Színház

A falig

Határátlépések

Színház

Maga az előadás át nem lépi, legfeljebb feszegeti a határokat, de jól van ez így, mert éppen ezektől a korlátoktól lesz ennyire szerethető, a konyhapszichologizáláson messze túllépő ez a sírós-nevetős színházi este.

Hogy maga az előadás nem formabontó vagy forradalmi, persze nem jelenti azt, hogy lenne benne bármi megúszás: a színészek valóban vásárra viszik a bőrüket. Olyan személyes történeteket mesélnek el, melyek határátlépésekről vagy a határokkal való szembesülésről szólnak, s mint ilyenek, az esendőségében, bénaságában, bukás közben mutatják fel az (ön)élveboncolás tárgyát. A jelenetek mindig egy-egy színészt helyeznek a középpontba, aki „önmagát” játszva egyszerre reflektál is önmagára: elbeszéli, összefoglalja, kiegészíti a történetet.

A módszer nem új. Ismerős lehet az AlkalMáté Trupp, azaz a 2003-ban végzett Máté–Horvai-osztály nyári sorozatából vagy a Second Life című, 2018-ban bemutatott előadásból, amelyet szintén az Orlai Produkció vitt színre. Az utóbbit, akárcsak a Határátlépéseket, Dömötör András rendezte, aki egyébként tevékeny tagja a Truppnak is (és a részt vevő színészek között is sok az átfedés). Mészáros Piroska színészi karrierjének fordulatait, a szabad­úszás rémségeit vitte színpadra a Call girlben, Rezes Judit és Szabó Győző a saját párkapcsolatukat a Loveshake-ben, a Csáóban Stefanovics Angéla „rajzolja körbe magát”. (Vannak ezeknél korábbi, súlyosabb/áttételesebb példák is: Halász Péter saját temetésének megrendezése, Schilling Árpád önszínrevitele a zerben, a Dollár Papa Gyermekeinek természetesnek ható, közvetlen játékstílusa és számos táncelőadás, például a Hodworks vagy Molnár Csaba produkciói.)

Megszerette a magyar közönség a személyességnek ezt a trendjét, mert – miközben nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy nem lehet egyenlőségjelet tenni az alkotók és a színpadon megjelenített alakok közé – mégiscsak nagyobb kitárulkozásról, őszinteségről, önmagunk felvállalásáról van szó. A színpadra szerkesztett nyerseség pedig sokkal intenzívebb jelenlétet feltételez talán még a bulvárosabb produkciókban is, és közvetlenebb kapcsolatot teremt alkotó és néző között, még úgy is, hogy az előadások egyébként nem törnek át minden falat. A siker titka az lehet, hogy szeretjük megtapasztalni, hogyan osztozunk egymással a sötét érzésekben, a rossz élményekben is. Hasonló problémáink, korlátaink, kudarcaink, traumáink vannak, és ennek a belátása, átélése nagyon üdítő a ránk ömlő, sikerről és harmóniáról ordító FB-posztok világában.

Az effajta színház erejét jelzi az eszköztelensége: a Határátlépések például egy kockában játszódik, a hátsó traktus takarásán sárga-fekete csíkos matrica jelzi a határokat. (Azért a végén a rendező felteszi a vázra az SZFE-ellenállás piros-fehér szalagját is.) A színészek lezser, utcai ruhában vannak, de egy-egy darab harmonizál a díszlet színével is (látvány: Horváth Jenny), amitől egy kis tévéshow-s stichet is kap az előadás.

A pár nap alatt összerakott AlkalMáté-produkciókhoz képest a Határátlépések kerekebb és zártabb struktúrájú (így az improvizációnak is kisebb tere van), a rögzítettségből fakadó rutinnak köszönhetően azonban flottabb, pontosabb is: az előadással tanítani lehetne, hogy mi a jelenet, a csattanó, a geg, s még persze azt is, hogy egy monológ mitől kezd színházként működni. A megcsináltság elemeli, a humor, az önirónia pedig elviselhetőbbé teszi a nyomorúságot. Az előadás – mivel szövege a színészek hozta anyagon, élményeken alapszik – frissen, gyorsan tud reagálni a valóság történéseire, talán gyorsabban is, mint a kortárs dráma. Ilyetén módon közéleti fórumként is működik: szó van benne például a tavaszi karanténról is.

Megrendítő, ahogy Péter Kata a más világnézetű, máshova is szavazó apjához fűződő kapcsolatáról mesél, miközben úgy áll, úgy hangsúlyoz, úgy tesz, mintha a független színházak petícióját olvasná fel. Szeretetre és szánalomra méltó, ahogy Ötvös András fekvőtámaszozás közben egyszerre fakad ki a macsóság intézménye ellen, miközben épp megfelelni próbál az elvárásoknak. Mészáros Máté imádnivalóvá válik, amikor az önsajnálat kényelmességébe süppedő énjét mutatja meg: bűbájosan csinál totális hülyét magából, amikor a 40. születésnapján megkérdezi a legjobb barátnőjét, hogy nem mélyíthetnék-e tovább a kapcsolatukat. Járó Zsuzsa egy fergeteges jelenetben, anyaként, a gyermekével összezárva, az online tanítás közben szembesül a határaival. Szó szerint tombol a közönség: egy egész átokverte ország átokverte élménye volt ugyanez. Schruff Milán a közönséget próbálja meg kihozni a sodrából: leparasztozza a színházban mobiltelefonozó nézőket (végre!), és vetkőzni is kezd. (Itt van az a pont, amikor a leginkább érezhető, hogy az előadás – köszönhetően a nézők közreműködésének is – nem lép át bizonyos határokat. Aztán mégis, egy pillanatra.) Schruff aztán a nagymamáját látogatva, az idősek otthonában az élet végső határával, a halállal szembesül. A halál árnyékában élünk mindannyian: a jelenetben az öregeket az üres székek alakítják, a végén minden színész beleül valamelyikbe.

Hatszín Teátrum, szeptember 11.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.