Színház

A Csekkold! 3.0 fesztivál

  • - sisso -
  • 2017. december 16.

Színház

A Csekkold! 3.0 fesztiválon – ez a cseh színházi fesztivál fantázianeve – a Katonában nem volt full ház a prágaiak Macbeth (Too much Blood) előadásán. Ami érthetetlen, vagy nagyon is érthető, hiszen nem vagyunk hozzászokva az olyan nyitott műértelmezésekhez, amit a cseh színház produkálni tud. Azért én jól mulattam David Jařab (rendezés, díszlet, dramaturgia) DJ/Shakespeare néven jegyzett adaptációján, bár néha valóban vérfagyasztó volt, ahogy a dolgok elértéktelenedését, a józan észt eltipró ösztönökhöz való visszatérést vázolta szavakkal, gesztusokkal, mozgásokkal. Néztem a színpadot, a melankóliába hajló abszurd színészi játékot, a bántóan barátságtalan díszletet, és láttam a jelent. A véres királydráma 3.0-s verziója játszódhatna bárhol és bármikor. A nyelve bárki számára érthető, mivel néhány szavas angol szókészlettel operál, amitől vicces, ám olyan keményen koppannak a szavak, skót akcentussal és mindenféle nyelvi szabályoknak fittyet hányva, hogy elsírtam magam. A szexualitásból indul ki az egész, és abból a szempontból követhetjük Macbeth történetét, hogy a király már nem kívánja a királynét, sőt inkább a fiatal férfi harcosok iránt érdeklődik, ezért az orgazmus helyett az asszony egyéb, hatalomra és gazdagságra vonatkozó kívánságait kell kielégítenie. Mindenki terrorizál mindenkit, és senki nem szeret senkit igazán. Milyen ismerős szituáció. Nem fröcsögött művér, ahogy vártam, csak egy darab borotvával imitálták a jól kondicionált és tetszetős fazonú színészek, hogy elnyiszálják a nyaki verőereket. Azt viszont túl hitelesen, amit azzal ellensúlyoztak, hogy nem ragaszkodtak az eredeti mű logikai felépítéséhez. Idegesítő és tanulságos este volt.

Katona József Színház, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.