Színház

A Csekkold! 3.0 fesztivál

  • - sisso -
  • 2017. december 16.

Színház

A Csekkold! 3.0 fesztiválon – ez a cseh színházi fesztivál fantázianeve – a Katonában nem volt full ház a prágaiak Macbeth (Too much Blood) előadásán. Ami érthetetlen, vagy nagyon is érthető, hiszen nem vagyunk hozzászokva az olyan nyitott műértelmezésekhez, amit a cseh színház produkálni tud. Azért én jól mulattam David Jařab (rendezés, díszlet, dramaturgia) DJ/Shakespeare néven jegyzett adaptációján, bár néha valóban vérfagyasztó volt, ahogy a dolgok elértéktelenedését, a józan észt eltipró ösztönökhöz való visszatérést vázolta szavakkal, gesztusokkal, mozgásokkal. Néztem a színpadot, a melankóliába hajló abszurd színészi játékot, a bántóan barátságtalan díszletet, és láttam a jelent. A véres királydráma 3.0-s verziója játszódhatna bárhol és bármikor. A nyelve bárki számára érthető, mivel néhány szavas angol szókészlettel operál, amitől vicces, ám olyan keményen koppannak a szavak, skót akcentussal és mindenféle nyelvi szabályoknak fittyet hányva, hogy elsírtam magam. A szexualitásból indul ki az egész, és abból a szempontból követhetjük Macbeth történetét, hogy a király már nem kívánja a királynét, sőt inkább a fiatal férfi harcosok iránt érdeklődik, ezért az orgazmus helyett az asszony egyéb, hatalomra és gazdagságra vonatkozó kívánságait kell kielégítenie. Mindenki terrorizál mindenkit, és senki nem szeret senkit igazán. Milyen ismerős szituáció. Nem fröcsögött művér, ahogy vártam, csak egy darab borotvával imitálták a jól kondicionált és tetszetős fazonú színészek, hogy elnyiszálják a nyaki verőereket. Azt viszont túl hitelesen, amit azzal ellensúlyoztak, hogy nem ragaszkodtak az eredeti mű logikai felépítéséhez. Idegesítő és tanulságos este volt.

Katona József Színház, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.