Ha esik, ha fúj - Robogóval a szélmalmok ellen

  • Linder Bálint
  • 2008. június 19.

Sport

Segédmotoros kerékpár, gépkocsi vagy mopedautó? Az Európában másutt akadály nélkül szaladgáló mini járművek emancipációjáért hét éve küzdő Bander Ferenc makacssága miatt már a fogházat is kipróbálhatta.
Segédmotoros kerékpár, gépkocsi vagy mopedautó? Az Európában másutt akadály nélkül szaladgáló mini járművek emancipációjáért hét éve küzdő Bander Ferenc makacssága miatt már a fogházat is kipróbálhatta.

A törökszentmiklósi vállalkozó temperamentumos, izgága és igen kitartó ember. Érettségi után egy csomó szakmát kitanult, több mindenbe belefogott, kamaszkori elképzeléseinek megfelelően hamar családot alapított, közben fél szemmel állandóan a nagy kiugrási lehetőséget kereste. 2001-ben kis időre úgy tűnt, meg is találta. Az irodája melletti kertben leparkolt francia Aixam, ez a szinte ölbe vehető városi négykerekű Európában már bevált, itthon viszont még ismeretlen volt. Nem is piaci rés ez, hanem bástya, örvendezett a fiatalember. Az úgynevezett mopedautó ugyanis teljesen autószerű külleme ellenére műszaki paraméterei alapján a hazai szabályozás szerint robogó. A segédmotoros kerékpárokra pedig nem kell rendszám, személyautó-jogosítvány nélkül is vezethetők, nem sújtja regisztrációs és súlyadó, parkolni gyerekjáték, és fizetni se kell, a biztosítási díj is nevetséges. A mopedautóba ehhez képest ketten beférnek, esőtől, sártól védett, könnyen vezethető, automata váltós, és némi extrával is kiegészíthető. Végsebessége ugyan nem több mint 45 km/h, de

helyi közlekedésre

kifejezetten alkalmas. 50-400 köbcentisig, kéthengeres 4 kW teljesítményű dízel-, illetve villanymotorral is megvásárolható. 3-4 liter között eszik, kerekét akár emelő nélkül is kicserélhetjük. Az új darabok két és fél, hárommillió forintba kerülnek, használtan 800 ezerért lehet elfogadhatót találni, az árat a szuperkönnyű, üvegszálas műanyag héj - az egész összesen 350 kg - és a rengeteg kézi munka srófolja fel. A vállalkozó úgy kalkulált, hogy ideális lehet fiataloknak, akiket szüleik evvel készítenek fel az autós közlekedésre, időseknek és általában városi embereknek, a teherszállítóért pedig majd kapkodnak a pizzafutárok, könyvkereskedők és a karbantartó szakik. Az általunk kipróbált puttonyos Aixamot vezetni elsőrangú élmény, gyorsulása nem hoz szívbajt az emberre, de a kisvárosi forgalommal simán tartja a lépést, és könnyű vele manőverezni. Nem árt azonban, ha a kesztyűtartóban közúti ellenőrzések esetére mindig van nálunk néhány jogszabály és vonatkozó bírósági ítélet, a jármű státusza körül ugyanis hét éve folyik az iszapbirkózás. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint az Aixamot segédmotoros kerékpárnak hívni szemfényvesztés. A felek elbeszélnek egymás mellett, a különféle hatóságok is megosztottak.

A vállalkozó mellett szól a KRESZ, amely szerint a segédmotoros kerékpár olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg. Ez mind stimmel az Aixamra. És ezt mondja az 5/1990-es Köhém-rendelet is, vagyis a "műszaki KRESZ", amely pontosítja, milyen járművekre vonatkoznak a forgalmi rendszabályok - a mopedautó ezek szerint a négykerekű triciklik alfajába tartozik. A vállalkozó - e jogforrásokra és ügyvédi konzultációkra hagyatkozva - hat éve Hollandiából hozta az első darabot, noha a Közlekedési Főfelügyeletnél (az NKH jogelődje) már korábban lehűtötték, mondván, a forgalmazni kívánt eszköz itthon soha nem lesz segédmotoros kerékpárként elkönyvelve. Későbbi levélváltásaikban visszatérő érv, hogy a jármű túlságosan is autószerű: kormánykereke van, zárt a karosszériája, amelyben ráadásul az ülések egymás mellett és nem egymás mögött találhatók. Bander szerint viszont a jogszabályok ilyen megkötéseket nem tartalmaznak, így kedvencét önkényesen próbálják kiközösíteni a robogók családjából. "Ha egy guminő úgy néz ki, mint egy igazi, attól még nem az, és remélhetőleg nem is lehet vele házasodni" - hangoztatja. A hatóság azonban hajthatatlan maradt, és állásfoglalását megküldte minden rendőrőrsnek is. A járőrök a gépet általában megcsodálták, gyakran ki is emelték a forgalomból, a körlevél alapján pedig érvényes hatósági azonosító nélküli közlekedés szabálysértése miatt feljelentést tettek. A férfi a paragrafusokra támaszkodva vagy a helyszínen kivágta magát, vagy a bíróságot győzködte, rendszerint sikerrel. Forgalmazni ilyen körülmények között azonban nem lehetett.

Uniós csatlakozásunkkal

a termékek szabad áramlásának jegyében az importált járművek forgalomba helyeztetése is könnyebb lett, a törökszentmiklósi vállalkozó legalábbis így tudta. A Köhém-rendelet értelmében az úgynevezett típus-jóváhagyási kérelmét a gyártónak kell benyújtania. Egy adott típus esetében ezt elég egy tagállamban lebonyolítani, ha valami külföldön megfelelt, akkor a másik állam hatósága azt az eszközt nem tilthatja le (már amennyiben a típusbizonyítványt 2003. május 9. után adták ki, de Bander ilyen modellekkel próbálkozik). Ha azonban úgy látja, hogy a másik hatóság az engedély kibocsátásakor valószínűleg nem volt egészen magánál, és a jármű a közlekedésbiztonságra veszélyes, akkor azt náluk kifogásolhatja, részletezve, mi a gondja és min kéne változtatni. Bander szerint ezt eddig Magyarország nem tette meg, mégis korlátozza a forgalmazást, ráadásul a hatóság nem is határozatokkal, csak állásfoglalásokkal szívatja, ami pláne nem törvényes.

Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság főigazgatója a Narancsnak elmondta: nem önkényeskednek, a jogszabályok alapján járnak el. A főigazgató a szóban forgó Köhém-rendelet egy másik bekezdését idézi, ami úgy szól, hogy a forgalomban való részvételt a saját szempontjaik szerint korlátozhatják, illetve külön feltételekhez köthetik. Szívük szerint az Aixamhoz "B" kategóriás jogosítványt írnának elő, ami az üzletet nyilván tönkretenné. "Akik a járművet segédmotoros kerékpárként akarják elfogadtatni, találtak egy sort a KRESZ-ben, és abba kapaszkodnak. Van azonban erősebb jogszabály is." Lovas szerint ez volna az 1968-as, Magyarországon 1980-ban törvényerejű rendeletként kihirdetett bécsi "Közúti közlekedési egyezmény", amelynek értelmében nem muszáj segédmotoros kerékpárnak minősíteni azt a járművet, amely alkalmazhatóság szempontjából nem rendelkezik a kerékpárok jellemzőivel. Például nem hajtható pedállal, vagy legnagyobb tervezési sebessége, súlya, motorja, egyes jellemzői meghaladnak bizonyos értékhatárokat. Ezt az NKH vezetője annak ellenére perdöntőnek tartja, hogy ma már nem kapni olyan robogót, amelynek lenne pedálja, a segédmotoros kerékpár többi paraméterének pedig az Aixam a hazai szabályozás szerint megfelel. "Azért éltünk a lehetőséggel, mert a közlekedés biztonsága ezt diktálja. A vitatott modell alak és üzemeltethetőség szempontjából autószerű: a kormányt tekerni kell, két pedálja van. Nem tartjuk szerencsésnek, hogy egy 14 éves gyerek KRESZ-vizsga birtokában vezetheti, és beültethet maga mellé valakit. A robogón szerzett tapasztalat és vizsga nem teszi képessé a fiatalokat arra, hogy ezt a járművet biztonsággal vezessék a városban vagy akár országúton is. Máshogy kell vele fordulni, irányt jelezni, parkolni. Az sem túl megnyugtató, hogy a jogosítványukban már lejárt orvosi engedéllyel rendelkező idős emberek evvel a forgalomba menjenek." Bander szerint mindez porhintés. "Mit veszélyesebb vezetni, egy kétkerekű robogót vagy egy négykerekűt? Evvel nem lehet elesni, ráadásul karosszéria védi a vezetőt, aki be is van kötve. Aki jog szerint mehet egy négysebességes Simsonnal vagy egy társzekérrel, arra miért lenne veszélyes ez a dodzsemszerű jármű?" - kérdezi, azt azonban nem említi, hogy a kaszni egy esetleges gázolásnál például a gyalogosokra a robogóhoz képest nagyobb veszélyt jelent. A korlátozás okának megnevezett kifogást idejétmúltnak tartja. "A KRESZ-ből kikerült, hogy a segédmotoros kerékpárnak kerékpár jellegét kell megőriznie, ahogy az is, hogy utas szállítására alkalmatlan lenne. Az unión belül robogón utazhat két ember. Az újszerű járművek kapcsán az esetleges korlátozás a motorikus jellemzők figyelembevételével történik."

2004 májusától már nem is besoroltatni próbálta a mopedautót, csak a forgalmazási szándékot jelentette be, és azon volt, hogy ő képviselhesse a gyártót. A francia anyacég eleinte nem nagyon látott fantáziát ebben, az osztrák disztribútorhoz utalták, viszonteladói hálózatot kellett felépítenie. Erre Bander céget alapított (Aixam Mega Hungary Kft.), nemsokára már a szerviztanfolyam megszervezésénél tartott. Helyzete eközben fikarcnyival sem lett könnyebb: a rendőrök továbbra is sokszor feljelentik a kis járművek vezetőit, noha ekkor már nyolcszáz gurul a hazai utakon. Félállásban jogsegélyt nyújt, és tanácsokat ad a vásárlójelölteknek, holott a hadakozásra az állammal előbb a házassága, majd az új kapcsolata is ráment. "Nem bírom azokat cserbenhagyni, akik miattam szálltak be. Meg makacs ember is vagyok." ' maga összesen csak húsz modellt értékesített, további kétszáz esetben telefonon segített. Az emberek már önállóan hozzák be, sokat a devecseri lomisok importálnak, amik azonban többnyire lestrapált darabok.

Elektroműszerészként gyógyszertári pénztárgépek szervizeléséből, illetve felnőttképzésből él meg, de indul a Budapest-Bamako-ralin, és versenybe akar szállni a 2006-os polgármester-választáson is. Az ellene folyó bírósági ügyekben Szolnokon kívül rendre felmentik, hazai pályán viszont veszít, itt állítólag nem kedvelik. Ezt szerinte az a bírósági indoklás is mutatja, amely avval meszeli el, hogy "a vezetett jármű valószínűleg" személyautó. Mivel a pénzbírságokat nem hajlandó befizetni,

száznapi büntetése gyűlt össze,

ebből tizennyolcat már leült. De a feladat egyre csak gyűlik, a hatósági ellenállás dacára egyre többen járnak mopedautóval. "Ez kárpótol valamennyire, meg a hála. Télen egy idős ember kopogott be frissen vágott disznóval. Azért hozta, mert egy lábát tudja csak használni, mégis van mit vezetnie." Néha még vissza is támad: a közlekedési hatóságot a Legfőbb Ügyészségnél panaszolja be. Az LB azonban nem ad neki igazat, sőt, fel is jelenti a Gazdasági Versenyhivatalnál a fogyasztók megtévesztésének gyanúja miatt, a GVH viszont a vállalkozó pártját fogja.

Az NKH szerint a kompromiszszum karnyújtásnyira van, mivel az EU-ban előbb-utóbb minden járművet, a segédmotoros kerékpárokat is azonosítóval kell majd ellátni. Úgy tudjuk, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium a KRESZ-ben önálló kategóriát szán a mopedautónak, amelyet a tervek szerint a kontinensen már létező, úgynevezett "B1"-es, könnyített személyautó-jogosítvánnyal lehetne majd vezetni. A jogszabályváltozások az őszi parlamenti ciklusban végbemehetnek, ha minden jól megy, vélik az NKH-nál, jövő nyártól már lehet mopedautót vizsgáztatni, és tanfolyamra járni. Kérdés persze, mi marad a robogóstátusz előnyeiből. Ezt még Bander sem tudja, de szerinte elég lenne, ha a mostani jogszabályokat betartanák.

A Fővárosi Bíróság a felperes kérésére pár hete november 18-ára halasztotta az Aixam Mega Hungary Kft. kártérítési perét, amelyben a cég a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól 24 millió forintot követel.

Figyelmébe ajánljuk