„Ösztönei rabjává degradálja az állatvilágból kiemelkedett homo sapienst”

  • L.T.
  • 2019. november 30.

Sorköz

Így lett imperialista kútmérgezés a Nobel-díjas író remekművéből Debrecenben, a tudományos békekonferencián.

Vargyas Zoltán új fordításában a Jelenkor adta ki A pestist. Ennek apropóján érdemes felidézni az 1947-ben franciául, majd 15 évvel később magyarul is kiadott regény megjelenésének és hazai fogadtatásának történetét. Az új kiadás alkalmából azt a ma már nevetségesnek tűnő – ám a módszert illetően mostanában nagyon is ismerős – eljárást idézzük fel, amivel a mű veszélyeire hívták fel a figyelmet.

Az 1950-es évektől a hazai tudományos élet kiemelkedő eseményeinek számítottak az ún. tudományos békekonferenciák, amelyeken jeles egyetemi és kutatóintézeti szakemberek tartottak előadást – ahogy akkor mondták – „a háború és béke kérdésében”. Noha az eseményeken olykor elhangzottak tartalmas és érdekes előadások is,

a program elsősorban a hidegháborús propaganda eszköze volt

még úgy is, hogy az előadók döntően természettudományos témákat vettek elő abból a célból, hogy „hozzájáruljanak a béke erőinek győzelméhez, egy újabb háború megelőzéséhez”.

false

Így volt ez 1963 júniusában Debrecenben is, ahol az egyetemen megrendezett konferencián olyan horrorisztikus előadásokat hallhattak az érdeklődők, mint például „A rádióizotópok orvosi dózis vonatkozásai békében és háborúban”, „Az atomhasadás radioaktív termékeinek megkötése humusz-savakon”, vagy éppen „A radioaktív fertőző anyagok vegytani problémái”. De szó volt a tömeges fertőződésekről, az atomháború népélelmezési problémáiról, és persze a tudósok szerepéről „a békéért folyó harcban”.

Mindezek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a bölcsészettudományt képviselő előadó, Némedi József docens is igyekezett alkalomhoz illő előadást tartani, és mivel éppen akkor jelent meg először magyarul Camus remekműve, A pestis, kézenfekvővé vált a művel való példálozás.

Camus nevét az egészen korai Kádár-korszakban említeni sem volt szabad, mivel

az író többször is kiállt az 1956-os forradalom mellett, de úgy tűnik, hogy 1962-ben ő is amnesztiát kapott.

false

A Magvető a karácsonyi könyvvásárra egy kötetben jelentette meg A pestist és A bukást, amit a hazai kritika – beleértve a Népszabadságot is – többnyire méltatott, A pestis esetében például azt emelték ki, hogy a fasizmust szimbolizálja. Mindezt a tudományos békekonferencia eladója is megerősítette, de azokra a veszélyekre is felhívta a figyelmet, amit az efféle művek rejtenek.

Némedi József előadása nem A pestisről szólt, Camus regénye példaként szolgált egy még mai füllel is elképesztő propagandaszöveg hazug mondanivalójának alátámasztására. A Hinni az emberben című előadás abból indult ki, hogy ugyan meg kellene valósítani az általános leszerelést, ám ezt a galád kapitalisták nem így gondolják, így hát az egyoldalú leszerelés „felelőtlen dolog lenne, mivel a világot katasztrófába sodorná”.

„De ugyanilyen egyoldalú leszerelés lenne a részünkről, ha a békés koegzisztenciát úgy értelmeznénk – mint sok nyugati filozófus és politikus szeretné is, hogy értelmezzük –, hogy le kell mondani a jelenlegi helyzetben a béke kedvéért az ideológiai harcról, a magunk eszmei fegyverzetéről, a marxizmus-leninizmusról, és teret kell engednünk, vagy alkudoznunk, kiegyeznünk kell a burzsoá ideológiával” – folytatta az előadó.

Majd kijelentette, hogy a társadalomtudományok szocialista művelőinek jutott a megtisztelő feladat, hogy „éberek legyenek a ravaszul és mindenkor álcázva támadó ellenséggel szemben, és védjék mindenfajta ferdítés ellen a kommunista elmélet tisztaságát”. Ezután Némedi megállapította, hogy az „imperialista kútmérgezés egyenesen arra irányul, hogy

eszmeileg leszerelje az embereket, elvegye önmagukba vetett hitüket,

és saját tehetetlenségük érzését szuggerálja beléjük”, és ezzel jutott el Camus regényéig, amiben mondanivalójának bizonyítékát vélte felfedezni.

„Számunkra most mindegy, hogy valóban pestisnek fogjuk-e fel a szörnyű epidémiát vagy a fasizmus szimbolumának”, ha „Camus emberei, a járvány ellen küzdő legjobbak azzal az érzéssel fejezik be hősies harcukat, hogy a járvány (…) jött végzetszerűen, és befejezve titokzatos hivatását, el is ment” – mondta Némedi József a regény „elemzéseként”, majd erre a következtetésre jutott: „Valamiféle felsőbb hatalom, fátum uralkodik a világban. A dolog, azt hiszem, világos. A milliárdok urai a fegyverkezési hajszából szerzik vagyonukat. Nekik kapóra jön az olyan ideológia, filozófia, művészet, amely megalázza az embert, állattá, ösztönei rabjává degradálja az állatvilágból kiemelkedett homo sapienst, és ugyanolyan félelmeket szuggerál ismeretlen hatalmak előtt a XX. század emberének, aminőket valaha a barlangok lakója érezhetett”.

Kétségtelen, hogy az 56 évvel ezelőtti előadás okfejtése ma már röhejesnek tűnik, de egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy milyen egyszerűen lehet a szavak kiforgatásával ártatlan, jó szándékú, humanista műveket – ismeretlen „felsőbb hatalmakra” hivatkozva – a gonosz számlájára írni. A legszomorúbb pedig az, hogy mindezt manapság különösen érdemes észben tartani.

(Nyitókép: Fortepan/Lukács Zsolt)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.