Nemes Nagy Ágnesre emlékeznek az Oscar-díjas film alkotói

  • narancs.hu
  • 2022. április 14.

Sorköz

A Bodzavirág című vers mellett szó lesz a gyermekirodalomról és a költőnő életművéről.

Áprilisban folytatódik Viszonylagos öröklét – Nemes Nagy Ágnes 100 című centenáriumi irodalmi beszélgetéssorozat, amelynek negyedik állomásán, április 20-án, szerdán este 7 órától a film kerül a középpontba Budapesten, a MOMkult Kupolatermében.

Juhász Anna irodalmár Harmath Artemisz irodalomtörténésszel, Deák Kristóffal, az Oscar-díjas Mindenki című film Balázs Béla-díjas rendezőjével, Ács Enikő énekes-dalszerzővel és Szamosi Zsófia színésszel beszélget. Az eseményre meglepetésprodukcióval is készülnek a szervezők.

Az esten szó lesz arról, milyen szálakkal kötődik Nemes Nagy Ágnes lírai életműve a filmhez, hogyan inspirálhatja egy vers egy film készítőit, és hogy a költőnő életművében hol jelenik meg a gyermekirodalom.

Deák Kristóf Mindenki című Oscar-díjas rövidfilmjének zeneszerzője Balázs Ádám volt, aki édesapja, Balázs Árpád Bodzavirág című kórusművét használta fel a film zenéjéhez. A Bodzavirágot Nemes Nagy Ágnes Balázs Árpáddal együtt írta egy közös balatoni nyaraláson. 

A Mindenki című, Oscar-díjas rövidjátékfilm – az első olyan magyar film, amely elnyerte az élőszereplős rövidfilmes Oscart – az összefogás erejéről és a versenyszellem káros mellékhatásairól mond el egy felemelő történetet.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.