„Mintha Petőfi celeb lenne, pedig sztárnak kéne lennie”

Sorköz

Biztos, hogy értik a gyerekek a János vitézt? Miért volna jó, ha az iskolákban három hónapig csak Petőfi verseit tanítanák?

Mit jelent a mai fiataloknak Petőfi? Hogy lehet közel hozni az emberekhez Petőfit, és segít-e ebben az idei emlékév? Ismerik-e a költőt külföldön, és hogyan kezdődött a Petőfi-kultusz? A CEU és a CEU Demokrácia Intézet szerdai rendezvényén ilyen kérdésekről is beszélt Margócsy István irodalomtörténész, Kalla Zsuzsa, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) főigazgató-helyettese és Schiller Marianna magyar-angol szakos tanár, a Magyartanárok Egyesülete választmányi tagja. A beszélgetés azért is volt izgalmas, mert bár a szakemberek véleménye sok mindenben megegyezett, jó pár új kérdés merült fel Petőfi életművével és alakjával kapcsolatban.

Margócsy István például mindjárt azzal kezdte, hogy a költőt istenítjük, szavait kinyilatkoztatásként kezeljük, holott nem lehet egységes képet alkotni róla azon versei alapján, amelyekben magáról ír. Egyszer népszónoknak nevezi magát, másszor „a természet vadvirágának”. Schiller Mariann szerint a mai fiatalok számára nem létezik az a fajta Petőfi-kultusz, ami az idősebb generációk számára még igen; „mintha eltűnt volna az a nagy Petőfi-lobogás” – fogalmazott a pedagógus. Úgy folytatta: „Petőfi mintha celeb lenne ahelyett, hogy sztár lenne” a fiatalok számára. A gyerekeknek inkább „név”, de nemigen tudják, ki van mögötte. Schiller Mariann szerint Petőfi azért is lehetne sztár, mert azok a celebekkel szemben „valamit letettek az asztalra”. Az viszont működött, mondta a pedagógus, amikor egy tanár mai rapszövegekkel állította párhuzamba Petőfi egyes verseit, különösen a „horror-, sci-fi-, fantasyszerű” alkotásokat, így mutatva meg a szövegek attitűdje közötti hasonlóságot.

E témánál maradva Margócsy István megjegyezte: a gimnazisták körében nem jósol nagy jövőt a Petőfi-rajongásnak, Kalla Zsuzsa viszont úgy vélte, a középiskolásokat Petőfi prózájával meg lehetne szólítani. A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállításán például kifejezetten a mai nyelvhez közel álló szövegeket mutatnak be. A költő nyelvezetével kapcsolatban több érdekes megállapítás is elhangzott. Margócsy István szerint ha figyelmesen olvassuk Petőfi verseit, akkor érzékelhetjük, milyen volt a fantáziája, mert a versnyelvben „brutális újdonságokat vezetett be”. Schiller Mariann viszont pont arra hozott példát, hogy egy olyan ismert költemény is, mint amilyen a János vitéz, nyelvileg nehéz a gyerekek számára. „Fölösleges dolog sütnie oly nagyon,/ A juhásznak úgyis nagy melege vagyon” – idézte a tanár a mű első sorait megjegyezve, hogy amikor arról kérdezi a gyerekeket, van-e ebben számukra ismeretlen szó, nemmel felelnek, majd kiderül, hogy a „vagyon” mégis magyarázatra szorul, mert tisztázni kell, hogy nem pénzösszeget jelent. Érdekes ugyanakkor, hogy a régies nyelvezet ellenére közel tud kerülni a költemény a gyerekekhez.

 
Margócsy István irodalomtörténész, Kalla Zsuzsa, a PIM főigazgató-helyettese és Schiller Marianna tanár, valamint Halmos Máté házigazda
Fotó: CEU/YouTube

De miként hozható közel Petőfi az emberek számára a muzeológia eszközeivel? Erről Kalla Zsuzsa mondott konkrétumokat. Az emlékév kapcsán a PIM országjárásra indított egy Petőfi 200 busz elnevezésű mozgó múzeumbuszt, amivel a kisebb városokban, településeken élő, kifejezetten a különböző okok miatt múzeumba nem járó közönséget célozták meg. A busz élményszerű és ingyenes tárlatát diákok, idősek és fesztiválozó fiatalok látogatják leginkább (utóbbiak azért, mert fesztiválokra is elviszik a kiállítást). A PIM Költő lenni vagy nem lenni című, közelmúltban megnyílt kiállításán Petőfi szövegeit helyezik a középpontba úgy, hogy az életmű egy-egy fontos eleméhez (pl. róna, otthon, rémek) kapcsolják valamilyen interaktív megoldással. A rémek nevű teremben például A szerelem országa című – a szakember megfogalmazása szerint – horrorisztikus költemény mellett az utolsó pesti hóhér arcképe látható. (Részlet a versből: „Átértem a vizen,/ S hah, itt is mindenütt/ A régi látomány!/ Méregpohár, akasztott emberek,/ Mindenhol ez, mindig csak ez,/ S hátúl a sziklák ormiról/ Veték le mások magokat,/ S alant a völgynek éles kövein/ Kifeccsent szívökből a vér/ S fejökből a velő.”)

 
Petőfi halála. Madarász Viktor festménye (1875)
Forrás: Wikimedia Commons

A beszélgetés második felében három témát jártak körül a szakemberek. Elsőként azt, hogyan és mikor kezdődött a Petőfi-kultusz.

„26 évesen az ország legismertebb, legnépszerűbb költője volt, az irodalmi diskurzus nagy része róla szólt. Magára vette és rajta is maradt, hogy 1848. március 15-ét ő csinálta, a Nemzeti dalnak pedig hihetetlen népszerűsége lett”

– ismertette Margócsy István. Petőfi ráadásul akkor halt meg, amikor a nemzet a legnagyobb bukását szenvedte el, így halála gyakorlatilag a nemzet halálát szimbolizálta. Kultuszához hozzájárult lázadó attitűdje, társadalomszemlélete, honvédő politikai irányultsága, nacionalizmusa. (Van olyan verse, ami nagyszerűen kezdődik, majd konkrétan a nemzetiségek elleni uszításba megy át.) Petőfinek ennélfogva minden politikai rendszerben megvolt a legitimáló funkciója, mert a mindenkori hatalom azt mondta róla, hogy „mi azt képviseljük, amit ő akart”. A költő politikai irányultságával kapcsolatban Kalla Zsuzsa megjegyezte, nincs egységes ideológiája a verseinek; hol ezt, hol azt mondja, mindig az adott szituációra reagál, de azt jó csinálja.

Felmerült az is: hogy érdemes emlékezni Petőfire. Margócsy István szerint úgy, hogy az emlékezete állandóan frissüljön, ne csak a szlogeneket mondjuk el róla. A verseiről kellene értelmesen beszélgetni, amibe az is belefér, hogy a nagyközönség mondja el, ha nem tetszik egy műve, de indokolja is meg. Kalla Zsuzsa azt emelte ki, az emlékezet kapcsán kérdés, hogy a sok tudományos kutatás és publikáció eredménye eljut-e az emberekhez, míg Schiller Mariann úgy vélte, akkor lehetne méltó módon emlékezni Petőfire, ha három hónapig csak őt taníthatnák az iskolában.

A beszélgetés utolsó témájához a közönség soraiból érkezett kérdés. Ismerik, tanítják-e Petőfit külföldön? – kérdezték a hallgatóságból. A választ Margócsy István adta meg. Kultusza biztosan nincs; a szocialista országokban anno lefordították és propagálták a műveit, de ezek a fordítások elég problémásak voltak. „Petőfinek Európában a 19. században nagy sikere volt, különösen német és francia nyelvterületen, de például Angliába már nem jutott el” – magyarázta Margócsy. Az első világháborúig németül több mint 22 ezer versfordítása jelent meg (850-900 verset írt). „Ezt a 20. században úgy elfújta a szél, mintha nem is lett volna” – mondta az irodalomtörténész hozzáfűzve: Petőfi mára külföldön pusztán lexikonszócikké vált.

Az esemény a CEU YouTube-csatornáján felvételről újranézhető:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.