Női labdarúgó-világbajnokság, 2011 - Németország - A játék neme

Sport

Bár itt-ott még mindig zajlanak viták, egyre kevesebben állítják, hogy a foci kizárólag a fiúk dolga lenne. És innen már nincs visszaút: soha nem látott médiafelhajtás és a közönség rekordokat döntögető érdeklődése mellett ér finisébe a sportág legrangosabb világversenye. Hétvégén a döntők következnek.
Bár itt-ott még mindig zajlanak viták, egyre kevesebben állítják, hogy a foci kizárólag a fiúk dolga lenne. És innen már nincs visszaút: soha nem látott médiafelhajtás és a közönség rekordokat döntögető érdeklődése mellett ér finisébe a sportág legrangosabb világversenye. Hétvégén a döntők következnek.

Magyarországon a hetvenes évekkel együtt kezdett a női labdarúgás - az első csapatot, a Feminát 1970 augusztusában alapították. A korabeli Ludas Matyi pikáns karikatúrával nyugtázta az örömhírt, a rajzon férfi nézők lesik gúvadt szemekkel a mezcserét, mint a dolog egyetlen lehetséges örömforrását. Nos, kellett egy kicsit várni, de megérte, a háromhetes világbajnoki menetrend első körében a svédek kétségkívül manökeni adottságokkal bíró kiválósága, Oqvist megcselekedte, amit megkövetelt a művelt világ. Miután egy német szurkoló Zerkovitz Bélától (pontosabban a szövegírójától, Szilágyi Lászlótól) kölcsönzött szavakkal kis tábláján buzdította egy egész meccs alatt, gyere Josefine, gyere Josefine, eszem a zuzádat, csókolom a szádat, Oqvist bizony dalolva ment is a mérkőzés végén megköszönni a szurkolást, s hát a nézőn a német válogatott trikója volt... A többi kitalálható.

A csoportkör másik kis szenzációja Zerkovitznál is jobban köthető mihozzánk, magyarokhoz, mégpedig egy kapitális bírói hiba okán. Gaál Gyöngyi az Ausztrália-Egyenlítői Guinea-meccsen egyszerűen figyelmen kívül hagyta, hogy egy játékos nemes egyszerűséggel felkapta a labdát a tizenhatoson belül, és pár lépésnyit még hurcolászta is. Oqvisthez hasonlóan ő is a YouTube sztárja lett azonnal. Csak őrajta pont nevettek. Nos, korán nevettek, mert a későbbiekben a világbajnokság bőségesen szolgált valóban perdöntő játékvezetői tévedésekkel.

Evvel együtt Oqvist és Gaál esete kitűnően példázza a női foci útkeresésének mindmáig legnagyobb akadályát, az előítéletességet, mely szerint a női foci csak a szépségről és a szörnyűségről szólhat. Fiatal nők rohangálnak kisgatyában, és nevetséges dolgokat művelnek.

Ráadásul a szervezési ügyekben - mindig előre borítékolható - szuperlatívuszokban emlegethető házigazda, Németország is hozzátette a magáét ehhez a kőkorszakból itt maradt vitához. Míg az egyik oldalon a női magazinok és olyan komolyabbnak tűnő szervezetek, mint a zöldek politikai alapítványa, a Heinrich Böll Stiftung Kick it like Bajramaj című brosúrájában a női focistákat valamiféle emancipációs mozgalom aktivistáinak állították be, addig a nehezebben körülhatárolható másik oldal nyomta a hímsoviniszta dumákat. Tom Bartels az országos közszolgálati rádió, a Deutschlandfunk adásában például olyat bírt szólni, hogy szívesen beszél a nőkről és a fociról, hiszen ez a két kedvenc témája. Vagy úgy, kettő. Két teljesen külön téma. A lapokat, tévéműsorokat megtöltő szócséplés veleje, s egyben fő tévedése is, pró illetve kontra, hogy különbségnek állítja be a nők sporttörténeti hátrányát. A németországi a hatodik a világbajnokságok történetében, az elsőt 1991-ben (!) rendezték Kínában, s azóta négyévente kerül sorra. Eddig mindösszesen három ország nyert világbajnoki címet, Németország és az USA kétszer-kétszer, míg Norvégia egyszer - az Egyesült Államoknak még van esélye növelni trófeái számát ebben a sorozatban is.

Ugyanakkor e történelmi hátrány, ha észrevehető is a játék képében, mindenképpen másodlagos fontosságú, jelesül amiatt, amiről mindkét vitázó fél - tényleg megfejthetetlen okból - meg látszik feledkezni. Ez pedig nem más, mint a labdarúgás maga. A labdarúgás gazdagsága, sokszínűsége és végső soron nagyszerűsége. Hogy tudniillik a futball minden további nélkül képes akkor is érdekes, izgalmas és változatos, olykor vérforraló és látványos lenni, amikor véletlenül nem Messiék játsszák. S csak egészen kicsi és egyszeri fáradságába kerül a nézőnek, hogy cseppet odébb helyezze a nézőpontját, alig valamivel másként értékelje magában a látottakat - miként megteszi ezt minden alkalommal, ha a sporttörténeti hendikeppel távolról sem bíró női kézilabdát nézi. Nem kell ide ugyanis semmi más, mint bármi egyéb jó dologhoz az életben, megszabadulni az előítéleteinktől. Nyilván nem a női foci oly felette rossz volta okozza, ha ez valakinek nem sikerül.

De a vb helyi érintettjei még ennyivel sem érték be, hiszen a - látványosan sikeres - marketingstratégiába is beemelték e mondvacsinált ellentétet. Németországban jó előre eldöntött dolog volt, hogy ezt a világbajnokságot csakis ők nyerhetik. Az ARD-n és a ZDF-en (tehát a közszolgálati tévéken) futó reklámok is beígérték a csapat győzelmét, nem is olyan kis arccal: "Jungs, wir rächen euch!" (Srácok, bosszút állunk értetek!) vagy "A harmadik hely a férfiaknak való". Ja, a nőknek meg az 5-8. hely.

Egy pálya

A világbajnokságot a FIFA szokásos 16 csapatra kiírt játékrendje szerint szervezték, előbb a négy négytagú csoportba osztott nyolcaddöntő, majd a továbbjutó négyszer két csapat ki-ki meccseken bonyolított negyeddöntője, s így tovább: elődöntő, kisdöntő és a nagy. A csoportkör bevezetőben emlegetett kis színességei mellett már igazán komoly mérkőzéseket, igazi meglepetéseket hozott. Kiesett például a valamikor világbajnok (és ezüstérmes) Norvégia, aki eddig negyedik helynél nem adta alább a vb-k történetében. S e kör utolsó meccsei - melyeken a csoport első-második helye dőlt el, ilyenformán az, hogy milyen erősségű ellenfelet kap a következő szinten egy-egy csapat - már valóban vérre mentek. Ilyen volt a Németország-Franciaország összecsapás, vagy az a Svédország-USA találkozó, amely könnyen megismétlődhet vasárnap az aranyéremért is. S ha ezek vérre mentek, a elmúlt hétvégén lejátszott negyeddöntők már magát a poklot hozták el. Anglia és Franciaország harca egy utolsó perces egyenlítés és 120 perc játék után a tizenegyesrúgások során két ki nem kényszerített hibával dőlt el, a gyakorlatilag mozgásképtelenre sérült, hóttfáradt, ám a rosszkori cserék miatt levehetetlen angol csapatkapitány odaállt tizenegyest rúgni - nem kellett volna. S eztán jött csak a java, szombat este a németek hagyományos fehér-fekete, ám ezúttal igen nagy mellényükben hagyták ott - dettó 120 perc után - a fogukat. S nem értették sem a meccs alatt, sem utána, hogy ez hogy lehet. Pedig roppant egyszerű: a japánok jobban játszottak. S nem utolsósorban ötször annyit futottak, mint ők. A német csapat végig abban a szilárd hitben futballozott, hogy a német tévé nem hazudik, pláne a közszolgálati, történjen bármi, ők nyernek. Akkor is, ha nem rúgnak gólt, akkor is, ha az ellenfeleik viszont igen. Mélységesen jellemző, amit a szövetségi tréner, Silvia Neid - akinek a szerződését a vb előtt (!) hosszabbították meg 2016-ig - bírt mondani a meccs utáni sajtótájékoztatón: "Ebben a percben még nem teszek magamnak szemrehányást. De továbbra is az a véleményem: a japánok ma érdemtelenül jutottak tovább." Erre mondja a rendes néző, hogy a pofám leszakad.

De a helyi erők eltájolódásból fakadó sorstragédiája piszlicsáré magánügy a Brazília-USA-mérkőzéshez képest, mely nyilvánvalóan minden idők egyik legnagyobb futballcsatája (beleértve a férfiak, a marslakók és a vukik fociját is) - bűnrossz bíráskodás mellett. S mivel a magyar kiküldött tragikomédiája már előrevetítette, muszáj kicsit visszakötnünk, ha nem is hozzá, de a férfi-nő problematikához. A versenyt Magyarországon közvetítő tévécsatorna - egyéb helyzetekben remek - kommentátora a bírói hibák, a részrehajlás láttán azt találta mondani, hogy miért nem lehet az, ami minden egyéb labdajátéknál természetes, hogy férfiak bíráskodjanak női mérkőzéseken. Nos, ő is csak arról feledkezett meg, hogy a bíró nem azért volt hülye, mert nő, hanem azért, mert hülye volt, azért, amiért a "hülye bíró" a nyelvünk egy állandósult szókapcsolata, amit - hála a sokat emlegetet sporttörténeti előnynek - bizony a férfiak vívtak ki maguknak és a nőknek is.

De még ez is eltörpül a futball mondott nagyszerűsége mellett, ami ezúttal egy gyönyörű keretes műalkotásba rendezte az igazság mindenkori tuti diadalának történetét. Melyben a világ legjobb játékosaival pályára lépő brazilok (csak a Marta nevű ötször választatott legjobbnak a világon) már a második percben beszedtek egy hatalmas öngólt. A felszabadítani igyekvő Daiane egyméternyire a saját kapujától rosszul találta el a labdát, s nem volt mese. Viszont a meccs csak eztán kezdődött, s a második félidő elején egy vitatható tizenegyessel és egy még vitathatóbb kiállítással folytatódott; a brazilok jutottak tizenegyeshez, s az amerikai védőt zavarta le a pályáról az ausztrál bíró, ami még rendben is lett volna - ő így látta. Csakhogy aztán a tizenegyest az amerikai kapus (a fiatal Harrison Ford húga, Hope Solo) bravúrosan védte, mire föl a játékvezető tökéletesen indokolatlanul újrarúgatta a büntetőt. Az már bement, egál. Innentől - voltaképpen a pályán lévők akaratának megfelelően - a futball halálának kellett volna következnie, hiszen az amerikaiak ezután csak a túlélésben bízhattak a tizenegyesekig, a brazilok szintúgy nem erőltették a dolgot, hisz biztosra vehették, hogy az emberhátrányban fokozatosan felőrlődő ellenfelük előbb-utóbb hibázni fog. Így is lett volna, de a bíró nem tudta kivárni, a hosszabbítás második percében elengedett egy lesállást, ami ugyancsak megesik mindenkivel, csakhogy itt volt némi előzménye is. Az ebből szerzett gól után a brazilok már csak gyilkolták a focit és a tiltakozását alig is véka alá rejtő publikumot. Aztán, a vége után, a huszonötödik órában Abby Wambach Megan Rapinoe úgy harmincméteres beívelését... mit beívelését, Rapinoe a Kígyó térről a fejére rajzolta a bőrt, szóval simán befejelte. Vége. Jöhettek a tizenegyesek. S amikor negyediknek Daiane állt a labda mögé, a görög drámákat sűrűn és haszonnal forgató közönség már tudhatta: győz az igazság. A legvégén pedig abban is biztos lehetett mindenki, hogy a labdarúgásnál nagyszerűbb játékot még nem talált ki az emberiség. És ezt most speciel egy csomó nő bizonyította be. Afféle széllel bélelt amcsi csajok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.