Akikre büszkék vagyunk

  • Rút Ernõ
  • 1998. július 9.

Sport

A német válogatott búcsúját, mely sok tekintetben volt valóban dicstelennek mondható, még sokáig emésztgeti a szakma, néhány következtetést azonban már most érdemes levonni, ezek később tévesnek bizonyulnak majd, ekkor azonban, értelemszerűen, már késő lesz.

A német válogatott búcsúját, mely sok tekintetben volt valóban dicstelennek mondható, még sokáig emésztgeti a szakma, néhány következtetést azonban már most érdemes levonni, ezek később tévesnek bizonyulnak majd, ekkor azonban, értelemszerűen, már késő lesz.

A német válogatott búcsúja elkerülhetetlen volt, ugyanis semmi sem tart örökké, még a legnagyobb disznóság sem, ami még akkor is optimizmusra ad okot, ha sejtjük: utána viszont valami még nagyobb d.-ság jön. A német válogatottat is lesz, aki visszasírja, méghozzá joggal.

A német válogatottban ott volt például Wörns. Olyan ember, mint Wörns, tulajdonképpen akad egynéhány, egyesek szerint a kelleténél több Wörns is erősíti az emberiség sorait, ezek az emberek azonban, ha csak egy kicsit kaparjuk is meg a felszínüket, végül mindig frusztrált, kehes losereknek bizonyulnak. De azért az a mozdulat, amivel Wörns felemelte a kezét, hände hoch, mondta mintegy magamagának, és legott engedelmeskedett is, az a mozdulat évtizedes, évszázados történelmi sztereotípiákat rajzolt a pálya felett lebegő felhőkre, továbbá porba cáfolta és egyszersmind reciklálta is azokat, de ebbe most ne menjünk bele. Wörns. Jegyezzük meg ezt a nevet.

Berti Vogts nélkül se lesz könnyű. Berti Vogts olyannyira emlékeztetett azokra az emberekre, akik be szoktak csengetni az ember ajtaján, és aztán képtelenség kidobni őket; óraleolvasókra, kopogtatócédulásokra, termékmenedzserekre, szekták küldötteire, hogy az már szinte túlzás volt, ennyire azért nem kellene szocializálni a labdarúgást, vélte az ember, amikor a kamera a német szövetségi kapitányra tévedt, majd maga is belátva tévedését, sebtiben el is iszkolt onnan. Berti Vogts látványa azt sugallta: ez így nem mehet tovább sokáig. Még abban a szoláriumban kipucovált europarasztban, a Beckenbauerben is volt valami, legalább országa geopolitikai helyzetének visszfénye, amitől az ember elhitte, hogy csak a németek nyerhetik meg, de Berti Vogts láttán megcsörren az apró az ember zsebében, annyira árad a sóher sivárság abból az emberből. Berti Vogts. Ezt a nevet nem kell megjegyeznünk, hallunk még felőle.

Az argentin nemzeti tizenegy kiválásával odalett Ariel Ortega is, az ember, akinek arcát mintha a bűnüldözés történelmének összes eddigi fantomképéből montírozta volna a játszi természet. Õt majd talán a szobánk falán látjuk viszont, egy bukástól csatakos hajnalon, és ha felismerjük a vonásait, tudhatjuk, itt a delírium, a négyévenkénti vb-nézéssel megszakított, dacosan semmittevő élet jutalma.

És ahogy véget ér a vb, elenyészik majd a német rendőrszakszervezet emléke is, a testületé, amely kedvezményes nyaralásra invitálta a honfitársuk, a rossz útra tévedt tetoválószalon-tulajdonos által ad acta tett francia rendőr családját. Csak néhány hónap, és senki sem képzeli már maga elé a gyakorlatilag özvegynek tekinthető asszonykát meg a tényárva pulyákat, amint száguld velük szemben a Rajna menti táj, alig hallják a vágányok mellett vigyázó évszázados tölgyek bölcs suttogását, mégis, mire a vonatablak négyzetében felbukkan Lorelei fenekének hamvas rózsaszín pászmája, eloszlik fejük felett a szomorúság felhője, s megcsillan mintegy a remény napsugara, végül képeslapot vesznek, megírják, megcímezik, Papának, Kómába.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.