Színház

A falig

Határátlépések

Színház

Maga az előadás át nem lépi, legfeljebb feszegeti a határokat, de jól van ez így, mert éppen ezektől a korlátoktól lesz ennyire szerethető, a konyhapszichologizáláson messze túllépő ez a sírós-nevetős színházi este.

Hogy maga az előadás nem formabontó vagy forradalmi, persze nem jelenti azt, hogy lenne benne bármi megúszás: a színészek valóban vásárra viszik a bőrüket. Olyan személyes történeteket mesélnek el, melyek határátlépésekről vagy a határokkal való szembesülésről szólnak, s mint ilyenek, az esendőségében, bénaságában, bukás közben mutatják fel az (ön)élveboncolás tárgyát. A jelenetek mindig egy-egy színészt helyeznek a középpontba, aki „önmagát” játszva egyszerre reflektál is önmagára: elbeszéli, összefoglalja, kiegészíti a történetet.

A módszer nem új. Ismerős lehet az AlkalMáté Trupp, azaz a 2003-ban végzett Máté–Horvai-osztály nyári sorozatából vagy a Second Life című, 2018-ban bemutatott előadásból, amelyet szintén az Orlai Produkció vitt színre. Az utóbbit, akárcsak a Határátlépéseket, Dömötör András rendezte, aki egyébként tevékeny tagja a Truppnak is (és a részt vevő színészek között is sok az átfedés). Mészáros Piroska színészi karrierjének fordulatait, a szabad­úszás rémségeit vitte színpadra a Call girlben, Rezes Judit és Szabó Győző a saját párkapcsolatukat a Loveshake-ben, a Csáóban Stefanovics Angéla „rajzolja körbe magát”. (Vannak ezeknél korábbi, súlyosabb/áttételesebb példák is: Halász Péter saját temetésének megrendezése, Schilling Árpád önszínrevitele a zerben, a Dollár Papa Gyermekeinek természetesnek ható, közvetlen játékstílusa és számos táncelőadás, például a Hodworks vagy Molnár Csaba produkciói.)

Megszerette a magyar közönség a személyességnek ezt a trendjét, mert – miközben nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni az alkotók és a színpadon megjelenített alakok közé – mégiscsak nagyobb kitárulkozásról, őszinteségről, önmagunk felvállalásáról van szó. A színpadra szerkesztett nyerseség pedig sokkal intenzívebb jelenlétet feltételez talán még a bulvárosabb produkciókban is, és közvetlenebb kapcsolatot teremt alkotó és néző között, még úgy is, hogy az előadások egyébként nem törnek át minden falat. A siker titka az lehet, hogy szeretjük megtapasztalni, hogyan osztozunk egymással a sötét érzésekben, a rossz élményekben is. Hasonló problémáink, korlátaink, kudarcaink, traumáink vannak, és ennek a belátása, átélése nagyon üdítő a ránk ömlő, sikerről és harmóniáról ordító FB-posztok világában.

Az effajta színház erejét jelzi az eszköztelensége: a Határátlépések például egy kockában játszódik, a hátsó traktus takarásán sárga-fekete csíkos matrica jelzi a határokat. (Azért a végén a rendező felteszi a vázra az SZFE-ellenállás piros-fehér szalagját is.) A színészek lezser, utcai ruhában vannak, de egy-egy darab harmonizál a díszlet színével is (látvány: Horváth Jenny), amitől egy kis tévéshow-s stichet is kap az előadás.

A pár nap alatt összerakott AlkalMáté-produkciókhoz képest a Határátlépések kerekebb és zártabb struktúrájú (így az improvizációnak is kisebb tere van), a rögzítettségből fakadó rutinnak köszönhetően azonban flottabb, pontosabb is: az előadással tanítani lehetne, hogy mi a jelenet, a csattanó, a geg, s még persze azt is, hogy egy monológ mitől kezd színházként működni. A megcsináltság elemeli, a humor, az önirónia pedig elviselhetőbbé teszi a nyomorúságot. Az előadás – mivel szövege a színészek hozta anyagon, élményeken alapszik – frissen, gyorsan tud reagálni a valóság történéseire, talán gyorsabban is, mint a kortárs dráma. Ilyetén módon közéleti fórumként is működik: szó van benne például a tavaszi karanténról is.

Megrendítő, ahogy Péter Kata a más világnézetű, máshova is szavazó apjához fűződő kapcsolatáról mesél, miközben úgy áll, úgy hangsúlyoz, úgy tesz, mintha a független színházak petícióját olvasná fel. Szeretetre és szánalomra méltó, ahogy Ötvös András fekvőtámaszozás közben egyszerre fakad ki a macsóság intézménye ellen, miközben épp megfelelni próbál az elvárásoknak. Mészáros Máté imádnivalóvá válik, amikor az önsajnálat kényelmességébe süppedő énjét mutatja meg: bűbájosan csinál totális hülyét magából, amikor a 40. születésnapján megkérdezi a legjobb barátnőjét, hogy nem mélyíthetnék-e tovább a kapcsolatukat. Járó Zsuzsa egy fergeteges jelenetben, anyaként, a gyermekével összezárva, az online tanítás közben szembesül a határaival. Szó szerint tombol a közönség: egy egész átokverte ország átokverte élménye volt ugyanez. Schruff Milán a közönséget próbálja meg kihozni a sodrából: leparasztozza a színházban mobiltelefonozó nézőket (végre!), és vetkőzni is kezd. (Itt van az a pont, amikor a leginkább érezhető, hogy az előadás – köszönhetően a nézők közreműködésének is – nem lép át bizonyos határokat. Aztán mégis, egy pillanatra.) Schruff aztán a nagymamáját látogatva, az idősek otthonában az élet végső határával, a halállal szembesül. A halál árnyékában élünk mindannyian: a jelenetben az öregeket az üres székek alakítják, a végén minden színész beleül valamelyikbe.

Hatszín Teátrum, szeptember 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”