Visszhang: könyv

Zalka Csenge Virág: Széltestvér és Napkelte – Hagyományos mesék rendhagyó családokról

Sorköz

„Márpedig én mindhármukat szeretem!” – felelte a spanyol király konok leánya, és aztán be is bizonyította az apjának, hogy igenis, mindhárom daliára szüksége van.

A hercegnő történetét kétszáz éve jegyezték le először. Száviföldön egy asszonyt folyton bántalmazott a férje, ezért kisfiát kézen fogva, kislányát a hátára kötve meg sem állt addig, míg rá nem lelt a boldogságára. Ezt a mesét száz éve rögzítették. Boldogan él az angol mesében a váltott gyermek a szülők édes gyermeké­vel. A Nílus mentén egy csoport leány a 20. század elején miniköztársaságot alapít, mert elegük van abból, hogy zsarnok férfiak rájuk kényszerítik az akaratukat. Az indiai szegény leány a kígyók között leli meg igazi családját, és van, akit egy méhecske nevel fel. A bengáli legendában a király halála után annak két felesége a gyászidő letelte után egymásba szeret, és együtt nevelik Bhagirathát, akit aztán „két anya fiaként” is emlegetnek. E történet a Rámájanából ismert.

A mesék után egy külön kis blokkban háttérinformációkat találunk, melyek elmélyítik, árnyalják, továbbgondolásra késztetik az olvasót a csodálatosan egyszerű, a lehető legtisztább nyelven megírt, gyógyító erejű történetek után. Bejárjuk a mesebeli családok nyomában a világot az izlandi jóságos mostoha történetétől a walesi legendákon át Hawaii-ig. Lám csak, hányféle lehet, és milyen nem lehet egy család.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.