A sznúker királya: Sztív az ötvenediken

  • Szekeres István
  • 2007. augusztus 23.

Szex

Õt nem szokás ledéviszezni. A sznúker (snooker) többi nagymenőjét, Higginst (az aktuális világbajnokot), Hendryt, O'Sullivant, Murphyt a vezetéknevükön említik beszélgetésekben, híradásokban, tévéközvetítésekben, de Steve Davis más. Õ szinte mindig sztívdévisz. Amikor pedig nem, akkor csak mint sztív kerül szóba, így emlegetik a rajongói, és így hódol előtte a tévériporter.

Õt nem szokás ledéviszezni. A sznúker (snooker) többi nagymenőjét, Higginst (az aktuális világbajnokot), Hendryt, O'Sullivant, Murphyt a vezetéknevükön említik beszélgetésekben, híradásokban, tévéközvetítésekben, de Steve Davis más. Õ szinte mindig sztívdévisz. Amikor pedig nem, akkor csak mint sztív kerül szóba, így emlegetik a rajongói, és így hódol előtte a tévériporter.

*

Éppen most ért az ötvenedikre, 1957. augusztus 22-én született. 1981-89 között hatszor nyerte meg a világbajnokságot, hét évig vezette a világranglistát. Pályafutása során 28 pontszerző és 45 egyéb versenyt nyert. Összesen száz viadalon volt a döntő szereplője (utoljára 2005-ben), és abból hetvenhármat megnyert.

Bár nem ő a legeredményesebb - Stephen Hendry, aki utána lépett a sportág trónjára, hétszeres világbajnok, és hétmillió fontot kasszírozott a sznúker pénzdíjaiból, Steve öt és felet. Csakhogy a tizenkét évvel fiatalabb Hendry - úgy tűnik - igencsak leeresztett, míg Steve Davis ötvenévesen is állja a sarat. Alighanem a Rekordok könyvébe illik, hogy valaki ebben a korban a világranglista első tizenhat helyezettje között szerepel, vagyis minden nagy versenyt a főtáblán kezd. Régen nyert utoljára, de a mérkőzéseire megtelik a nézőtér, mert még mindig képes a csodára.

A sznúkert a biliárdban használtnál jóval hosszabb és szélesebb asztalon játsszák, az a cél, hogy - meghatározott sorrendben - valamennyi golyó eltűnjön az asztal két oldalán lévő hat lyukban. Kivéve a fehéret, mert az a "főnök", azt kell meglökni, hogy a "többiek" útnak induljanak a megfelelő irányba. Vannak piros golyók és - úgymond - színesek (nem mintha a piros nem lenne szín). A pirosak lyukba küldése egy pontot ér, a többi haté mást és mást, kettőtől hétig. Amíg piros van az asztalon, a lyukakba hullt színesek visszakerülnek a helyükre. A golyók összértéke 147 egy játékban, ennek frém (frame) a neve, a háromszög alapú keret jelképezi, melynek segítségével a kezdéshez az asztalra helyezik a piros golyókat (a többinek kijelölt helye van, azok egyenként kerülnek oda). Már csak egy fogalmat érdemes megismerni, az pedig a brék (break), amely a játékos egyhuzamban belőtt golyóinak pontértékét rögzíti.

Ha tehát valaki úgy löki be az összes golyót, hogy nem hibázik, vagyis nem adja át a terepet az ellenfélnek, akkor elérheti a maximális bréket, a 147-et. (Az csupán kuriózum, és csak hosszas magyarázat után lenne érthető, hogy a legnagyobb brék valójában 151.) Rettenetesen nehéz a csúcsra eljutni, de megéri. A közelmúltban lezajlott sanghaji, idénynyitó versenyen húszezer fontot és egy húszezer font értékű kocsit kapott volna, aki megcsinálja, s ezzel vissza is kanyarodhatunk Steve Davishez, szintén egy kerek évforduló kapcsán. Éppen huszonöt éve ő érte el az első, tévéfelvételen is rögzített, tehát hitelesített maximális bréket a Lada Classic versenyen.

Pofonegyszerű lenne a helyzet (és dögunalom a játék), ha a kizárólagos célt a soron következő golyó lyukba küldése jelentené. Egy profi játékos ebben az alapesetben százból minimum kilencvenkilencszer biztos kézzel találna be.

Csakhogy az igazi feladat az, hogy a fehér golyót, miután elvégezte a dolgát, olyan helyzetbe hozzák (pozicionálják), hogy a soron következő társát is gond nélkül küldhesse a helyére. És ettől kezdve már valóban Steve Davisről szól a történet.

Van a sportágnak egy híres akadémiája az angliai Sheffieldben (ahol - nem mellékesen - minden évben, hagyományosan, a világbajnokságot is rendezik). Ott tanulják a mesterséget a fiatal britek, de oda zarándokolnak el a külföldiek is, közöttük nagyon sok kínai tehetség, s onnan nőtt ki például a jelen egyik nagy ígérete, Robertson, a szőke ausztrál is. A tananyag igen jelentős része Steve Davis játékából született.

Fantasztikus a helyzetmegoldó képessége, amihez persze biztos kéznek is társulnia kell. Tanítani lehet az asztalhoz való "beállását", ahogy ideális szögben hajol a játéktér fölé. Kézügyességét más típusú biliárdokkal is pallérozza, és rendszeres szereplője a trükkversenyeknek. Fejét a pókerben is gyümölcsözően kamatoztatja, kiváló sakkozó hírében áll. Minden bizonnyal ennek köszönhető klasszis teljesítménye. Olyan, mint az a zseniális futballista, akinek a nézőtérről száz variációt kiabálnak be a szurkolók, de ő megtalálja a százegyediket, a legeslegjobbat, amitől aztán mindenki elhűl.

Logikus a kérdés: ha Steve Davis ilyen menő ma is, miért nem nyeri még mindig sorozatban a versenyeket?

Szokták magyarázni a korával. Hogy meg-megremeg a keze. Hogy nem képes regenerálódni napról napra, mérkőzésről mérkőzésre. De sokkal inkább arról van szó, hogy a hosszú évek alatt (1978 óta játszik a profik között), elvesztette a monotóniatűrését. A sznúkerben ugyanis akadnak olyan tiszta helyzetek, mint a sakkban a gyalogelőny, s ezt csak szisztematikusan, ámbár unalmasan végig kell játszani. És Steve Davis erre már nem képes. A bonyolult helyzetek káprázatos megoldása után néha a legegyszerűbb szituációban is hibázik, lerí róla, hogy nincs türelme az efféle pepecseléshez. Csak ritkán ér el százas bréket.

A stratégiai csatákban ma is felülmúlhatatlan, de a gépies játékban verhető. Az új nemzedék életrevalóbb, célratörőbb sznúkert játszik. Sokat tud abból, amit a nagy előd bemutat. De elsősorban győzni akar. Steve Davis viszont játszani. Nem frémeket akar nyerni (pedig a nagy versenyeken ezer fontot fizetnek egyért), nem a meccs, nem a verseny áll a figyelme középpontjában, hanem az alkotás.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.