Akikre büszkék vagyunk

  • Rút Ernõ
  • 1998. július 9.

Sport

A német válogatott búcsúját, mely sok tekintetben volt valóban dicstelennek mondható, még sokáig emésztgeti a szakma, néhány következtetést azonban már most érdemes levonni, ezek később tévesnek bizonyulnak majd, ekkor azonban, értelemszerűen, már késő lesz.

A német válogatott búcsúját, mely sok tekintetben volt valóban dicstelennek mondható, még sokáig emésztgeti a szakma, néhány következtetést azonban már most érdemes levonni, ezek később tévesnek bizonyulnak majd, ekkor azonban, értelemszerűen, már késő lesz.

A német válogatott búcsúja elkerülhetetlen volt, ugyanis semmi sem tart örökké, még a legnagyobb disznóság sem, ami még akkor is optimizmusra ad okot, ha sejtjük: utána viszont valami még nagyobb d.-ság jön. A német válogatottat is lesz, aki visszasírja, méghozzá joggal.

A német válogatottban ott volt például Wörns. Olyan ember, mint Wörns, tulajdonképpen akad egynéhány, egyesek szerint a kelleténél több Wörns is erősíti az emberiség sorait, ezek az emberek azonban, ha csak egy kicsit kaparjuk is meg a felszínüket, végül mindig frusztrált, kehes losereknek bizonyulnak. De azért az a mozdulat, amivel Wörns felemelte a kezét, hände hoch, mondta mintegy magamagának, és legott engedelmeskedett is, az a mozdulat évtizedes, évszázados történelmi sztereotípiákat rajzolt a pálya felett lebegő felhőkre, továbbá porba cáfolta és egyszersmind reciklálta is azokat, de ebbe most ne menjünk bele. Wörns. Jegyezzük meg ezt a nevet.

Berti Vogts nélkül se lesz könnyű. Berti Vogts olyannyira emlékeztetett azokra az emberekre, akik be szoktak csengetni az ember ajtaján, és aztán képtelenség kidobni őket; óraleolvasókra, kopogtatócédulásokra, termékmenedzserekre, szekták küldötteire, hogy az már szinte túlzás volt, ennyire azért nem kellene szocializálni a labdarúgást, vélte az ember, amikor a kamera a német szövetségi kapitányra tévedt, majd maga is belátva tévedését, sebtiben el is iszkolt onnan. Berti Vogts látványa azt sugallta: ez így nem mehet tovább sokáig. Még abban a szoláriumban kipucovált europarasztban, a Beckenbauerben is volt valami, legalább országa geopolitikai helyzetének visszfénye, amitől az ember elhitte, hogy csak a németek nyerhetik meg, de Berti Vogts láttán megcsörren az apró az ember zsebében, annyira árad a sóher sivárság abból az emberből. Berti Vogts. Ezt a nevet nem kell megjegyeznünk, hallunk még felőle.

Az argentin nemzeti tizenegy kiválásával odalett Ariel Ortega is, az ember, akinek arcát mintha a bűnüldözés történelmének összes eddigi fantomképéből montírozta volna a játszi természet. Õt majd talán a szobánk falán látjuk viszont, egy bukástól csatakos hajnalon, és ha felismerjük a vonásait, tudhatjuk, itt a delírium, a négyévenkénti vb-nézéssel megszakított, dacosan semmittevő élet jutalma.

És ahogy véget ér a vb, elenyészik majd a német rendőrszakszervezet emléke is, a testületé, amely kedvezményes nyaralásra invitálta a honfitársuk, a rossz útra tévedt tetoválószalon-tulajdonos által ad acta tett francia rendőr családját. Csak néhány hónap, és senki sem képzeli már maga elé a gyakorlatilag özvegynek tekinthető asszonykát meg a tényárva pulyákat, amint száguld velük szemben a Rajna menti táj, alig hallják a vágányok mellett vigyázó évszázados tölgyek bölcs suttogását, mégis, mire a vonatablak négyzetében felbukkan Lorelei fenekének hamvas rózsaszín pászmája, eloszlik fejük felett a szomorúság felhője, s megcsillan mintegy a remény napsugara, végül képeslapot vesznek, megírják, megcímezik, Papának, Kómába.

Rút Ernő

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?