Aukció: Vadászösztön és elegancia

  • - legát -
  • 2003. április 17.

Sport

A Mű-Terem Galéria múlt szombati árverésén a licitálók átlépték a már annyit emlegetett százmilliós "álomhatár"-t, Munkácsy Mihály A baba látogatói című festménye 160 millió forintért kelt el.

A Mű-Terem Galéria múlt szombati árverésén a licitálók átlépték a már annyit emlegetett százmilliós "álomhatár"-t, Munkácsy Mihály A baba látogatói című festménye 160 millió forintért kelt el.Abejáratnál két pazar veterán autót - egy Mercedest és egy Jaguart - állítottak ki, a hoszte-szeknek mindenkihez van egy kedves szavuk, sőt a potyázók sem panaszkodhatnak, mivel az előcsarnokban ingyenes borkóstolót tart egy hazai forgalmazó. A kezdésig vonósnégyes muzsikál a színpadon, mindenki igyekszik visszafogottnak és diszkrétnek mutatkozni, ami persze rutin kérdése, hiszen akit a vadászösztön hajt, annak nehéz fapofát vágnia.

Zsolnay-vázákkal indul

az árverés, az első tétel 650 ezerről kúszik fel egymillióra, a második hatszázról 1,4-re, biztató kezdés. Az árverést a Mű-Terem Galéria egyik tulajdonosa, Virág Judit vezeti, kézmozdulatait mintha koreográfus álmodta volna meg, hangja teljesen más, mint az ilyenkor szokásos jutasiőrmester-stíl, összességében lenyűgöző az eleganciája. És folyamatosan mosolyog.

A 13. tétel, Batthyány Gyula Kisasszony című akvarellje bónusz, a látogatók között sorsolják ki, mint ahogy néhány palack bort is. Először a tizenhatodik tételnél szalad el a licit, Vaszary János vegyes technikával készült Kalapos nő gyöngysorral című képe 3,4 millióért talál gazdára 850 ezres kikiáltási ár után. Ehhez képest csalódás, hogy Csók István Virágcsendélete 1,2 millóról "csak" 3,2-re megy fel. Az első tapsot - taps tízmillió fölött dukál - ismét egy Vaszary-alkotás, a Reggelizőasztal aratja, ami 6,5 millióval indul és 15 millióig kúszik fel. A következő tétel, Orbán Dezső Bokályos csendélete viszont senkinek sem kell 3,5 millióért, nekem pedig eszembe jut az a néhány évvel ezelőtti APEH-árverés, ahol egy csődbe ment cég ingóságai kerültek kalapács alá - Optima írógép, műbőr fotel, Color Star színes tévé, ilyesmik. Ott visszafelé is lehetett licitálni, ami persze azt jelentette, hogy senki sem akadt, aki tartotta volna a kikiáltási árat.

Itt persze erről szó sem lehet, sőt valószínű, ha ezt a példát megemlíteném a mögöttem helyet foglaló Muppet-show-öreguraknak - akik a nyitány óta azon vitáznak, hogy a szombat vagy a Munkácsy miatt vannak-e ilyen sokan -, úgy néznének rám, mintha éppen leköptem volna őket. De csitt! Egyre közeledünk

az 56-os tételhez,

vagyis A baba látogatóihoz. Előtte id. és ifj. Markó Károly Mitológiai jelenete - 2,5 millióról 4,4 millió, illetve Mednyánszky László Udvarrészlete - 1,5 millióról 3,8 millió - számít komoly vételnek, de mindez aprópénz a 60 millióhoz képest.

A nagy attrakció előtt még a koreográfia is megváltozik. Eddig ugyanis a kulisszák mögül fehér kesztyűs fiatalok érkeztek a műtárggyal, és ők tartották a magasba a licitálás során, az 56. tételnél azonban elsötétül a színpad, Csajkovszkij d-moll zongoraversenyének hangjaira eresztik le a képet, és mint valami sztárt, fejgéppel világítják meg. Ilyen összegnél egy magasba emelt tárcsa már 5 millió forintot ér, százmillió után tizet, így aztán alig egy perc alatt megvan a 160 millió forintos rekord, a kalandos sorsú képet (lásd keretes írásunkat) pedig visszaemelik a zsínórpadlásra, soha nem látott magasságokba.

"Ez is megvolt" - hallom hátulról, a közönség harmada szedelőzködni kezd, pedig az igazán nagy meglepetések még csak ezután következnek. Iványi Grünwald Béla Hegy lábánál című képe 4 milliós indulás után 11 millióért talál vevőt, Vaszary János Rózsák-ja 8,5 millióról kapaszkodik fel 18 millióra, Nemes Lampérth József Csendéletéért 15 milliós kikiáltási ár után 48 milliót fizetnek, és ami a legnagyobb szenzáció: Czóbel Béla Párizsi utcarészlete 6 millióról indul és 46 millióért kel el. Azt viszont, hogy A baba látogatói jóval százmillió fölött talál vevőre, bármelyik szobafestőtanonc - ásító inas - is megmondta volna. A hazai műkincsárverés történetében még sohasem volt ennyire magas kikiáltási ár, két elszánt gyűjtő pedig minden aukción akad, akinek semmi sem drága.

- legát -

A baba és tulajdonosai

Munkácsy Mihály 1879-ben festette A baba látogatóit. A mostani aukcióra kiadott füzet szerint a 110 x 149 cm-es párizsi szalonképet közvetlenül elkészülte után az amerikai Henry Hilton vásárolta meg. Az 1920-as évek második felében vehette meg Wertheimer Adolf, akitől aztán Vida Jenő, a két háború közötti gazdasági élet egyik vezető személyisége, a Magyar Általános Kőszénbánya Rt. vezérigazgatója, felsőházi képviselő gyűjteményébe került. 1944-ben, a festő születésének centenáriumán kölcsönadta a képet a Szépművészeti Múzeum kiállítására, mely március 18-én zárult. Másnap a németek megszállták az országot. A 73 éves Vida Jenő Auschwitzban végezte. A múzeum más kincseivel együtt az ostrom elől Nyugatra menekítették a festményt. A szállítmányt Linznél megállították az amerikaiak, s a háború után visszaadták Magyarországnak. 1957-ben a Szépművészetiből a Nemzeti Galériába került a festmény, melyet Vida Jenő külföldön élő örökösei 1999-ben visszigényeltek. Mivel a mű - a Vida-gyűjtemény három másik, szintén védett Munkácsyjával egyetemben - soha nem került állami tulajdonba, az előző kultuszminiszter, Rockenbauer Zoltán úgy döntött, vissza kell adni. Utóda, Görgey Gábor tavaly októberben meg is tette ezt.

- szt -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.