Tánc

A Figura Stúdió Színház Arany-légy

  • Sisso
  • 2012. június 30.

Színház

című előadását Goda Gábor, az Artus vezetője rendezte és koreografálta, és idén februárban volt a bemutatója Gyergyószentmiklóson. Azt is mondhatnánk, hogy Goda a maga szabad asszociációkon, kontaktimprovizáción és erős színészi koncentráción alapuló rendezői tudástárát ráhúzta az erre nagyon alkalmas társulatra, és így találkozhattak az alkotók és a közönség érdekei a színházi aranycsinálásban. Az arany szóból indul ki az egész előadás, jó érzékkel, hiszen mindig ambivalens képzetek tapadtak hozzá. Már a cím is két opciót kínál, de végig megmarad a sokféle értelmezés lehetősége az aranyhoz kapcsolódó jelentések további kifejtése, asszociatív mozdulatetűdök, verbális jelenetek és a nézőkkel való folyamatos, ám nem kellemetlen kommunikáció során. A tér orfeumi mulatságra van berendezve, mindenki külön asztalnál ül, pincértől rendelhet.

Lehet keresni a lényeget az előadás figuráival együtt, akik három kisebb színpadon is produkálnak jeleneteket, installációkat építenek testükből és tárgyakból, és irányítják egymás mozdulatait: fuvallatokkal, vékony pálcákkal, szekercével. Közben a nézők is fokozatosan érintettek lesznek, pusztán a színészek jelenléte által, mert még egy egyszerű gyerekmesét is úgy mesélnek el, mintha az egész életünk benne lenne.

Megtisztulás a vége. Hogy mi az élet sója? Válaszaink konkrét só formájában egy darálóba kerülnek. Sztélé az értékválságos kor emlékére. Sót, s jól, ebben áll a nagy titok.

Veszprémi Petőfi Színház, A TÁNC Fesztiválja, 2012. május 24.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.