Drótszamár melléklet - Bubi 2015

Főpróba után

Sport

Újabb próbát kell kiállnia Budapest közbringájának, a Mol Bubinak, hiszen közeledik történetének első tavasza. A szezon előtt az eddigi tapasztalatokról, véleményekről és jövőbeli fejlesztésekről informálódtunk.

Lassan fél éve működik Budapest közbringarendszere, a szeptember 8-án debütált Bubi a tavasz beköszöntével immár az első teljes szezonjára készül. Bár az időjárás alapvetően befolyásolja a biciklibérlések számát, úgy tűnik, ez a közbringák esetében nem okozott gondot, fennakadást vagy kiesést, de az is igaz, hogy a java csak most következik.

Mivel a Bubi kifejezetten a rövid idejű és kis távolságú utazások alternatív eszköze, még a leghidegebb vagy legcsapadékosabb napokon is használták az emberek, elsősorban a hagyományos közösségi közlekedési eszközök kiegészítéseként. „A hidegben átlagosan minden kerékpárra nagyjából egy bérlés jutott naponta (ez csúcsidőszakban 4 kölcsönzést jelentett), és mind a gyűjtőállomások, mind a kerékpárok információtechnológiai és mechanikai elemei ugyanolyan üzembiztossággal működtek, mint az enyhébb hőmérsékletű napokon” – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztályától.

Megtudtuk azt is, hogy a BKK és a Közbringa Kft. közötti szolgáltatási szerződést az eddigi tapasztalatok alapján úgy optimalizálják, hogy a biciklik karbantartása mellett az informatikai háttérrendszer üzembiztossága és a rendszer „kiegyensúlyozottsága”, azaz a kerékpárok újraelosztásának hatékonysága is kellő figyelmet kapjon. Ezek szerint január közepétől február végéig nem elsősorban az érdeklődés hiánya miatt váltott téli üzemre a Bubi, inkább azért, hogy ez idő alatt elvégezzék a kerékpárok teljes műszaki átvizsgálását és a szükséges javításokat.

Létrehoztak egy mobilalkalmazást is, amelyen keresztül a felhasználók ellenőrizhetik bérléseik státuszát, feltölthetik egyenlegüket, illetve a gyűjtőállomások telítettségére vonatkozó információkat is szerezhetnek. Az alkalmazás segítségével a használatkor észlelt esetleges hiba is jelezhető akár rögtön, a bérlés ideje alatt vagy a befejezését követően.

A rendszernek eddig mintegy tízezer regisztrált tagja van. A felhasználóknak kétharmada állandó, bérletes ügyfél, egyharmada pedig alkalmilag vette vagy veszi igénybe a közbringa-szolgáltatást. A bérlések száma 2014. szeptember 8., azaz az indulás kezdete óta összesen mint­egy 300 000, az átlagos bérlési idő 15 perc.

Bár a Bubi indulása előtt voltak aggályaink (bővebben lásd: Mi mindenre nem lesz jó a Bubi?, magyarnarancs.hu) a rendszer koncepcióját és árait illetően, úgy tűnik, a közbringa megtalálta közönségét, az őszi–téli szezonban napi átlag 3500 felhasználást generált. A kötbérezésből befolyt mintegy 180 millió forintos összeget a közbringarendszer fejlesztésére, új kerékpárok vásárlására és az állomáshálózat bővítésére használják fel. A gyűjtőállomások számát 21 érintőképernyős készülékkel, befogadóképességüket pedig további, összesen körülbelül 600 dokkolóállomással növelik, míg a kerékpárok száma ötvennel nő ebben az ütemben.

A BKK szerint az ügyfelek lelkesen fogadták a Bubit, és bár vegyes, erőteljes volt a sajtóvisszhang, széles körű nyilvánosságot kapott a közösségi kerékpárrendszer.

„A kerékpárokat kényelmesnek találták, nem okozott problémát az ülésmagasság beállítása, a csomagrögzítés és a dokkolás sem. A zöld színű extra támaszok használata egyértelmű, illetve a gyűjtőállomások egymástól való távolsága is megfelelő volt a többségnek. A kerékpár tekerése és az elektronikus lakat használata megosztotta a válaszadókat. Egyharmaduk nehéz tekerésről, nagy gördülési ellenállásról számolt be, amit a tömör gumi okoz, és szintén egyharmaduk jelzett a lakathasználattal kapcsolatos problémát. A jelenlegi tömörgumi kerék lecserélésének lehetőségét a BKK Zrt. továbbra is vizsgálja. A vállalkozóval együttműködve folyamatosan teszteljük a piacon megjelenő innovatív termékeket a menetkényelem, a menettulajdonságok, a beruházási és üzemeltetési költségek, de mindenekelőtt az üzembiztonság szempontjainak figyelembevételével. A dokkolásnál és az elektronikus lakat használatakor felmerült problémákat a szoftveres beállítások optimalizálásával és a felhasználók célzott oktatásával (lakatolási tippek) igyekszünk kiküszöbölni” – válaszolta kérdésünkre a BKK. Az elégedettségi felmérés adatait még a nyári nyilvános próbaüzem során gyűjtötték be, amelyekkel többnyire mi is egyetértettünk (bővebben: Bubival vagy anélkül? – Kipróbáltuk a közbringát, magyarnarancs.hu).

Biztatóak tehát a Bubival kapcsolatos tapasztalatok és adatok, ezért is várjuk fokozott kíváncsisággal, mit hoz a tavasz, a nemcsak az elvetemült kerekezőknek kedvező időjárás, ekkor fog ugyanis kiderülni, hogy megfelelő mennyiségű közbringa van-e a dokkolókban, hogy ellepik-e a zöld biciklik a várost, vagy megmaradnak üdítő színfoltoknak és hiánypótló szolgáltatásnak – főleg a turisták számára.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.