Hajómodell-világbajnokság

Partról a szelet

  • Orosz Ildikó
  • 2011. július 14.

Sport

Élethű hajómodellek versenyeztek a Bánki-tavon kilenc napig. Magyarország először rendezett világbajnokságot ebben a viszonylag ismeretlen, ám annál szimpatikusabb sportágban, kevés pénzből, sok munkával.

Bánk az utóbbi években nem csak festői szépségét kínálja: a Bánkitó Fesztivál állandósulni látszik, a falu határában ökotábor épül, a helyi wellness-szállónak pedig a közelmúltban nyílt meg a kalandparkja - jórészt EU-forrásból. De úgy tűnik, a hotel másképpen is ügyesen kormányoz a hazai turizmus vizein, legutóbb kiemelt szponzorként tűnt fel az élethű távirányítású hajók tizenhetedik világbajnokságán, a fővédnök Honvédelmi Minisztérium mellett. A vb-t először rendezték meg hazánkban, 14 ország 316 hajóval nevezett. A 21 fős magyar válogatott tagjai az előző évi országos bajnokság - ami a Forma-1-hez hasonlóan több futamból áll - legjobbjai közül kerültek ki.

Ha azt mondom, hajómodellezés, a legtöbben arra gondolnak, hogy kamasz fiúk és fel nem nőtt apukák megvesznek a boltban egy all inclusive kitet, ami az árboctól a rakétasilón át a bébielemig mindent tartalmaz, majd ebből otthon, pár órás munkával összeállítanak egy hajómodellt. Persze ilyen modellezés is van, és a Nemzetközi Hajómodellező Szövetség (NAVIGA) világversenyein létezik is egy kategória, amelyben "dobozos" vízi járművek mérik össze tudásukat. Ennél azonban jóval érdekesebb és kreatívabb a hajómodellezésnek az az ága, amelyben a versenyző saját elgondolás, anyagbeszerzés és megvalósítás útján építi meg az általa választott jármű élethű modelljét. Ilyenkor a munkát komoly kutatás, a hiteles források megkeresése előzi meg - a dokumentációt a nemzetközi versenybírák előtt is prezentálni kell. Az építés során a különböző műszaki és barkácsüzletekben beszerzett alkatrészek mellett mindenféle talált tárgyat is felhasználnak a parafa dugótól a kindertojás "sárgájáig" anélkül, hogy a recycling a legcsekélyebb mértékben meglátszana a végeredményen. Egy-egy hajó akár 2-3 évig is épülhet, és bár a távirányítót ma már többnyire készen veszik (ebbe csak egyszer kell beruházni), az elektronika részben ma is házilagosan készül. "A kihívás miatt."

"Mire a hajó készítője minden feladatot megold, addigra megismer egy csomó anyagot, elsajátítja a legkülönfélébb szerszámok és gépek használatát, megtanul műszaki rajzot olvasni, próbára teszi a kézügyességét, és megküzd egy sor problémával" - mondja Gulyás József, a világbajnokság főszervezője és titkára, a Csepel-sziget Műszaki Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium igazgatóhelyettese. Ebben az iskolában a második világháború óta nagy hagyománya van a modellezésnek: kezdetben repülőztek, a nyolcvanas évektől viszont hajókkal foglalkoznak. Ma itt van a saját építésű, élethű hajómodellezés egyik legfőbb műhelye, és innen kerül ki a magyar válogatott tekintélyes hányada is.

A versenyen 100 pont adható a műszaki paraméterekre, ekkor értékelik a hajó élethűségét, kivitelét, méretarányait, befejezettségét; és ugyanennyi pont jár a vezetésért: bóják közt navigálva, meghatározott sorrendben kell teljesíteni a pályát, a végén pedig beállni egy képzeletbeli kikötőbe.

Az első napokban az önkéntes szervezőkön (akik maguk is hajómodellezők, illetve a rendezvény lebonyolításában részt vállaló feleségek) és néhány kósza nyaralón kívül alig lehetett érdeklődőt látni. Nem jelent meg egyetlen hajómodellezéssel foglalkozó cég, fröccsöntött tutaj-, de még egy fránya jégkrémárus sem. Hét végén pedig a strandoló tömeg mellett is jóformán észrevétlenül futott a verseny. Pedig ekkor zajlottak a leglátványosabb, pirotechnikával és csatajelenetekkel megtűzdelt csoportos versenyszámok, és ekkor vonultak fel az élethű gőzösök is, amelyeket saját készítésű kis gőzgépek hajtanak, míg a vitorlás szekcióban a versenyzők a partról irányítva igyekeztek befogni a szelet.

Bár a hajómodellezésnek ez az ága nem feltétlenül tartozik a drága mulatságok közé, a nemzetközi versenyeken való részvétel, a többnapos ott-tartózkodás finanszírozása nem csekély anyagi áldozattal jár. Most végre azok a hazai tehetségek is részt vehettek, akik egyébként nem engedhetnének meg maguknak egy külföldi versenyt. Ennek köszönhetően a magyarok csapatban is indulhattak, ilyenkor kötelékben vonul fel több hajó, és adott forgatókönyv szerint navigál, tüzel, harcol. A Magyar Honvédség folyami flottillájával régóta jó kapcsolatot ápoló csepeli szakosztály tanárai és diákjai a MH1 Tűzszerész és Hadihajós Ezred ma is létező hajóinak működését modellezték. A csíkos matrózingbe öltözött versenyzők drámai zenekíséret mellett adták elő a kitűzött gyakorlatot, amelynek keretében egy ellenséges hajó aknákat helyez el, ezt felfedezi egy járőr, három hajó elvégzi az aknamentesítést, és csatlakozik a Lajta monitorhoz. Végül alakzatba rendeződnek, majd jöhet a díszsortűz.

Tavaly augusztus 20. óta tudjuk, hogy ha Lajta monitor (bővebben: A sóderhordó új ruhája, Magyar Narancs, 2010. augusztus 26.), akkor nem maradhat el Hende Csaba sem. A honvédelmi miniszter, a rendezvény fővédnöke parádés katonazenekar kíséretében vonult fel a tó mellett, és a rakott szoknyát sokat, ám katonacsizmát kevésszer látott vízi színpadon mondott is valamit - ám késése miatt nem valósulhatott meg a terv, hogy a jelkép jelképeként saját kezűleg tegye vízre a Lajta modelljét.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.