A sznúker királya: Sztív az ötvenediken

  • Szekeres István
  • 2007. augusztus 23.

Szex

Õt nem szokás ledéviszezni. A sznúker (snooker) többi nagymenőjét, Higginst (az aktuális világbajnokot), Hendryt, O'Sullivant, Murphyt a vezetéknevükön említik beszélgetésekben, híradásokban, tévéközvetítésekben, de Steve Davis más. Õ szinte mindig sztívdévisz. Amikor pedig nem, akkor csak mint sztív kerül szóba, így emlegetik a rajongói, és így hódol előtte a tévériporter.

Õt nem szokás ledéviszezni. A sznúker (snooker) többi nagymenőjét, Higginst (az aktuális világbajnokot), Hendryt, O'Sullivant, Murphyt a vezetéknevükön említik beszélgetésekben, híradásokban, tévéközvetítésekben, de Steve Davis más. Õ szinte mindig sztívdévisz. Amikor pedig nem, akkor csak mint sztív kerül szóba, így emlegetik a rajongói, és így hódol előtte a tévériporter.

*

Éppen most ért az ötvenedikre, 1957. augusztus 22-én született. 1981-89 között hatszor nyerte meg a világbajnokságot, hét évig vezette a világranglistát. Pályafutása során 28 pontszerző és 45 egyéb versenyt nyert. Összesen száz viadalon volt a döntő szereplője (utoljára 2005-ben), és abból hetvenhármat megnyert.

Bár nem ő a legeredményesebb - Stephen Hendry, aki utána lépett a sportág trónjára, hétszeres világbajnok, és hétmillió fontot kasszírozott a sznúker pénzdíjaiból, Steve öt és felet. Csakhogy a tizenkét évvel fiatalabb Hendry - úgy tűnik - igencsak leeresztett, míg Steve Davis ötvenévesen is állja a sarat. Alighanem a Rekordok könyvébe illik, hogy valaki ebben a korban a világranglista első tizenhat helyezettje között szerepel, vagyis minden nagy versenyt a főtáblán kezd. Régen nyert utoljára, de a mérkőzéseire megtelik a nézőtér, mert még mindig képes a csodára.

A sznúkert a biliárdban használtnál jóval hosszabb és szélesebb asztalon játsszák, az a cél, hogy - meghatározott sorrendben - valamennyi golyó eltűnjön az asztal két oldalán lévő hat lyukban. Kivéve a fehéret, mert az a "főnök", azt kell meglökni, hogy a "többiek" útnak induljanak a megfelelő irányba. Vannak piros golyók és - úgymond - színesek (nem mintha a piros nem lenne szín). A pirosak lyukba küldése egy pontot ér, a többi haté mást és mást, kettőtől hétig. Amíg piros van az asztalon, a lyukakba hullt színesek visszakerülnek a helyükre. A golyók összértéke 147 egy játékban, ennek frém (frame) a neve, a háromszög alapú keret jelképezi, melynek segítségével a kezdéshez az asztalra helyezik a piros golyókat (a többinek kijelölt helye van, azok egyenként kerülnek oda). Már csak egy fogalmat érdemes megismerni, az pedig a brék (break), amely a játékos egyhuzamban belőtt golyóinak pontértékét rögzíti.

Ha tehát valaki úgy löki be az összes golyót, hogy nem hibázik, vagyis nem adja át a terepet az ellenfélnek, akkor elérheti a maximális bréket, a 147-et. (Az csupán kuriózum, és csak hosszas magyarázat után lenne érthető, hogy a legnagyobb brék valójában 151.) Rettenetesen nehéz a csúcsra eljutni, de megéri. A közelmúltban lezajlott sanghaji, idénynyitó versenyen húszezer fontot és egy húszezer font értékű kocsit kapott volna, aki megcsinálja, s ezzel vissza is kanyarodhatunk Steve Davishez, szintén egy kerek évforduló kapcsán. Éppen huszonöt éve ő érte el az első, tévéfelvételen is rögzített, tehát hitelesített maximális bréket a Lada Classic versenyen.

Pofonegyszerű lenne a helyzet (és dögunalom a játék), ha a kizárólagos célt a soron következő golyó lyukba küldése jelentené. Egy profi játékos ebben az alapesetben százból minimum kilencvenkilencszer biztos kézzel találna be.

Csakhogy az igazi feladat az, hogy a fehér golyót, miután elvégezte a dolgát, olyan helyzetbe hozzák (pozicionálják), hogy a soron következő társát is gond nélkül küldhesse a helyére. És ettől kezdve már valóban Steve Davisről szól a történet.

Van a sportágnak egy híres akadémiája az angliai Sheffieldben (ahol - nem mellékesen - minden évben, hagyományosan, a világbajnokságot is rendezik). Ott tanulják a mesterséget a fiatal britek, de oda zarándokolnak el a külföldiek is, közöttük nagyon sok kínai tehetség, s onnan nőtt ki például a jelen egyik nagy ígérete, Robertson, a szőke ausztrál is. A tananyag igen jelentős része Steve Davis játékából született.

Fantasztikus a helyzetmegoldó képessége, amihez persze biztos kéznek is társulnia kell. Tanítani lehet az asztalhoz való "beállását", ahogy ideális szögben hajol a játéktér fölé. Kézügyességét más típusú biliárdokkal is pallérozza, és rendszeres szereplője a trükkversenyeknek. Fejét a pókerben is gyümölcsözően kamatoztatja, kiváló sakkozó hírében áll. Minden bizonnyal ennek köszönhető klasszis teljesítménye. Olyan, mint az a zseniális futballista, akinek a nézőtérről száz variációt kiabálnak be a szurkolók, de ő megtalálja a százegyediket, a legeslegjobbat, amitől aztán mindenki elhűl.

Logikus a kérdés: ha Steve Davis ilyen menő ma is, miért nem nyeri még mindig sorozatban a versenyeket?

Szokták magyarázni a korával. Hogy meg-megremeg a keze. Hogy nem képes regenerálódni napról napra, mérkőzésről mérkőzésre. De sokkal inkább arról van szó, hogy a hosszú évek alatt (1978 óta játszik a profik között), elvesztette a monotóniatűrését. A sznúkerben ugyanis akadnak olyan tiszta helyzetek, mint a sakkban a gyalogelőny, s ezt csak szisztematikusan, ámbár unalmasan végig kell játszani. És Steve Davis erre már nem képes. A bonyolult helyzetek káprázatos megoldása után néha a legegyszerűbb szituációban is hibázik, lerí róla, hogy nincs türelme az efféle pepecseléshez. Csak ritkán ér el százas bréket.

A stratégiai csatákban ma is felülmúlhatatlan, de a gépies játékban verhető. Az új nemzedék életrevalóbb, célratörőbb sznúkert játszik. Sokat tud abból, amit a nagy előd bemutat. De elsősorban győzni akar. Steve Davis viszont játszani. Nem frémeket akar nyerni (pedig a nagy versenyeken ezer fontot fizetnek egyért), nem a meccs, nem a verseny áll a figyelme középpontjában, hanem az alkotás.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.