Gyermekbántalmazási esetek, amiket inkább elhallgatnánk

Sorköz

A Durva egy nápolyi rendőrnő tíz abúzustörténetének kiváló pedagógiai érzékkel tálalt őszinte leírása – felnőtteknek és kamaszoknak egyaránt.

A Kolibri Kiadó #POV könyvsorozatával a 14 éven felüli fiatalokat célozza meg. Olyan tartalmat kínál a címke alatt, „ami tényleg a fontos dolgokról szól; szerelemről, barátokról, a közelgő felnőtt életről meg arról a bizonyos, sokat emlegetett felelősségről”. Nem véletlenül kapott helyet ebben a sorozatban a Durva is, amely az összes felsorolt kérdéskört érinti.

Ornella Della Libera a könyvben tíz, különféle módokon elkövetett gyermekbántalmazási esetet mutat be, amellyel munkája során találkozott. Gyermekvédelemre specializálódott rendőrként kifejezetten jó érzékkel nyúl a témához: egyszerű, közérthető stílusban osztja meg a bajba jutott tinédzserek igaz történeteit, „amiket inkább elhallgatnánk”, ahogy az alcím is mondja. Nem a rendőrnő, hanem maguk a fiatalok az egyes történetek elbeszélői, így nemcsak tényszerű eseményeket olvashatunk, hanem beleláthatunk érzéseikbe, belső vívódásaikba is. A leírások személyességét fokozza, hogy a szerző minden történet címéül a főszereplő(k) nevét választotta.

Hiánypótló írásról van szó – a könyvben érintett modern kamaszproblémákról nem nagyon szólnak még tényfeltáró mesék. Nem veszítenek értékükből a történetek azzal sem, hogy a megírt esetek pozitív kicsengésűek, a rendőrök mindig időben érkeznek, van lehetőség a feloldásra, az áldozatok (ha sérülésekkel is, de) megmenekülnek. De pont ezért íródott a könyv: ezek a történetek megadják az olvasónak a hitet, hogy napjaink sárkányai legyőzhetők. Hogy van kihez fordulni még a legrosszabb pillanatban is, amikor nem látható a kiút.

Sárkányokból pedig akad bőven. Az ismertebbek mellett, mint a molesztálás, pedofília és iskolai zaklatás (akár fizikai bántalmazás, akár diszkrimináció), teret kapnak az internet és a közösségi média adta újabb problémakörök is a kötetben, például a szexting, a játék- és közösségiháló-függőség, az online zaklatás és a különféle életveszélyes kihívások. Ez utóbbiak bemutatása hiánypótló, hiszen sok szülő számára ismeretlenek az olyan kifejezések, mint a „drinking challenge” vagy „blue whale”, így elképzelni sem tudják, mi zajlik egy mai kamasz telefonjában, online világában. S ha még a felnőttek sincsenek ezzel tisztában, hogy tudná egy kamasz behatárolni, mi megengedhető és mi nem? Hogy számíthatna rá, hogy egy ártatlannak tűnő kérésből, kezdeményezésből baj lehet? Hogy mire szabad, illik, lehet nemet mondani? Hogy hová fordulhat segítségért, ha már megtörtént a baj, és fenyegetik, megszégyenítik?

A kötet nem irodalmi értéke miatt érdekes, hanem nehéz üzenete és az együttérzés hangja miatt. Fontos az előítélet-mentessége, hiszen olyan témákról mesél, amelyek sok felnőttet is megviselnének, nemhogy egy tinédzsert. A megértés, elfogadás megtapasztalása elsődleges ahhoz, hogy egy bajba jutott gyerek félelme és szégyene ellenére merjen, tudjon segítséget kérni. A zaklatás egyik elsődleges jellemzője ugyanis az elszigetelés. A hallgatás pedig annál mélyebb, minél hosszabb ideig áll fenn a helyzet.

A történetek megmutatják, hogy akármekkorának tűnik is a baj, az mindig kimondható, megosztható, sőt, ez az egyetlen út a megoldás felé.

Fontos üzenet továbbá, hogy a kialakult helyzet sosem az áldozat hibája. Bárki belecsúszhat ilyen helyzetekbe, főleg, ha nincs a veszélyről előzetes tudása.

Ennek a tudásnak a megszerzése, a naivitásból való kilépés a felnövés egyik elengedhetetlen lépése. Nagyon jól példázzák ezek az esetek, hogy nem minden az, aminek látszik, hogy egy kis óvatosság, gyanakvás nem árt. Mégha nem is minden tinédzserrel történnek meg a felsorolt, néhol szélsőséges események, beszélni kell a lehetőségéről, hiszen „csak néhány egyszerű szabályt kell betartani ahhoz, hogy elkerüljük, hogy ártatlannak vagy semmiségnek tűnő események, mulasztások komoly problémákhoz vezessenek, amik büntetőjogi következményekkel is járhatnak” – a lelki sérülésekről nem is beszélve. A magyar kiadás erénye, hogy adaptálta az ebben a fejezetben szereplő segítségkérő és információs linkek listáját (172. oldal): hazai weboldalakat sorol fel, ahol további információ található, jogi és/vagy lelki támogatás kérhető.

A történeteken kívül szerepel még egy fejezet a könyv végén (Leslie jelzőrendszere), ami egyszerre összefoglaló, kitekintés és segédanyag. Libera ebben egyszerű szabályokat vázol fel a közlekedési lámpa mintájára (zöld-sárga-piros). Főleg az online terek használatához ad tanácsokat, de arra is kitér, milyen jelekre, tünetekre érdemes felfigyelni, amik arra utalhatnak, hogy valaki bajban van. A rendőrnő nemcsak a hatóságok, hanem a barátok és szülők szerepét is hangsúlyozza. A felelősség nemcsak az egyéné, hanem a környezeté is: fontos, hogy észrevegyük a viselkedésbeli változásokat, és kérdezzünk róluk, ne hagyjuk annyiban. Az érzékenyítés és a tudás (ismeret az adott témáról) szerepét nem lehet eléggé kiemelni: a könyv jó beszélgetésindító lehet akár az iskolákban, akár otthon.

Ornella Della Libera: Durva. Kolibri Kiadó, Budapest, 2022, 181 oldal. Fordította: Tálos-Nezdei Adrienn

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.