Tánc

A Figura Stúdió Színház Arany-légy

  • Sisso
  • 2012. június 30.

Színház

című előadását Goda Gábor, az Artus vezetője rendezte és koreografálta, és idén februárban volt a bemutatója Gyergyószentmiklóson. Azt is mondhatnánk, hogy Goda a maga szabad asszociációkon, kontaktimprovizáción és erős színészi koncentráción alapuló rendezői tudástárát ráhúzta az erre nagyon alkalmas társulatra, és így találkozhattak az alkotók és a közönség érdekei a színházi aranycsinálásban. Az arany szóból indul ki az egész előadás, jó érzékkel, hiszen mindig ambivalens képzetek tapadtak hozzá. Már a cím is két opciót kínál, de végig megmarad a sokféle értelmezés lehetősége az aranyhoz kapcsolódó jelentések további kifejtése, asszociatív mozdulatetűdök, verbális jelenetek és a nézőkkel való folyamatos, ám nem kellemetlen kommunikáció során. A tér orfeumi mulatságra van berendezve, mindenki külön asztalnál ül, pincértől rendelhet.

Lehet keresni a lényeget az előadás figuráival együtt, akik három kisebb színpadon is produkálnak jeleneteket, installációkat építenek testükből és tárgyakból, és irányítják egymás mozdulatait: fuvallatokkal, vékony pálcákkal, szekercével. Közben a nézők is fokozatosan érintettek lesznek, pusztán a színészek jelenléte által, mert még egy egyszerű gyerekmesét is úgy mesélnek el, mintha az egész életünk benne lenne.

Megtisztulás a vége. Hogy mi az élet sója? Válaszaink konkrét só formájában egy darálóba kerülnek. Sztélé az értékválságos kor emlékére. Sót, s jól, ebben áll a nagy titok.

Veszprémi Petőfi Színház, A TÁNC Fesztiválja, 2012. május 24.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.