Könyv

Dékány Dávid: Dolgok C-hez

  • - svébis -
  • 2019. november 30.

Sorköz

Lehetne ez egy remek kötet is: Dékány költészete egyszerre alanyi és szürreális, biztos kapaszkodókkal és merész ötletekkel. Feszegeti a vers határait, izgalmas helyeken bukkan lírára. A Lelet című költemény például valóban az, amit a címe sugall: diagnózis, ami verssé tördelve bizonyítja, észre sem vesszük, hogy körülvesz minket a költészet.

Ugyanakkor mintha éppen ebben a feszegetésben bizonytalanodna el, mintha olykor úgy érezné, mindenképpen jeleznie, magyaráznia kell szándékát, mert a botor olvasó még félreérti (pedig jó vers az, amely teret enged a félreértésnek). Mondok egy példát: a Jegyzet hasonló hatásmechanizmust alkalmaz, mint a fent említett Lelet. A telefonba sebtében leírt jegyzetekből – vagy azok imitációjából – áll össze a poézis. Ékezetek nélküli szavak, elgépelések, bennmaradt bizonytalanságok, hogy vajon egy kép melyik szóval működik jobban – mindez teljesen bizonyossá teszi, miként kell, érdemes olvasni ezt a verset. Ám valahol a közepe táján Dékány mégis szükségesnek érzi egyértelműen jelezni ezt: „Ez mar ugy nez ki mint egy vers / pedig csak a jegyzetbe irok otleteket / es a telefon igy tordeli”. Ez a gesztus sajnos nem csak a vers hangulatát oltja ki, de egy későbbi bravúrt is: a Másik című poézis valójában ezeknek a jegyzeteknek a szerkesztett változata. Mennyivel izgalmasabb lett volna erre magamtól rájönni, felfedezni a trükköket a versekben anélkül, hogy a szerző kézen fogjon. Az ilyen, és ehhez hasonló önértelmezések, magyarázatok vág­ják végül gajra a kötetet.

Jelenkor, 2019, 64 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.