Színház

A falig

Határátlépések

Színház

Maga az előadás át nem lépi, legfeljebb feszegeti a határokat, de jól van ez így, mert éppen ezektől a korlátoktól lesz ennyire szerethető, a konyhapszichologizáláson messze túllépő ez a sírós-nevetős színházi este.

Hogy maga az előadás nem formabontó vagy forradalmi, persze nem jelenti azt, hogy lenne benne bármi megúszás: a színészek valóban vásárra viszik a bőrüket. Olyan személyes történeteket mesélnek el, melyek határátlépésekről vagy a határokkal való szembesülésről szólnak, s mint ilyenek, az esendőségében, bénaságában, bukás közben mutatják fel az (ön)élveboncolás tárgyát. A jelenetek mindig egy-egy színészt helyeznek a középpontba, aki „önmagát” játszva egyszerre reflektál is önmagára: elbeszéli, összefoglalja, kiegészíti a történetet.

A módszer nem új. Ismerős lehet az AlkalMáté Trupp, azaz a 2003-ban végzett Máté–Horvai-osztály nyári sorozatából vagy a Second Life című, 2018-ban bemutatott előadásból, amelyet szintén az Orlai Produkció vitt színre. Az utóbbit, akárcsak a Határátlépéseket, Dömötör András rendezte, aki egyébként tevékeny tagja a Truppnak is (és a részt vevő színészek között is sok az átfedés). Mészáros Piroska színészi karrierjének fordulatait, a szabad­úszás rémségeit vitte színpadra a Call girlben, Rezes Judit és Szabó Győző a saját párkapcsolatukat a Loveshake-ben, a Csáóban Stefanovics Angéla „rajzolja körbe magát”. (Vannak ezeknél korábbi, súlyosabb/áttételesebb példák is: Halász Péter saját temetésének megrendezése, Schilling Árpád önszínrevitele a zerben, a Dollár Papa Gyermekeinek természetesnek ható, közvetlen játékstílusa és számos táncelőadás, például a Hodworks vagy Molnár Csaba produkciói.)

Megszerette a magyar közönség a személyességnek ezt a trendjét, mert – miközben nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni az alkotók és a színpadon megjelenített alakok közé – mégiscsak nagyobb kitárulkozásról, őszinteségről, önmagunk felvállalásáról van szó. A színpadra szerkesztett nyerseség pedig sokkal intenzívebb jelenlétet feltételez talán még a bulvárosabb produkciókban is, és közvetlenebb kapcsolatot teremt alkotó és néző között, még úgy is, hogy az előadások egyébként nem törnek át minden falat. A siker titka az lehet, hogy szeretjük megtapasztalni, hogyan osztozunk egymással a sötét érzésekben, a rossz élményekben is. Hasonló problémáink, korlátaink, kudarcaink, traumáink vannak, és ennek a belátása, átélése nagyon üdítő a ránk ömlő, sikerről és harmóniáról ordító FB-posztok világában.

Az effajta színház erejét jelzi az eszköztelensége: a Határátlépések például egy kockában játszódik, a hátsó traktus takarásán sárga-fekete csíkos matrica jelzi a határokat. (Azért a végén a rendező felteszi a vázra az SZFE-ellenállás piros-fehér szalagját is.) A színészek lezser, utcai ruhában vannak, de egy-egy darab harmonizál a díszlet színével is (látvány: Horváth Jenny), amitől egy kis tévéshow-s stichet is kap az előadás.

A pár nap alatt összerakott AlkalMáté-produkciókhoz képest a Határátlépések kerekebb és zártabb struktúrájú (így az improvizációnak is kisebb tere van), a rögzítettségből fakadó rutinnak köszönhetően azonban flottabb, pontosabb is: az előadással tanítani lehetne, hogy mi a jelenet, a csattanó, a geg, s még persze azt is, hogy egy monológ mitől kezd színházként működni. A megcsináltság elemeli, a humor, az önirónia pedig elviselhetőbbé teszi a nyomorúságot. Az előadás – mivel szövege a színészek hozta anyagon, élményeken alapszik – frissen, gyorsan tud reagálni a valóság történéseire, talán gyorsabban is, mint a kortárs dráma. Ilyetén módon közéleti fórumként is működik: szó van benne például a tavaszi karanténról is.

Megrendítő, ahogy Péter Kata a más világnézetű, máshova is szavazó apjához fűződő kapcsolatáról mesél, miközben úgy áll, úgy hangsúlyoz, úgy tesz, mintha a független színházak petícióját olvasná fel. Szeretetre és szánalomra méltó, ahogy Ötvös András fekvőtámaszozás közben egyszerre fakad ki a macsóság intézménye ellen, miközben épp megfelelni próbál az elvárásoknak. Mészáros Máté imádnivalóvá válik, amikor az önsajnálat kényelmességébe süppedő énjét mutatja meg: bűbájosan csinál totális hülyét magából, amikor a 40. születésnapján megkérdezi a legjobb barátnőjét, hogy nem mélyíthetnék-e tovább a kapcsolatukat. Járó Zsuzsa egy fergeteges jelenetben, anyaként, a gyermekével összezárva, az online tanítás közben szembesül a határaival. Szó szerint tombol a közönség: egy egész átokverte ország átokverte élménye volt ugyanez. Schruff Milán a közönséget próbálja meg kihozni a sodrából: leparasztozza a színházban mobiltelefonozó nézőket (végre!), és vetkőzni is kezd. (Itt van az a pont, amikor a leginkább érezhető, hogy az előadás – köszönhetően a nézők közreműködésének is – nem lép át bizonyos határokat. Aztán mégis, egy pillanatra.) Schruff aztán a nagymamáját látogatva, az idősek otthonában az élet végső határával, a halállal szembesül. A halál árnyékában élünk mindannyian: a jelenetben az öregeket az üres székek alakítják, a végén minden színész beleül valamelyikbe.

Hatszín Teátrum, szeptember 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.