Misszió teljesítve - a Beate Ushe-sztori

  • Bogár Zsolt
  • 2005. június 30.

Szex

Ha férfi lett volna, simán lemocskosdisznózzák. De úgy, hogy négy gyermek szaladgált a szoknyája körül, ezt senki nem merte megtenni. És Beate Uhse megcsinálta, amit a férfiak még más iparágban is ritkán. A nulláról öt évtized alatt kontinentális impériumot épített fel a szexpiacon.

A berlini konzumpromenád, a Ku-Damm közelében található Beate Uhse háromszintes szexszupermarkete a világ egyik legjelentősebb erotikamúzeumával. Az áruház a szextermékek mellbevágóan teljes vertikumát kínálja, de a képzőművészeti kiállítással kiegészülve a piactér voltaképpen múzeumi shop. Ilyen volt Beate Uhse is: miközben műpéniszekkel és szexis fehérneműkkel kereste a márkamilliókat, el tudta hitetni, hogy kultúrmissziót teljesít.

 

1946-ban kezdődött, amikor a férfiak sorra hazatértek a hadifogságból, és az asszonyoknak nem volt mivel védekezni a nem kívánt terhesség ellen. A huszonhét éves katonaözvegy ekkor vetette papírra, amit gyermekorvos édesanyjától a Knaus-Ogino- (közkeletű nevén "naptár-")módszerről hallott. A vállalkozás öt font vaj befektetésével indult: ennyibe került a szórólapok és az első kétezer példány nyomdaköltsége. A diszkréten x-iratnak nevezett brosúrából bombasiker lett, a kuncsaftok pedig más kiadványokat, kondomot, vágykeltőt követeltek. A háborúban Beate Uhse majd mindenét elvesztette: a szülőhazáját, Kelet-Poroszországot, Hans-Jürgen Uhsét, a vadászpilóta férjet és a szakmáját, amit tőle tanult - mivel az asszony szintén pilóta volt, és a németeket 15 évre eltiltották a repüléstől. Beate Uhse fiával az utolsó pillanatban menekült el az egyetlen még hadra fogható géppel Berlinből, és rövid brit hadifogság után az észak-német Flensburgban telepedett le. Először táskákkal, gombokkal és játékokkal ügynökösködött - a fogamzásgátlás iránti kereslettel körútjain szembesült. A felvilágosító nyomtatványokat kezdetben a Szent Mária lelkészi hivatalban tárolta, ahol új élettársával, Ernst-Walter Rotermunddal átmenetileg szállást kapott. A férfi két gyermeket hozott a párkapcsolatba, 1949-ben született a közös fiuk, és ekkor házasodtak össze. Egy évvel később jegyezték be a Beate Uhse Csomagküldő Áruházat, mely hivatalosan "házassági és párkapcsolati tanácsadó irodalmat" és "higiéniai árucikkeket" kínált. A céget férjével közösen virágoztatta fel. Ma direct marketingnek hívják a módszert, ahogy az ügyfeleket toborozták: a címlistához az adatokat a telefonkönyvekből másolták ki. A vásárlást úgy tették vonzóvá, hogy pénz-visszafizetési garanciát vállaltak, és ingyenesen osztottak életvezetési tanácsokat. Az ügyfelek kérdéseire kezdetben a névadó-tulajdonos, később egy orvos válaszolt. Beate Rotermund ügyelt a költségekre: egy kis furgonnal maga szállította a katalógusokat (heti százezer darabot) a nagyvárosok postáira, hogy csak helyi tarifát kelljen fizetnie.

 

Bíróság és birodalom

Már a nyitás évében feljelentették, hogy "fajtalan" dolgokkal házal, mire a következő katalógusra egy vörös pecsétet tett, melyet csak akkor volt tanácsos felnyitni, ha a kísérő tájékoztató levelet már elolvasták. Így kivédte az 1975-ig érvényben lévő "pornóparagrafusra" (a büntető törvénykönyv 184. paragrafusára) hivatkozó támadásokat, mely nemcsak a házasságon kívüli közösülést, hanem a felbujtó irodalmat is tiltotta. Ennek ellenére közel hétszáz peres eljárást folytattak vele szemben, támadta az ügyészség és a katolikus egyház, de csak egyszer büntették meg: amikor a szexmozikban olcsóbban adta a sört a törvényileg szabályzott minimálárnál.

 

Beate Rotermund hasznot húzott az emberek szexualitását ellentétesen befolyásoló tendenciákból. Először a 60-as években, amikor a szexuális forradalom nagy lökést adott a vállalkozásnak. Majd két évtizeddel később is, amikor az AIDS-veszély miatt az emberek már a meglévő kapcsolat érdekesebbé tételébe invesztáltak. A filigrán, fiús kinézetű, egyszerűen öltözködő asszony, akiről bármit el lehetett mondani, csak azt nem, hogy szexszimbólum, a prűd világ ellen harcoló, nyitott társadalom jelképévé vált. "Nem volt vesztenivalóm - nyilatkozta egyszer. - Mint menekült, csak magamnak és a családomnak tartoztam felelősséggel. Értelmeset akartam csinálni - és nem szerettem volna szegényen élni." Az utóbbi bejött: az első szexshopot 1962-ben alapította Flensburgban "A Családi Higiénia Intézete" néven ma már több mint háromszáz Beate Uhse-üzlet van Európa kilenc országában. A hetvenes években beszállt a szexfilmgyártásba és -kölcsönzésbe, sorra nyíltak "blue movie"-jai. A birodalmat tevékenységi körök szerint szétdarabolta, és fiaival megosztva kormányozta. A magánéletét a "vágy vállalkozónője", ahogy az újságok nevezték, alaposan megszenvedte: férjéről kiderült, hogy húsz évig csalta őt a fiuk dajkájával. Amikor pedig 1972-ben összeköltözött egy nálánál huszonöt évvel fiatalabb afroamerikaival, a sajtó nem hagyta nyugton.

 

Tisztes multi

Ahogy egyre tekintélyesebbé vált a vállalkozás, úgy tűnt el a márka kellemetlen stichje. Az asszony a nyolcvanas évek végére felépítette saját legendáját. A kereskedelmi televíziózást neki találták ki: a talk show-k ünnepelt sztárja lehetett volna, ha a műfaj kicsit korábban születik. Így is elég gyakran mesélte el a történetét ahhoz, hogy a mítosz egy idő után önjáróvá váljon. Utolsó legendás dobásának a volt NDK meghódítása tetszett. Pár nappal a fal leom-lása után 600 ezer katalógust osztott szét a nagyvárosokban, nagyszabású akciókkal csalogatva a keletnémet közönséget. 1999-ben a Beate Uhse Rt. a tőzsdére ment, a papírt hatvannégyszeresen túljegyezték. Ekkor ünnepeltette magát utoljára a nyilvánosság előtt.

 

Amikor két évvel később tüdőgyulladásban elhunyt, 222 millió eurós forgalommal cége Európa legnagyobb szexkonszernje volt, mely a szegmens piacvezetője lett az új médiában is (internetes tartalomszolgáltatás, beateuhse.tv). Azóta a cég tovább terjeszkedett: Mae B. (értsd: maybe) nevű kollekciójával a fiatal, fizetőképes nőket célozta meg, akik maguktól nem mennének be egy szexshopba. Számukra külön szaküzletek nyíltak, de a női vonallal a nagyobb hipermarketek polcain is találkozhatunk. Mint minden német multi, a gyártást a Beate Uhse Rt. is kiszervezte külföldre: a latex, bőr és gumi alapú babákat, erotikus öltözékeket és más segédeszközöket a Győr melletti kistelepülésen, Börcsön gyártják.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.