KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Látni tanulunk

David Hockney–Martin Gayford: A képek története gyerekeknek

  • Hemrik László
  • 2020. december 2.

Sorköz

„Az emberek szeretik a képeket” – hangzik el ez a naivan jelentőségteljes mondat, de ne bizonytalanítson el senkit, ennek a könyvnek (mely egy nagy ívű projekt része) még a sutaság is jól áll.

Martin Gayford, a neves művészettörténész és kritikus, a mű társszerzője már készített egy beszélgetős könyvet Hockney-val (History of Pictures; 2016), míg a Meet the Artist sorozatban megjelent Hockney-kötetnek (2017) éppúgy Rose Blake volt a rajzolója, mint ennek. David Hockney maga pedig a nemzetközi képzőművészeti szcéna sztárja: 2017-ben retrospektív kiállítást rendezett műveiből a Metropolitan Museum of Art, a The New York Times pedig korunk festészetének egyik élő „államférfijaként” aposztrofálta; az Egy művész portréja – Medence két figurával (1972) című alkotása 90,3 millió dollárért kelt el a Christie’s árverésén – élő művész festményéért soha azelőtt nem fizettek még ennyit.

De Hockney-t nemcsak saját művészete foglalkoztatja, hanem a kollégáiéi is, legyenek azok kortársak vagy a távoli századok mesterei. Legismertebb szakkönyvében, a Titkos tudásban (2002) arra a következtetésre jut, hogy Jan van Eyck, Caravaggio és mások a festői tárgy és az azt megfigyelő szem közé optikai eszközöket iktattak az alkotás során, amivel azt a tabut döntögeti, hogy a humanizmus ideológiája „élesítette” ki a látványt a festők előtt! A Titkos tudás a vitatható megállapításai dacára is rendkívül élvezetes és informatív olvasmány, amelyből sok minden átkerült az itt tárgyalt gyerekkönyvbe is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.