Aukció: Vadászösztön és elegancia

  • - legát -
  • 2003. április 17.

Sport

A Mű-Terem Galéria múlt szombati árverésén a licitálók átlépték a már annyit emlegetett százmilliós "álomhatár"-t, Munkácsy Mihály A baba látogatói című festménye 160 millió forintért kelt el.

A Mű-Terem Galéria múlt szombati árverésén a licitálók átlépték a már annyit emlegetett százmilliós "álomhatár"-t, Munkácsy Mihály A baba látogatói című festménye 160 millió forintért kelt el.Abejáratnál két pazar veterán autót - egy Mercedest és egy Jaguart - állítottak ki, a hoszte-szeknek mindenkihez van egy kedves szavuk, sőt a potyázók sem panaszkodhatnak, mivel az előcsarnokban ingyenes borkóstolót tart egy hazai forgalmazó. A kezdésig vonósnégyes muzsikál a színpadon, mindenki igyekszik visszafogottnak és diszkrétnek mutatkozni, ami persze rutin kérdése, hiszen akit a vadászösztön hajt, annak nehéz fapofát vágnia.

Zsolnay-vázákkal indul

az árverés, az első tétel 650 ezerről kúszik fel egymillióra, a második hatszázról 1,4-re, biztató kezdés. Az árverést a Mű-Terem Galéria egyik tulajdonosa, Virág Judit vezeti, kézmozdulatait mintha koreográfus álmodta volna meg, hangja teljesen más, mint az ilyenkor szokásos jutasiőrmester-stíl, összességében lenyűgöző az eleganciája. És folyamatosan mosolyog.

A 13. tétel, Batthyány Gyula Kisasszony című akvarellje bónusz, a látogatók között sorsolják ki, mint ahogy néhány palack bort is. Először a tizenhatodik tételnél szalad el a licit, Vaszary János vegyes technikával készült Kalapos nő gyöngysorral című képe 3,4 millióért talál gazdára 850 ezres kikiáltási ár után. Ehhez képest csalódás, hogy Csók István Virágcsendélete 1,2 millóról "csak" 3,2-re megy fel. Az első tapsot - taps tízmillió fölött dukál - ismét egy Vaszary-alkotás, a Reggelizőasztal aratja, ami 6,5 millióval indul és 15 millióig kúszik fel. A következő tétel, Orbán Dezső Bokályos csendélete viszont senkinek sem kell 3,5 millióért, nekem pedig eszembe jut az a néhány évvel ezelőtti APEH-árverés, ahol egy csődbe ment cég ingóságai kerültek kalapács alá - Optima írógép, műbőr fotel, Color Star színes tévé, ilyesmik. Ott visszafelé is lehetett licitálni, ami persze azt jelentette, hogy senki sem akadt, aki tartotta volna a kikiáltási árat.

Itt persze erről szó sem lehet, sőt valószínű, ha ezt a példát megemlíteném a mögöttem helyet foglaló Muppet-show-öreguraknak - akik a nyitány óta azon vitáznak, hogy a szombat vagy a Munkácsy miatt vannak-e ilyen sokan -, úgy néznének rám, mintha éppen leköptem volna őket. De csitt! Egyre közeledünk

az 56-os tételhez,

vagyis A baba látogatóihoz. Előtte id. és ifj. Markó Károly Mitológiai jelenete - 2,5 millióról 4,4 millió, illetve Mednyánszky László Udvarrészlete - 1,5 millióról 3,8 millió - számít komoly vételnek, de mindez aprópénz a 60 millióhoz képest.

A nagy attrakció előtt még a koreográfia is megváltozik. Eddig ugyanis a kulisszák mögül fehér kesztyűs fiatalok érkeztek a műtárggyal, és ők tartották a magasba a licitálás során, az 56. tételnél azonban elsötétül a színpad, Csajkovszkij d-moll zongoraversenyének hangjaira eresztik le a képet, és mint valami sztárt, fejgéppel világítják meg. Ilyen összegnél egy magasba emelt tárcsa már 5 millió forintot ér, százmillió után tizet, így aztán alig egy perc alatt megvan a 160 millió forintos rekord, a kalandos sorsú képet (lásd keretes írásunkat) pedig visszaemelik a zsínórpadlásra, soha nem látott magasságokba.

"Ez is megvolt" - hallom hátulról, a közönség harmada szedelőzködni kezd, pedig az igazán nagy meglepetések még csak ezután következnek. Iványi Grünwald Béla Hegy lábánál című képe 4 milliós indulás után 11 millióért talál vevőt, Vaszary János Rózsák-ja 8,5 millióról kapaszkodik fel 18 millióra, Nemes Lampérth József Csendéletéért 15 milliós kikiáltási ár után 48 milliót fizetnek, és ami a legnagyobb szenzáció: Czóbel Béla Párizsi utcarészlete 6 millióról indul és 46 millióért kel el. Azt viszont, hogy A baba látogatói jóval százmillió fölött talál vevőre, bármelyik szobafestőtanonc - ásító inas - is megmondta volna. A hazai műkincsárverés történetében még sohasem volt ennyire magas kikiáltási ár, két elszánt gyűjtő pedig minden aukción akad, akinek semmi sem drága.

- legát -

A baba és tulajdonosai

Munkácsy Mihály 1879-ben festette A baba látogatóit. A mostani aukcióra kiadott füzet szerint a 110 x 149 cm-es párizsi szalonképet közvetlenül elkészülte után az amerikai Henry Hilton vásárolta meg. Az 1920-as évek második felében vehette meg Wertheimer Adolf, akitől aztán Vida Jenő, a két háború közötti gazdasági élet egyik vezető személyisége, a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. vezérigazgatója, felsőházi képviselő gyűjteményébe került. 1944-ben, a festő születésének centenáriumán kölcsönadta a képet a Szépművészeti Múzeum kiállítására, mely március 18-én zárult. Másnap a németek megszállták az országot. A 73 éves Vida Jenő Auschwitzban végezte. A múzeum más kincseivel együtt az ostrom elől Nyugatra menekítették a festményt. A szállítmányt Linznél megállították az amerikaiak, s a háború után visszaadták Magyarországnak. 1957-ben a Szépművészetiből a Nemzeti Galériába került a festmény, melyet Vida Jenő külföldön élő örökösei 1999-ben visszigényeltek. Mivel a mű - a Vida-gyűjtemény három másik, szintén védett Munkácsyjával egyetemben - soha nem került állami tulajdonba, az előző kultuszminiszter, Rockenbauer Zoltán úgy döntött, vissza kell adni. Utóda, Görgey Gábor tavaly októberben meg is tette ezt.

- szt -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.