Selyem Zsuzsa

Veled van

Lucia Berlin írásművészetéről  

Sorköz

Lassan kivilágosodik, hogy Lucia Berlin Amerika egyik legjobban őrzött titka. Hogy a valóság nem csak show, a PC nem csupán ideológiai igazodás, a creative writing pedig nem pusztán néhány műfogás szerencsés csillagzat alatt. Hogy a világot nagyobb eséllyel tartja a hátán egy teknősbéka, mint a monetáris rendszer.

Közvetett azonosulás

Lucia Berlin széltében, hosszában, mélységeiben és magasságaiban végigélte az amerikai életérzést. Egy alaszkai kis bányavárosban született. Bányamérnök apjával vándorolt a család, mert ez az apa egy ideig komolyan vette a munkáját, és miután együtt sírt a bányászok hátramaradt családtagjaival, sorra záratta be az omladozó bányákat. Aztán behívták a hadseregbe, II. világháború, japán front, történik, ami történik, ő a CIA alkalmazottja lesz Chilében, sok pénzt keres, döntéseket hoz, és többé nem érintkezik a bányásznépséggel. Olyannyira, hogy Santiagóban kirúgatja Lucia egyik tanárnőjét, mikor értesül róla, hogy kommunista.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.