Színház

Mit tennél, ha ma meghalnék?

  • - sisso -
  • 2020. április 19.

Színház

A Nézőművészeti Kft. előadását Gergye Krisztián koreográfus rendezte, s mint hagyományosan a társulat történetében, ezúttal is Gyulay Eszter dramaturg járta körül a színpadon a lelki jelenséget, illetve viselkedészavart a Másik Oldal című, a társadalmi toleranciát erősíteni hivatott sorozat részeként.

A Nézőművészeti Kft. előadását Gergye Krisztián koreográfus rendezte, s mint hagyományosan a társulat történetében, ezúttal is Gyulay Eszter dramaturg járta körül a színpadon a lelki jelenséget, illetve viselkedészavart a Másik Oldal című, a társadalmi toleranciát erősíteni hivatott sorozat részeként. Ezúttal az ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), avagy a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar témája került terítékre filmek, dokumentumfilmek és könyvek alapján, neurológus szakértők segítségével.

Sok független társulat dolgozik problémacentrikus produkciókkal jól, viszont a Nézőművészeti mindig innovatív módon tesz kísérletet a jelenségek megértésére, kontextusba helyezésére. Például úgy, hogy egy anamnézist bohóctréfának (a Kalapok című produkció), vagy úgy, mint most, mozdulatművészeti eseménynek öltöztet.

A kiskorában hiperaktívnak diagnosztizált, és édesapja halála után egyre kezelhetetlenebbé váló Eriket Varga Ádám játssza folyamatos turbó üzemmódban, de ügyelve rá, hogy ne tegyen kárt senkiben. Akrobatikus ügyességgel mászik a falra, közlekedik a tér közepén kialakított, két helyszín között hídként szolgáló kifutón. Az intézetből is elbocsátott gyerekével magára hagyott, kitaszított édesanyát Horváth Lili játssza. Figurája képlékeny és mégis szikár, hihetően hajszolja a kétségbeesésbe magát Béres Móni szélsőséges otthonkajelmezeiben. Az empatikus, ám mélyen traumatizált szomszédnőt Simkó Katalin hozza, neki ez már rutin. Katona László több szerepet játszik, de a rendszerszintű erőszakot testesíti meg mindegyiken keresztül. Az előadás az anya és a fiú különös kapcsolatáról szól, illetve arról, hogy milyen mértékben zavar minket egy másik ember puszta létezése is, ha az egy kis kellemetlenséget okoz. A tér nem mindig segít a nézőnek a tájékozódásban, de az előadás jól szerkesztett.

B32 Kultúrtér, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.