„Ösztönei rabjává degradálja az állatvilágból kiemelkedett homo sapienst”

  • L.T.
  • 2019. november 30.

Sorköz

Így lett imperialista kútmérgezés a Nobel-díjas író remekművéből Debrecenben, a tudományos békekonferencián.

Vargyas Zoltán új fordításában a Jelenkor adta ki A pestist. Ennek apropóján érdemes felidézni az 1947-ben franciául, majd 15 évvel később magyarul is kiadott regény megjelenésének és hazai fogadtatásának történetét. Az új kiadás alkalmából azt a ma már nevetségesnek tűnő – ám a módszert illetően mostanában nagyon is ismerős – eljárást idézzük fel, amivel a mű veszélyeire hívták fel a figyelmet.

Az 1950-es évektől a hazai tudományos élet kiemelkedő eseményeinek számítottak az ún. tudományos békekonferenciák, amelyeken jeles egyetemi és kutatóintézeti szakemberek tartottak előadást – ahogy akkor mondták – „a háború és béke kérdésében”. Noha az eseményeken olykor elhangzottak tartalmas és érdekes előadások is,

a program elsősorban a hidegháborús propaganda eszköze volt

még úgy is, hogy az előadók döntően természettudományos témákat vettek elő abból a célból, hogy „hozzájáruljanak a béke erőinek győzelméhez, egy újabb háború megelőzéséhez”.

false

Így volt ez 1963 júniusában Debrecenben is, ahol az egyetemen megrendezett konferencián olyan horrorisztikus előadásokat hallhattak az érdeklődők, mint például „A rádióizotópok orvosi dózis vonatkozásai békében és háborúban”, „Az atomhasadás radioaktív termékeinek megkötése humusz-savakon”, vagy éppen „A radioaktív fertőző anyagok vegytani problémái”. De szó volt a tömeges fertőződésekről, az atomháború népélelmezési problémáiról, és persze a tudósok szerepéről „a békéért folyó harcban”.

Mindezek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a bölcsészettudományt képviselő előadó, Némedi József docens is igyekezett alkalomhoz illő előadást tartani, és mivel éppen akkor jelent meg először magyarul Camus remekműve, A pestis, kézenfekvővé vált a művel való példálozás.

Camus nevét az egészen korai Kádár-korszakban említeni sem volt szabad, mivel

az író többször is kiállt az 1956-os forradalom mellett, de úgy tűnik, hogy 1962-ben ő is amnesztiát kapott.

false

A Magvető a karácsonyi könyvvásárra egy kötetben jelentette meg A pestist és A bukást, amit a hazai kritika – beleértve a Népszabadságot is – többnyire méltatott, A pestis esetében például azt emelték ki, hogy a fasizmust szimbolizálja. Mindezt a tudományos békekonferencia eladója is megerősítette, de azokra a veszélyekre is felhívta a figyelmet, amit az efféle művek rejtenek.

Némedi József előadása nem A pestisről szólt, Camus regénye példaként szolgált egy még mai füllel is elképesztő propagandaszöveg hazug mondanivalójának alátámasztására. A Hinni az emberben című előadás abból indult ki, hogy ugyan meg kellene valósítani az általános leszerelést, ám ezt a galád kapitalisták nem így gondolják, így hát az egyoldalú leszerelés „felelőtlen dolog lenne, mivel a világot katasztrófába sodorná”.

„De ugyanilyen egyoldalú leszerelés lenne a részünkről, ha a békés koegzisztenciát úgy értelmeznénk – mint sok nyugati filozófus és politikus szeretné is, hogy értelmezzük –, hogy le kell mondani a jelenlegi helyzetben a béke kedvéért az ideológiai harcról, a magunk eszmei fegyverzetéről, a marxizmus-leninizmusról, és teret kell engednünk, vagy alkudoznunk, kiegyeznünk kell a burzsoá ideológiával” – folytatta az előadó.

Majd kijelentette, hogy a társadalomtudományok szocialista művelőinek jutott a megtisztelő feladat, hogy „éberek legyenek a ravaszul és mindenkor álcázva támadó ellenséggel szemben, és védjék mindenfajta ferdítés ellen a kommunista elmélet tisztaságát”. Ezután Némedi megállapította, hogy az „imperialista kútmérgezés egyenesen arra irányul, hogy

eszmeileg leszerelje az embereket, elvegye önmagukba vetett hitüket,

és saját tehetetlenségük érzését szuggerálja beléjük”, és ezzel jutott el Camus regényéig, amiben mondanivalójának bizonyítékát vélte felfedezni.

„Számunkra most mindegy, hogy valóban pestisnek fogjuk-e fel a szörnyű epidémiát vagy a fasizmus szimbolumának”, ha „Camus emberei, a járvány ellen küzdő legjobbak azzal az érzéssel fejezik be hősies harcukat, hogy a járvány (…) jött végzetszerűen, és befejezve titokzatos hivatását, el is ment” – mondta Némedi József a regény „elemzéseként”, majd erre a következtetésre jutott: „Valamiféle felsőbb hatalom, fátum uralkodik a világban. A dolog, azt hiszem, világos. A milliárdok urai a fegyverkezési hajszából szerzik vagyonukat. Nekik kapóra jön az olyan ideológia, filozófia, művészet, amely megalázza az embert, állattá, ösztönei rabjává degradálja az állatvilágból kiemelkedett homo sapienst, és ugyanolyan félelmeket szuggerál ismeretlen hatalmak előtt a XX. század emberének, aminőket valaha a barlangok lakója érezhetett”.

Kétségtelen, hogy az 56 évvel ezelőtti előadás okfejtése ma már röhejesnek tűnik, de egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy milyen egyszerűen lehet a szavak kiforgatásával ártatlan, jó szándékú, humanista műveket – ismeretlen „felsőbb hatalmakra” hivatkozva – a gonosz számlájára írni. A legszomorúbb pedig az, hogy mindezt manapság különösen érdemes észben tartani.

(Nyitókép: Fortepan/Lukács Zsolt)

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.