hogy akármekkorának tűnik is a baj, az mindig kimondható, megosztható, sőt, ez az egyetlen út a megoldás felé.

Fontos üzenet továbbá, hogy a kialakult helyzet sosem az áldozat hibája. Bárki belecsúszhat ilyen helyzetekbe, főleg, ha nincs a veszélyről előzetes tudása.

Ennek a tudásnak a megszerzése, a naivitásból való kilépés a felnövés egyik elengedhetetlen lépése. Nagyon jól példázzák ezek az esetek, hogy nem minden az, aminek látszik, hogy egy kis óvatosság, gyanakvás nem árt. Mégha nem is minden tinédzserrel történnek meg a felsorolt, néhol szélsőséges események, beszélni kell a lehetőségéről, hiszen „csak néhány egyszerű szabályt kell betartani ahhoz, hogy elkerüljük, hogy ártatlannak vagy semmiségnek tűnő események, mulasztások komoly problémákhoz vezessenek, amik büntetőjogi következményekkel is járhatnak” – a lelki sérülésekről nem is beszélve. A magyar kiadás erénye, hogy adaptálta az ebben a fejezetben szereplő segítségkérő és információs linkek listáját (172. oldal): hazai weboldalakat sorol fel, ahol további információ található, jogi és/vagy lelki támogatás kérhető.

A történeteken kívül szerepel még egy fejezet a könyv végén (Leslie jelzőrendszere), ami egyszerre összefoglaló, kitekintés és segédanyag. Libera ebben egyszerű szabályokat vázol fel a közlekedési lámpa mintájára (zöld-sárga-piros). Főleg az online terek használatához ad tanácsokat, de arra is kitér, milyen jelekre, tünetekre érdemes felfigyelni, amik arra utalhatnak, hogy valaki bajban van. A rendőrnő nemcsak a hatóságok, hanem a barátok és szülők szerepét is hangsúlyozza. A felelősség nemcsak az egyéné, hanem a környezeté is: fontos, hogy észrevegyük a viselkedésbeli változásokat, és kérdezzünk róluk, ne hagyjuk annyiban. Az érzékenyítés és a tudás (ismeret az adott témáról) szerepét nem lehet eléggé kiemelni: a könyv jó beszélgetésindító lehet akár az iskolákban, akár otthon.

Ornella Della Libera: Durva. Kolibri Kiadó, Budapest, 2022, 181 oldal. Fordította: Tálos-Nezdei Adrienn

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.