Irodalmi pályázatot írtak ki Csalog Zsolt emlékére, szegény sorsú emberekről várnak portrét

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 22.

Sorköz

A pályázatban „megtaposott sorsú” emberekről várnak kisprózai műveket. 

25 éve, 1997. július 18-án halt meg Csalog Zsolt író, szociológus, szociográfus, emlékére a Világháló-Irodalom Alapítvány a Vera és Donald Blinken Nyílt Társadalom Archívummal együttműködésben DOKU 22 címmel meghívásos és nyílt pályázatot hirdet a Literán.

A pályázatban részt vevőktől olyan kisprózai, 3-5 ezer karakteres műveket várnak, amelyek a mai magyar társadalom egy-egy nehéz sorsú alakjának, Csalog szavaival „megtaposott sorsú” embernek dokumentum-értékű portréját rajzolják meg. 

A pályamű műfaja lehet portré vagy portrénovella is, és irodalmi előélettől függetlenül bárki beküldhet művet. A pályázat beküldésének határideje 2022. szeptember 28. éjfél, beküldeni a következő emailcímre kell DOKU '22 tárggyal: litera2006 [at] gmail [dot] com. A pályázat meghívásos részében felkért írók vesznek részt. 

A beérkezett anyagot a Litera szerkesztőinek előzsűrizése után felkért szakmai zsűri bírálja el, az eredményhirdetés és díjátadás tervezett időpontja október 14.

Csalog Zsolt a 60-as évektől folytatott néprajzi kutatásokat, a 70-es évektől a cigánykutatásban is részt vett, interjúzott, anyagot gyűjtött, cikkeket és könyveket írt, portréfilmeket készített a Fekete Doboznak, legfőbb műfaja a portré volt, ezért várnak az irodalmi pályázaton is portré műfajú írásokat. Csalognak jelent meg cigányportré-, munkásportré-kötete, írt káder- és ’56-os portrékat (a Doku 56 című kötete után kapta a pályázat is a nevét), megrajzolta portréját a Gulágot megjárt Mikluszkó Lajosnak és a Zsil-völgyi bányászsztrájkban részt vevő Hosszú Istvánnak is. 

A Litera hozzáteszi, hogy a magyar társadalom mélyrétegeinek megmutatására ma csak szórványosan vállalkoznak írók, a kutatók által feltárt valóságot pedig kevéssé ismeri a közvélemény, jobbára egyetlen nagy masszaként tekint rá, távoliként és idegenként kezeli, lenézi. A Litera és az OSA pályázata az ő életükkel és sorsukkal szeretné – az irodalmat segítségül hívva – megismertetni az olvasót.

DOKU '22 pályázat a 2022. október 10-14. között tartandó Csalog25 rendezvénysorozat része, amely a Roma Parlament – Roma Polgárjogi Alapítvány vezetője, Horváth Aladár kezdeményezésére jött létre, és a​ Vera és Donald Blinken Nyílt Társadalom Archívummal közösen rendezik. A programsorozat színházi, dokumentumfilmes, irodalmi, zenei és közösségi olvasós programokkal Csalog Zsolt emléke és munkássága előtt tiszteleg, a programot itt lehet megnézni

További részletek a Litera Doku '22 dossziéjában. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.