Színház

A Csekkold! 3.0 fesztivál

  • - sisso -
  • 2017. december 16.

Színház

A Csekkold! 3.0 fesztiválon – ez a cseh színházi fesztivál fantázianeve – a Katonában nem volt full ház a prágaiak Macbeth (Too much Blood) előadásán. Ami érthetetlen, vagy nagyon is érthető, hiszen nem vagyunk hozzászokva az olyan nyitott műértelmezésekhez, amit a cseh színház produkálni tud. Azért én jól mulattam David Jařab (rendezés, díszlet, dramaturgia) DJ/Shakespeare néven jegyzett adaptációján, bár néha valóban vérfagyasztó volt, ahogy a dolgok elértéktelenedését, a józan észt eltipró ösztönökhöz való visszatérést vázolta szavakkal, gesztusokkal, mozgásokkal. Néztem a színpadot, a melankóliába hajló abszurd színészi játékot, a bántóan barátságtalan díszletet, és láttam a jelent. A véres királydráma 3.0-s verziója játszódhatna bárhol és bármikor. A nyelve bárki számára érthető, mivel néhány szavas angol szókészlettel operál, amitől vicces, ám olyan keményen koppannak a szavak, skót akcentussal és mindenféle nyelvi szabályoknak fittyet hányva, hogy elsírtam magam. A szexualitásból indul ki az egész, és abból a szempontból követhetjük Macbeth történetét, hogy a király már nem kívánja a királynét, sőt inkább a fiatal férfi harcosok iránt érdeklődik, ezért az orgazmus helyett az asszony egyéb, hatalomra és gazdagságra vonatkozó kívánságait kell kielégítenie. Mindenki terrorizál mindenkit, és senki nem szeret senkit igazán. Milyen ismerős szituáció. Nem fröcsögött művér, ahogy vártam, csak egy darab borotvával imitálták a jól kondicionált és tetszetős fazonú színészek, hogy elnyiszálják a nyaki verőereket. Azt viszont túl hitelesen, amit azzal ellensúlyoztak, hogy nem ragaszkodtak az eredeti mű logikai felépítéséhez. Idegesítő és tanulságos este volt.

Katona József Színház, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.