Felnőttkorom legEbebb Ebe

  • Rút Ernõ
  • 1996. július 4.

Sport

Rút Ernő

Rút Ernő

Még csak egy nap telt el azóta az emberiség nagy közös retináján, a képernyőn, amelyen azóta ismét csend van, teszetosza közszereplők váltakoznak cserfes tekintetű bemondónőkkel és a monoszkóppal, a tévéshopok a fitness-cikkekről visszatértek kedves konyhai mindentudóikhoz; a képernyőn mintha még ott viharzanának a képek. Gascoigne gólja a skótok ellen, Poborsky labdájának íve, akárha volna holmi szövetséget elpecsételő giccses, ám hatásos szivárvány egy pogány rítus szerint, Vitor Baia feje felett, Seedorf vakondokkal cicázó pillantása a tizenegyese előtt, Amor kacéran, mit kacéran, már-már erotikusan megcsukló rohama a tizenegyese közben, Pearce proletárforradalmat előlegző rohama a tizenegyese után. És aztán persze

a vég képei,

ahogy visszazökken a világ a rendes kerékvágásába, az arany a németeké, ezúttal is, mint mindig. Győzőgép, gépgyőzelem. (No, nem mintha a németek nem érdemelték volna meg - lásd keretes -, de mégis.)

Ott kavarnak a hangok is, a magyar kommentátoroké, ha a bülbülmadárban van kappanváltozat, az lehet olyan. Ahogy az egyik nem tud mit kezdeni a mellette ülő Urbányi labdarúgóval, labdáit rendre elengedi maga mellett, mondja tovább a magáét, futballtörténelemként tálalt adathalmazról, rendületlenül. A másik patronjai, ahogy kéremszépenezik, hogy olyan közvetlen legyen, mint az a szabadnapos munkanélküli, aki mellettünk könyököl a kocsmapulton. És amit mondanak, ahogy egymást túllihegve gazsulálnak a németeknek, akik, ha tudnának róla egyáltalán, biztos nem várnák el ezt a Magyar Televíziótól. Csak, úgy látszik, őket így tanították, hogy mindig van valahol egy nagyhatalom, és azt szolgálni kéjszámba megy az alattvaló számára, de legalábbis benne van a tévések eszemeszében. Persze biztosan a kommentátoroknak van igazuk, valaki előbb vagy utóbb megveszi a TV 2-t, és az a vevő feltehetően Németországból jön majd - lapzártakor az MTM Kommunikáció mellett a Feldafinger Schmockerei neve keringett köz- s magánszájon -, és akkor ők a múltjukra hivatkozhatnak a nagy racionalizáláskor, hacsak a vevő úgy nem dönt, hogy hazaviszi az egész TV 2-t a telkire, felállítja rajta, hadd irigykedjenek a szomszédok. Persze lehet, hogy kommentálni kéne megtanulniuk inkább, adatok döcögős és rosszkori felolvasása helyett nézni azt a kurva meccset, és legalább úgy tenni, mint akik tudják, miről van szó, és örömükre van a látvány. Egyébként nagyjából ugyanez mondható el a közvetítések adásrendezőiről. Amit műveltek, az erkölcsileg ahhoz volt hasonló, mintha valaki óvodákba lopakodna be, és csendespihenő alatt kiinná a kancsókból a gyerekek kakaóját. Ha csak tehették, partjelzők és biztonsági segéderők terebélyes hátsó fertályát ismertették, részrehajlás nélkül, az angol meccseken is. Élesebb támadások idején gyakran és szívesen kalandoztak el a lelátókra, el-elidőzve koreai turistákon, német jópofikon, cseh skinheadeken, máltai sólymokon, török ki tudja, kiken; de mindig szociostrukturálisan, ha nagyon jobbkarlengettek valakik, sürgősen színes bőrű nézők után néztek, odalent közben gól lett. Meglehet, sikerült egy csapat krikettrajongónak összegyűlnie az adások körül. Esetleg Angliában is folyik a tömeges tévéprivatizálások egyik mellékszála, az, hogy megfelelő rámenősség révén bárkiből lehet médiatényező ideig-óráig.

Tönkre azonban még ők sem tudták tenni ezt az EB-t, ahol végre, nagyon hosszú idő óta először, eszelősen jó foci volt, főleg a vége felé. Az első fordulóban még döcögött a dolog, talán azért, mert

 

a bírók megint,

ahogy a VB-n is, mindent megtettek, nehogy kialakuljon már valami focira emlékeztető dolog. Gyakran tűnt egyfajta sajátos, talán posztmodern felfogású operett-előadásnak, ahogy a húsztagú tánckar körültáncikálja a csáboslilába és vadvinilfeketébe öltözött bonvivánt, kinézésre Honthy Hannácska unokaöccsét Répcelakról, aki cseresznyeajkai közt hetykén odatűzött, hercig kis fütyülőjével trillázik, mint tavaszi mező felett a párzó csalogány. Jujj, ezek a labdarúgók, milllyen duchvák, csilingelt fel a lelkükben egy hang. Talán. Lehet, hogy nem így volt, de a világbajnokság óta a szívünkbe költözött Leif Sundellnél azért egy filézett sügér többet tud a fociról. És volt még egy-két kirívó homály, fedje a nevüket feledés.

De mégis. Ahogy egy portugál támadás felháromszögezi magát, ahogy Van Der Sar vetődik, ahogy Sammer mackósan irányít, az olyan, amiért - na jó, egyebek mellett - érdemes élni.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.