Színház

A Bánk bán per

  • Karafiáth
  • 2020. április 19.

Színház

A NézőKépző c. programsorozat játszóhelyeken (Merlin, Átrium) és éveken átívelő történetében is fontos állomás ez az emberpróbáló feldolgozás. A széria sikerének titka, hogy a kiválasztott művek és témák a középiskolai tananyaghoz kapcsolódva a legkülönfélébb művészeti eszközökkel, de a színház erejével, aktualizálva, friss hangon szólítják meg a közönséget.

A NézőKépző c. programsorozat játszóhelyeken (Merlin, Átrium) és éveken átívelő történetében is fontos állomás ez az emberpróbáló feldolgozás. A széria sikerének titka, hogy a kiválasztott művek és témák a középiskolai tananyaghoz kapcsolódva a legkülönfélébb művészeti eszközökkel, de a színház erejével, aktualizálva, friss hangon szólítják meg a közönséget. Most egy bírósági eljáráson veszünk részt, esküdtként. A színpadkép egyszerű, padok és székek, egy a bírónőnek (Móga Piroska), egy-egy a védelemnek és a vádnak (Baki Dániel, Dékány Barnabás) és az ügyésznek (Georgita Máté Dezső). Már a közel egyórás darab előtt megtudjuk, szerepünk lesz nekünk is. A meghívott igazságügyi szakértő segítségével ugyanis mi fogjuk meghozni az ítéletet Bánk ügyében, miszerint bűnös-e kétséget kizáróan Getrúd meggyilkolásában, illetve elítélhető-e lázításért. Maga a bizonyítási eljárás egyszerűen beszippant, hála a jól szerkesztett szövegeknek és a jó ritmusban adagolt „bizonyíték” bejátszásoknak (A bejátszásokban szerepelnek még: Boros Ádám, Fröhlich Kristóf, Kazári András, Rohonyi Barnabás, Staub Viki, Veszelovszki Janka) és vallomásoknak (itt a szereplők váltanak alakot, bravúrosan). A szöveg Katona eredetije, mégis él. De az előadás sikerének elsődleges titka talán mégis a váratlan humor. Ottó szelfikényszerben szenved, a szenvedélyek karikírozódnak. És mégsem sérül az eredeti. Lehet ölni a hazáért? Meg lehet-e ölni egy diktátort? Mit jelent az előre megfontolt szándék, és használjuk-e a kifejezést a hivatalos eljárás folyamán?

A premier után az igazgató-rendező Magács László megkért minket, hogy ott helyben, egymásra is reflektálva értékeljük a látottakat. A fiatalok is szívesen vettek részt az ötletelésben, így nem csupán a Nagy Nemzeti Színművel, de a generációk között is létrejött az ütközés.

Karafiáth

TRIP Hajó, 2020. március 9.


Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.