Kresz Géza Mentőmúzeum: Géz és lábtörés

  • - kovácsy -
  • 2007. május 17.

Sport

Hogyha egy hónapja nem lelkesedtünk volna fel Hopp Ferenc világ körüli útjain, aligha jutunk el már most a mentőmúzeumba. Azt tapasztaltuk azonban, hogy az utazó optikus nemcsak beosztottjainak számolt be rendszeresen messzi országokban szerzett élményeiről, hanem számos barátja között például Kresz Gézának is, aki - miközben Hopp a nagy fal tövében, az új kongói vasúton vagy a chicagói világkiállításon habzsolta az élményeket - a mentés magyarországi ügyének sínre tételén fáradozott.

Hogyha egy hónapja nem lelkesedtünk volna fel Hopp Ferenc világ körüli útjain, aligha jutunk el már most a mentőmúzeumba. Azt tapasztaltuk azonban, hogy az utazó optikus nemcsak beosztottjainak számolt be rendszeresen messzi országokban szerzett élményeiről, hanem számos barátja között például Kresz Gézának is, aki - miközben Hopp a nagy fal tövében, az új kongói vasúton vagy a chicagói világkiállításon habzsolta az élményeket - a mentés magyarországi ügyének sínre tételén fáradozott. 1887-ben alapította meg a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet (BÖME), amelynek az első mentőfogata május 10-én vonult ki az ideiglenes mentőállomásról. Azóta ez a Mentősök Napja - múlt szombaton ünnepelték (majálissal, halászlével, a közönségnek szóló bemutatókkal és kollegiális vidulással) éppen százhuszadszor.

Kresz Gézának főleg a szakmai karrierjéről kínál ismereteket a múzeum. Annyit azért ezen felül is megtudhatunk, hogy még medikusként részt vett a városligeti-tavi Pesti Korcsolyázó Egylet megalakításában. Ekkortájt készült egy saját kidolgozású fényképe: három barátja társaságában látható. (Ki tudja, talán épp a fotografálás révén ismerkedett össze Hopp Ferenccel.) Ugyanezt a beállítást harminc évvel később megismételte, ami figyelemre méltó módon kifinomult

öndokumentációs

igényre vall. Maga a múzeum is ugyanennek az igénynek a szülötte: a mentőtörténeti gyűjtés 1893-ban, néhány évvel az egyesület alapítása után indult, és mentős lapot is indított. Az egyik tárlóban vaskos kötet látható: a BÖME múzeumának 1902-es mutatója. Az összegyűjtött anyag sértetlenül vészelte át a II. világháborút, de aztán részben helyhiány miatt, részben meg, mert az új rendszer nem lelkesedett a közjó önzetlen és egyéni szolgálatának múltbéli példái iránt, negyven éven át ládákban pihent, romlott. 1987-ben állították ki és nyitották meg újra az immár Kresz Géza nevét viselő gyűjteményt - az orvostörténeti múzeum akkori igazgatója, Antall József támogatásával.

Igaz, hogy kezdetben a mentők állami támogatást nem kaptak, de három évvel a megalakulás után a főváros által adományozott Markó utcai telken már állt Európa első, kifejezetten erre a célra épült mentőpalotája. A mai épület az eredetinek a bővített változata: udvarán ma is áll az egykori istálló, tetején a szénapadlással. Itt volt Kresz Géza és népes családja szolgálati lakása is, a későbbi hozzáépítés során eltűnt oldalhomlokzaton. A lelkes ifjú orvost kezdettől fogva közegészségügyi kérdések izgatták: anyatej-ellátás, a balesetek megelőzése, fürdőkultúra, fertőtlenítő intézetek felállítása a ragályos kórok terjedésének megállítására. A budapesti után részt vett az első vidéki mentőegyesületek megszervezésében is, kongresszusokat hozott össze, sürgött, intézkedett korai haláláig, 1901-ig. Előtte még nemességet is kapott a császártól, szemlőhegyi előnévvel, a mentők emblémáját tartó címeroroszlánnal.

Mire idáig jutunk a múzeumi tárgyak között, már tudjuk, hogy maga az elsősegély mint tevékenység holland mintára, Mária Terézia egy rendelkezése alapján jelent meg az országban, bár a végrehajtással megbízott helyi vezető testületek nem kapkodták el a dolgot: a segélynyújtó helyiségek létesítése egyre késlekedett. Különös összefüggés, de az igényt az élve eltemettetéstől való félelem terjedése alapozta meg - orvos akkoriban még túl kevés volt ahhoz, hogy a halál beálltát megnyugtató módon állapítsák meg. Inkább egyfajta optimizmus vezérelte a borbélyokat és felcsereket: a vízbe fúltakat például "allövettel", végbélbe fújt dohányfüsttel próbálták visszahozni az élők sorába, ha a hagyományos fejjel lefelé történő fellógatás nem hozott eredményt. Az e célra kialakított böhöm, fecskendőszerű szerkezet, a dohányfüstklistir volt az első tömegesen gyártott mentéstechnikai eszköz. Látványra ennél sokkal elborzasztóbbak a fulladás esetén alkalmazott, riasztó átmérőjű, légcsőbe szúrható fémcsövecskék. Aztán szerencsére előrehaladt a mentési ismeretek bővülése, a mentőláda tartalma is átalakult, és különösen a sterilitás terén történt megnyugtató előrehaladás ahhoz képest, hogy kezdetben a BÖME mentősei még maguk főzték ki maguknak a kötszert.

Kresz Géza tanítványai, egyben igazgató utódai - nevüket egy-egy szoba viseli a múzeumban - lelkesen követték mesterük erőfeszítéseit. Sajátos módon szervezték meg az adománygyűjtést: a házmestereket vonták be ebbe a munkába, miután elsősegély-nyújtási ismeretekkel is ellátták őket. Perselyeikkel évről évre

szilveszter éjszakáján

biztatták adakozásra a megvidult fővárosiakat a házfelügyelők. Ezekből a kis pénzgyűjtő alkalmatosságokból számos, különféle méretű és díszítésű darabot láthatunk a tárlókban, mindenféle érdemérem társaságában. A BÖME második igazgatójáról, dr. Kovács Aladárról legalább annyit el kell azért mondanunk, hogy ő szervezte meg a konstantinápolyi mentőszolgálatot, amiért magától a török tűzoltóság parancsnokától, a vonatkozó múzeumlátogatásunk kapcsán bőven emlegetett Széchenyi Ödön pasától vehetett át magas kitüntetést.

Igaz, hogy a motorizáció kezdő éve 1902 volt - egy különös, orr nélküli, nyitott karosszériájú, a hátsó ülésről kormányzott járművet helyeztek ekkor üzembe -, de 1926-ig még lovas fogatok is szolgálatban álltak. Homályosuló fénykép őrzi egy motorkerékpár emlékét, amelyhez nem oldalkocsit, hanem oldalhordágyat szereltek. Az évek során üzembe helyezett Phönix Landauer, Renault, Méray-Puch, Dodge, majd az Országos Mentőszolgálat 1948-as megalapítása utáni Warszawa, Robur, Barkas kocsiknak is csak a képét láthatjuk - néhány megmaradt darab egy garázsban várja a felújítást. Látható viszont a villogó kék fény elődje, az egykori mentőautókra kitűzött piros "esetzászló" és a mentők munkájának egy sor újabb, gépi kelléke is - máig.

Bp. V., Markó u. 22. Nyitva: hétfő-szombat 8.00-14.00.

Köszönet Debrődi Gábornak.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.