KÖNYVMELLÉKLET – kritika

Látni tanulunk

David Hockney–Martin Gayford: A képek története gyerekeknek

  • Hemrik László
  • 2020. december 2.

Sorköz

„Az emberek szeretik a képeket” – hangzik el ez a naivan jelentőségteljes mondat, de ne bizonytalanítson el senkit, ennek a könyvnek (mely egy nagy ívű projekt része) még a sutaság is jól áll.

Martin Gayford, a neves művészettörténész és kritikus, a mű társszerzője már készített egy beszélgetős könyvet Hockney-val (History of Pictures; 2016), míg a Meet the Artist sorozatban megjelent Hockney-kötetnek (2017) éppúgy Rose Blake volt a rajzolója, mint ennek. David Hockney maga pedig a nemzetközi képzőművészeti szcéna sztárja: 2017-ben retrospektív kiállítást rendezett műveiből a Metropolitan Museum of Art, a The New York Times pedig korunk festészetének egyik élő „államférfijaként” aposztrofálta; az Egy művész portréja – Medence két figurával (1972) című alkotása 90,3 millió dollárért kelt el a Christie’s árverésén – élő művész festményéért soha azelőtt nem fizettek még ennyit.

De Hockney-t nemcsak saját művészete foglalkoztatja, hanem a kollégáiéi is, legyenek azok kortársak vagy a távoli századok mesterei. Legismertebb szakkönyvében, a Titkos tudásban (2002) arra a következtetésre jut, hogy Jan van Eyck, Caravaggio és mások a festői tárgy és az azt megfigyelő szem közé optikai eszközöket iktattak az alkotás során, amivel azt a tabut döntögeti, hogy a humanizmus ideológiája „élesítette” ki a látványt a festők előtt! A Titkos tudás a vitatható megállapításai dacára is rendkívül élvezetes és informatív olvasmány, amelyből sok minden átkerült az itt tárgyalt gyerekkönyvbe is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.