Színház

Mit tennél, ha ma meghalnék?

  • - sisso -
  • 2020. április 19.

Színház

A Nézőművészeti Kft. előadását Gergye Krisztián koreográfus rendezte, s mint hagyományosan a társulat történetében, ezúttal is Gyulay Eszter dramaturg járta körül a színpadon a lelki jelenséget, illetve viselkedészavart a Másik Oldal című, a társadalmi toleranciát erősíteni hivatott sorozat részeként.

A Nézőművészeti Kft. előadását Gergye Krisztián koreográfus rendezte, s mint hagyományosan a társulat történetében, ezúttal is Gyulay Eszter dramaturg járta körül a színpadon a lelki jelenséget, illetve viselkedészavart a Másik Oldal című, a társadalmi toleranciát erősíteni hivatott sorozat részeként. Ezúttal az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), avagy a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar témája került terítékre filmek, dokumentumfilmek és könyvek alapján, neurológus szakértők segítségével.

Sok független társulat dolgozik problémacentrikus produkciókkal jól, viszont a Nézőművészeti mindig innovatív módon tesz kísérletet a jelenségek megértésére, kontextusba helyezésére. Például úgy, hogy egy anamnézist bohóctréfának (a Kalapok című produkció), vagy úgy, mint most, mozdulatművészeti eseménynek öltöztet.

A kiskorában hiperaktívnak diagnosztizált, és édesapja halála után egyre kezelhetetlenebbé váló Eriket Varga Ádám játssza folyamatos turbó üzemmódban, de ügyelve rá, hogy ne tegyen kárt senkiben. Akrobatikus ügyességgel mászik a falra, közlekedik a tér közepén kialakított, két helyszín között hídként szolgáló kifutón. Az intézetből is elbocsátott gyerekével magára hagyott, kitaszított édesanyát Horváth Lili játssza. Figurája képlékeny és mégis szikár, hihetően hajszolja a kétségbeesésbe magát Béres Móni szélsőséges otthonkajelmezeiben. Az empatikus, ám mélyen traumatizált szomszédnőt Simkó Katalin hozza, neki ez már rutin. Katona László több szerepet játszik, de a rendszerszintű erőszakot testesíti meg mindegyiken keresztül. Az előadás az anya és a fiú különös kapcsolatáról szól, illetve arról, hogy milyen mértékben zavar minket egy másik ember puszta létezése is, ha az egy kis kellemetlenséget okoz. A tér nem mindig segít a nézőnek a tájékozódásban, de az előadás jól szerkesztett.

B32 Kultúrtér, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.