Nádasdy Ádámé az idei Aegon Irodalmi Díj
NadasdyAdam1626_top_story_lead.jpg

Nádasdy Ádámé az idei Aegon Irodalmi Díj

  • narancs.hu
  • 2020. április 22.

Sorköz

A Jól láthatóan lógok itt vitte el a díjat.

“Nádasdy Ádám sokoldalúsága – több évtizedes egyetemi működése, a nyelvi jelenségekkel való
aprólékos és értő foglalkozás és tiszteletet parancsoló műfordítói munkássága, a világirodalom néhányalapművének újrafordítása – eddig önmagának szinte ártó módon háttérbe szorította a ‭jelentős költői ‬életművet‭." - kezdi az elismerését Széchenyi Ágnes irodalomtörténész, az Aegon Irodalmi Díj zsűritagja. Nádasdy eddig ugyanis műfordításairól volt ismert, az egyik legfontosabb kortárs irodalmi díjat azonban Jól láthatóan lógok itt című verseskötetéért kapta.

"Belátó, gyengéd és mégis kihívó kapcsolódást alakított ki Arany János, Ady Endre hagyományához éppúgy, mint a közelmúltban elvesztett Esterházy Péterhez.
Modernizálta és átírta patetikus hagyományt. A férfi-férfi szerelem intim feltárulkozásával,
vállalásával nagykorúsította a kortárs magyar irodalom egyik új témáját, s tett bátor és bátorító lépést mindenfajta másság elismertetéséért” - zárul Széchenyi Ágnes bejegyzése.

Az Aegon díjának shortlistjére 5 könyv került fel, ezek közül esett a zsűri (Fáy Miklós, Lévai Balázs, Ott Anna, Szabados Ágnes, Széchenyi Ágnes) választása Nádasdy Ádám kötetére.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.