Könyv

Wéber Anikó: Örökszerda

Sorköz

Most különösen ismerős lehet az érzés, hogy az egyik nap olyan, mint a másik.

Állandósult az egyhangúság: egyformák a rögzült szokások, a kötelező teendők. A 13 éves Dávid, épp egy betegségből lábadozva, az egyik nap furcsa álomból ébred. Azt is nehéz eldöntenie, valóban álom volt-e. Lassan arra döbben rá, hogy mintha megismétlődne az előző nap, azaz még mindig, vagyis már megint szerda lenne. Szóról szóra egyezik az anyukájával folytatott párbeszéd, ismét beesett egy kislány labdája a kertbe, újra becsönget egy idegen. Mi történt? Vajon ki állította meg az időt? És miért épp szerda van még mindig?

Épp ekkor költözik a szomszédba egy érdekesnek tűnő, vele egyidős lány, Réka. Mivel rajtuk kívül senki más nem érzékeli az állva maradt időt, a gyerekek úgy döntenek, nekik kell kinyomozniuk, mi lehet az elszerdásodás oka, és mikor megy tovább az idő megint. (A sztorit magát az olvasókkal együtt formálta a szerző a tavaszi karantén alatt, lehetett szavazni, hogy mi legyen a következő fordulat.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.