Színház

A Csekkold! 3.0 fesztivál

  • - sisso -
  • 2017. december 16.

Színház

A Csekkold! 3.0 fesztiválon – ez a cseh színházi fesztivál fantázianeve – a Katonában nem volt full ház a prágaiak Macbeth (Too much Blood) előadásán. Ami érthetetlen, vagy nagyon is érthető, hiszen nem vagyunk hozzászokva az olyan nyitott műértelmezésekhez, amit a cseh színház produkálni tud. Azért én jól mulattam David Jařab (rendezés, díszlet, dramaturgia) DJ/Shakespeare néven jegyzett adaptációján, bár néha valóban vérfagyasztó volt, ahogy a dolgok elértéktelenedését, a józan észt eltipró ösztönökhöz való visszatérést vázolta szavakkal, gesztusokkal, mozgásokkal. Néztem a színpadot, a melankóliába hajló abszurd színészi játékot, a bántóan barátságtalan díszletet, és láttam a jelent. A véres királydráma 3.0-s verziója játszódhatna bárhol és bármikor. A nyelve bárki számára érthető, mivel néhány szavas angol szókészlettel operál, amitől vicces, ám olyan keményen koppannak a szavak, skót akcentussal és mindenféle nyelvi szabályoknak fittyet hányva, hogy elsírtam magam. A szexualitásból indul ki az egész, és abból a szempontból követhetjük Macbeth történetét, hogy a király már nem kívánja a királynét, sőt inkább a fiatal férfi harcosok iránt érdeklődik, ezért az orgazmus helyett az asszony egyéb, hatalomra és gazdagságra vonatkozó kívánságait kell kielégítenie. Mindenki terrorizál mindenkit, és senki nem szeret senkit igazán. Milyen ismerős szituáció. Nem fröcsögött művér, ahogy vártam, csak egy darab borotvával imitálták a jól kondicionált és tetszetős fazonú színészek, hogy elnyiszálják a nyaki verőereket. Azt viszont túl hitelesen, amit azzal ellensúlyoztak, hogy nem ragaszkodtak az eredeti mű logikai felépítéséhez. Idegesítő és tanulságos este volt.

Katona József Színház, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.