Könyv

Dékány Dávid: Dolgok C-hez

  • - svébis -
  • 2019. november 30.

Sorköz

Lehetne ez egy remek kötet is: Dékány költészete egyszerre alanyi és szürreális, biztos kapaszkodókkal és merész ötletekkel. Feszegeti a vers határait, izgalmas helyeken bukkan lírára. A Lelet című költemény például valóban az, amit a címe sugall: diagnózis, ami verssé tördelve bizonyítja, észre sem vesszük, hogy körülvesz minket a költészet.

Ugyanakkor mintha éppen ebben a feszegetésben bizonytalanodna el, mintha olykor úgy érezné, mindenképpen jeleznie, magyaráznia kell szándékát, mert a botor olvasó még félreérti (pedig jó vers az, amely teret enged a félreértésnek). Mondok egy példát: a Jegyzet hasonló hatásmechanizmust alkalmaz, mint a fent említett Lelet. A telefonba sebtében leírt jegyzetekből – vagy azok imitációjából – áll össze a poézis. Ékezetek nélküli szavak, elgépelések, bennmaradt bizonytalanságok, hogy vajon egy kép melyik szóval működik jobban – mindez teljesen bizonyossá teszi, miként kell, érdemes olvasni ezt a verset. Ám valahol a közepe táján Dékány mégis szükségesnek érzi egyértelműen jelezni ezt: „Ez mar ugy nez ki mint egy vers / pedig csak a jegyzetbe irok otleteket / es a telefon igy tordeli”. Ez a gesztus sajnos nem csak a vers hangulatát oltja ki, de egy későbbi bravúrt is: a Másik című poézis valójában ezeknek a jegyzeteknek a szerkesztett változata. Mennyivel izgalmasabb lett volna erre magamtól rájönni, felfedezni a trükköket a versekben anélkül, hogy a szerző kézen fogjon. Az ilyen, és ehhez hasonló önértelmezések, magyarázatok vág­ják végül gajra a kötetet.

Jelenkor, 2019, 64 oldal, 1499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.