Szabó Magda is felkerült Elena Ferrante negyvenes könyvajánló listájára

  • narancs.hu
  • 2020. november 25.

Sorköz

Az írónő 40 kedvenc, nők által írt könyvét szedte össze egy listára.

Elena Ferrante, az úgynevezett nápolyi regények álnéven alkotó szerzője (Brilliáns barátnőm, Az új név története, Aki megszökik és aki marad, Az elveszett gyerek története) egy független könyvesboltokat támogató webshop oldalán tett közzé egy könyvajánló listát, amelyen negyven nők által írt mű található - szúrta ki a 444.hu.

A listán Toni Morrison, Margaret Atwood, Zadie Smith, Marguerite Duras, Sally Rooney, vagy a Nobel-díjas Elfriede Jelinek és Alice Munro egy-egy műve mellett Szabó Magda Az ajtó című könyve is szerepel.

A listához Ferrante annyit írt, hogy ezek történetek nőkről, akik két lábbal állnak az 1900-as években, vagy akár féllel már a következő évszázadban.

A listához az oldal hozzátette, hogy a Ferrante által ajánlott művek egy része nem tudott felkerülni az oldalra, mert még nem fordították le őket angolra, vagy a listát közlő oldal nem forgalmazza őket.

A teljes lista itt található!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.