Drótszamár melléklet - Bubi 2015

Főpróba után

Sport

Újabb próbát kell kiállnia Budapest közbringájának, a Mol Bubinak, hiszen közeledik történetének első tavasza. A szezon előtt az eddigi tapasztalatokról, véleményekről és jövőbeli fejlesztésekről informálódtunk.

Lassan fél éve működik Budapest közbringarendszere, a szeptember 8-án debütált Bubi a tavasz beköszöntével immár az első teljes szezonjára készül. Bár az időjárás alapvetően befolyásolja a biciklibérlések számát, úgy tűnik, ez a közbringák esetében nem okozott gondot, fennakadást vagy kiesést, de az is igaz, hogy a java csak most következik.

Mivel a Bubi kifejezetten a rövid idejű és kis távolságú utazások alternatív eszköze, még a leghidegebb vagy legcsapadékosabb napokon is használták az emberek, elsősorban a hagyományos közösségi közlekedési eszközök kiegészítéseként. „A hidegben átlagosan minden kerékpárra nagyjából egy bérlés jutott naponta (ez csúcsidőszakban 4 kölcsönzést jelentett), és mind a gyűjtőállomások, mind a kerékpárok információtechnológiai és mechanikai elemei ugyanolyan üzembiztossággal működtek, mint az enyhébb hőmérsékletű napokon” – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztályától.

Megtudtuk azt is, hogy a BKK és a Közbringa Kft. közötti szolgáltatási szerződést az eddigi tapasztalatok alapján úgy optimalizálják, hogy a biciklik karbantartása mellett az informatikai háttérrendszer üzembiztossága és a rendszer „kiegyensúlyozottsága”, azaz a kerékpárok újraelosztásának hatékonysága is kellő figyelmet kapjon. Ezek szerint január közepétől február végéig nem elsősorban az érdeklődés hiánya miatt váltott téli üzemre a Bubi, inkább azért, hogy ez idő alatt elvégezzék a kerékpárok teljes műszaki átvizsgálását és a szükséges javításokat.

Létrehoztak egy mobilalkalmazást is, amelyen keresztül a felhasználók ellenőrizhetik bérléseik státuszát, feltölthetik egyenlegüket, illetve a gyűjtőállomások telítettségére vonatkozó információkat is szerezhetnek. Az alkalmazás segítségével a használatkor észlelt esetleges hiba is jelezhető akár rögtön, a bérlés ideje alatt vagy a befejezését követően.

A rendszernek eddig mintegy tízezer regisztrált tagja van. A felhasználóknak kétharmada állandó, bérletes ügyfél, egyharmada pedig alkalmilag vette vagy veszi igénybe a közbringa-szolgáltatást. A bérlések száma 2014. szeptember 8., azaz az indulás kezdete óta összesen mint­egy 300 000, az átlagos bérlési idő 15 perc.

Bár a Bubi indulása előtt voltak aggályaink (bővebben lásd: Mi mindenre nem lesz jó a Bubi?, magyarnarancs.hu) a rendszer koncepcióját és árait illetően, úgy tűnik, a közbringa megtalálta közönségét, az őszi–téli szezonban napi átlag 3500 felhasználást generált. A kötbérezésből befolyt mintegy 180 millió forintos összeget a közbringarendszer fejlesztésére, új kerékpárok vásárlására és az állomáshálózat bővítésére használják fel. A gyűjtőállomások számát 21 érintőképernyős készülékkel, befogadóképességüket pedig további, összesen körülbelül 600 dokkolóállomással növelik, míg a kerékpárok száma ötvennel nő ebben az ütemben.

A BKK szerint az ügyfelek lelkesen fogadták a Bubit, és bár vegyes, erőteljes volt a sajtóvisszhang, széles körű nyilvánosságot kapott a közösségi kerékpárrendszer.

„A kerékpárokat kényelmesnek találták, nem okozott problémát az ülésmagasság beállítása, a csomagrögzítés és a dokkolás sem. A zöld színű extra támaszok használata egyértelmű, illetve a gyűjtőállomások egymástól való távolsága is megfelelő volt a többségnek. A kerékpár tekerése és az elektronikus lakat használata megosztotta a válaszadókat. Egyharmaduk nehéz tekerésről, nagy gördülési ellenállásról számolt be, amit a tömör gumi okoz, és szintén egyharmaduk jelzett a lakathasználattal kapcsolatos problémát. A jelenlegi tömörgumi kerék lecserélésének lehetőségét a BKK Zrt. továbbra is vizsgálja. A vállalkozóval együttműködve folyamatosan teszteljük a piacon megjelenő innovatív termékeket a menetkényelem, a menettulajdonságok, a beruházási és üzemeltetési költségek, de mindenekelőtt az üzembiztonság szempontjainak figyelembevételével. A dokkolásnál és az elektronikus lakat használatakor felmerült problémákat a szoftveres beállítások optimalizálásával és a felhasználók célzott oktatásával (lakatolási tippek) igyekszünk kiküszöbölni” – válaszolta kérdésünkre a BKK. Az elégedettségi felmérés adatait még a nyári nyilvános próbaüzem során gyűjtötték be, amelyekkel többnyire mi is egyetértettünk (bővebben: Bubival vagy anélkül? – Kipróbáltuk a közbringát, magyarnarancs.hu).

Biztatóak tehát a Bubival kapcsolatos tapasztalatok és adatok, ezért is várjuk fokozott kíváncsisággal, mit hoz a tavasz, a nemcsak az elvetemült kerekezőknek kedvező időjárás, ekkor fog ugyanis kiderülni, hogy megfelelő mennyiségű közbringa van-e a dokkolókban, hogy ellepik-e a zöld biciklik a várost, vagy megmaradnak üdítő színfoltoknak és hiánypótló szolgáltatásnak – főleg a turisták számára.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.