Misszió teljesítve - a Beate Ushe-sztori

  • Bogár Zsolt
  • 2005. június 30.

Szex

Ha férfi lett volna, simán lemocskosdisznózzák. De úgy, hogy négy gyermek szaladgált a szoknyája körül, ezt senki nem merte megtenni. És Beate Uhse megcsinálta, amit a férfiak még más iparágban is ritkán. A nulláról öt évtized alatt kontinentális impériumot épített fel a szexpiacon.

A berlini konzumpromenád, a Ku-Damm közelében található Beate Uhse háromszintes szexszupermarkete a világ egyik legjelentősebb erotikamúzeumával. Az áruház a szextermékek mellbevágóan teljes vertikumát kínálja, de a képzőművészeti kiállítással kiegészülve a piactér voltaképpen múzeumi shop. Ilyen volt Beate Uhse is: miközben műpéniszekkel és szexis fehérneműkkel kereste a márkamilliókat, el tudta hitetni, hogy kultúrmissziót teljesít.

 

1946-ban kezdődött, amikor a férfiak sorra hazatértek a hadifogságból, és az asszonyoknak nem volt mivel védekezni a nem kívánt terhesség ellen. A huszonhét éves katonaözvegy ekkor vetette papírra, amit gyermekorvos édesanyjától a Knaus-Ogino- (közkeletű nevén "naptár-")módszerről hallott. A vállalkozás öt font vaj befektetésével indult: ennyibe került a szórólapok és az első kétezer példány nyomdaköltsége. A diszkréten x-iratnak nevezett brosúrából bombasiker lett, a kuncsaftok pedig más kiadványokat, kondomot, vágykeltőt követeltek. A háborúban Beate Uhse majd mindenét elvesztette: a szülőhazáját, Kelet-Poroszországot, Hans-Jürgen Uhsét, a vadászpilóta férjet és a szakmáját, amit tőle tanult - mivel az asszony szintén pilóta volt, és a németeket 15 évre eltiltották a repüléstől. Beate Uhse fiával az utolsó pillanatban menekült el az egyetlen még hadra fogható géppel Berlinből, és rövid brit hadifogság után az észak-német Flensburgban telepedett le. Először táskákkal, gombokkal és játékokkal ügynökösködött - a fogamzásgátlás iránti kereslettel körútjain szembesült. A felvilágosító nyomtatványokat kezdetben a Szent Mária lelkészi hivatalban tárolta, ahol új élettársával, Ernst-Walter Rotermunddal átmenetileg szállást kapott. A férfi két gyermeket hozott a párkapcsolatba, 1949-ben született a közös fiuk, és ekkor házasodtak össze. Egy évvel később jegyezték be a Beate Uhse Csomagküldő Áruházat, mely hivatalosan "házassági és párkapcsolati tanácsadó irodalmat" és "higiéniai árucikkeket" kínált. A céget férjével közösen virágoztatta fel. Ma direct marketingnek hívják a módszert, ahogy az ügyfeleket toborozták: a címlistához az adatokat a telefonkönyvekből másolták ki. A vásárlást úgy tették vonzóvá, hogy pénz-visszafizetési garanciát vállaltak, és ingyenesen osztottak életvezetési tanácsokat. Az ügyfelek kérdéseire kezdetben a névadó-tulajdonos, később egy orvos válaszolt. Beate Rotermund ügyelt a költségekre: egy kis furgonnal maga szállította a katalógusokat (heti százezer darabot) a nagyvárosok postáira, hogy csak helyi tarifát kelljen fizetnie.

 

Bíróság és birodalom

Már a nyitás évében feljelentették, hogy "fajtalan" dolgokkal házal, mire a következő katalógusra egy vörös pecsétet tett, melyet csak akkor volt tanácsos felnyitni, ha a kísérő tájékoztató levelet már elolvasták. Így kivédte az 1975-ig érvényben lévő "pornóparagrafusra" (a büntető törvénykönyv 184. paragrafusára) hivatkozó támadásokat, mely nemcsak a házasságon kívüli közösülést, hanem a felbujtó irodalmat is tiltotta. Ennek ellenére közel hétszáz peres eljárást folytattak vele szemben, támadta az ügyészség és a katolikus egyház, de csak egyszer büntették meg: amikor a szexmozikban olcsóbban adta a sört a törvényileg szabályzott minimálárnál.

 

Beate Rotermund hasznot húzott az emberek szexualitását ellentétesen befolyásoló tendenciákból. Először a 60-as években, amikor a szexuális forradalom nagy lökést adott a vállalkozásnak. Majd két évtizeddel később is, amikor az AIDS-veszély miatt az emberek már a meglévő kapcsolat érdekesebbé tételébe invesztáltak. A filigrán, fiús kinézetű, egyszerűen öltözködő asszony, akiről bármit el lehetett mondani, csak azt nem, hogy szexszimbólum, a prűd világ ellen harcoló, nyitott társadalom jelképévé vált. "Nem volt vesztenivalóm - nyilatkozta egyszer. - Mint menekült, csak magamnak és a családomnak tartoztam felelősséggel. Értelmeset akartam csinálni - és nem szerettem volna szegényen élni." Az utóbbi bejött: az első szexshopot 1962-ben alapította Flensburgban "A Családi Higiénia Intézete" néven ma már több mint háromszáz Beate Uhse-üzlet van Európa kilenc országában. A hetvenes években beszállt a szexfilmgyártásba és -kölcsönzésbe, sorra nyíltak "blue movie"-jai. A birodalmat tevékenységi körök szerint szétdarabolta, és fiaival megosztva kormányozta. A magánéletét a "vágy vállalkozónője", ahogy az újságok nevezték, alaposan megszenvedte: férjéről kiderült, hogy húsz évig csalta őt a fiuk dajkájával. Amikor pedig 1972-ben összeköltözött egy nálánál huszonöt évvel fiatalabb afroamerikaival, a sajtó nem hagyta nyugton.

 

Tisztes multi

Ahogy egyre tekintélyesebbé vált a vállalkozás, úgy tűnt el a márka kellemetlen stichje. Az asszony a nyolcvanas évek végére felépítette saját legendáját. A kereskedelmi televíziózást neki találták ki: a talk show-k ünnepelt sztárja lehetett volna, ha a műfaj kicsit korábban születik. Így is elég gyakran mesélte el a történetét ahhoz, hogy a mítosz egy idő után önjáróvá váljon. Utolsó legendás dobásának a volt NDK meghódítása tetszett. Pár nappal a fal leom-lása után 600 ezer katalógust osztott szét a nagyvárosokban, nagyszabású akciókkal csalogatva a keletnémet közönséget. 1999-ben a Beate Uhse Rt. a tőzsdére ment, a papírt hatvannégyszeresen túljegyezték. Ekkor ünnepeltette magát utoljára a nyilvánosság előtt.

 

Amikor két évvel később tüdőgyulladásban elhunyt, 222 millió eurós forgalommal cége Európa legnagyobb szexkonszernje volt, mely a szegmens piacvezetője lett az új médiában is (internetes tartalomszolgáltatás, beateuhse.tv). Azóta a cég tovább terjeszkedett: Mae B. (értsd: maybe) nevű kollekciójával a fiatal, fizetőképes nőket célozta meg, akik maguktól nem mennének be egy szexshopba. Számukra külön szaküzletek nyíltak, de a női vonallal a nagyobb hipermarketek polcain is találkozhatunk. Mint minden német multi, a gyártást a Beate Uhse Rt. is kiszervezte külföldre: a latex, bőr és gumi alapú babákat, erotikus öltözékeket és más segédeszközöket a Győr melletti kistelepülésen, Börcsön gyártják.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.