Tánc

A Figura Stúdió Színház Arany-légy

  • Sisso
  • 2012. június 30.

Színház

című előadását Goda Gábor, az Artus vezetője rendezte és koreografálta, és idén februárban volt a bemutatója Gyergyószentmiklóson. Azt is mondhatnánk, hogy Goda a maga szabad asszociációkon, kontaktimprovizáción és erős színészi koncentráción alapuló rendezői tudástárát ráhúzta az erre nagyon alkalmas társulatra, és így találkozhattak az alkotók és a közönség érdekei a színházi aranycsinálásban. Az arany szóból indul ki az egész előadás, jó érzékkel, hiszen mindig ambivalens képzetek tapadtak hozzá. Már a cím is két opciót kínál, de végig megmarad a sokféle értelmezés lehetősége az aranyhoz kapcsolódó jelentések további kifejtése, asszociatív mozdulatetűdök, verbális jelenetek és a nézőkkel való folyamatos, ám nem kellemetlen kommunikáció során. A tér orfeumi mulatságra van berendezve, mindenki külön asztalnál ül, pincértől rendelhet.

Lehet keresni a lényeget az előadás figuráival együtt, akik három kisebb színpadon is produkálnak jeleneteket, installációkat építenek testükből és tárgyakból, és irányítják egymás mozdulatait: fuvallatokkal, vékony pálcákkal, szekercével. Közben a nézők is fokozatosan érintettek lesznek, pusztán a színészek jelenléte által, mert még egy egyszerű gyerekmesét is úgy mesélnek el, mintha az egész életünk benne lenne.

Megtisztulás a vége. Hogy mi az élet sója? Válaszaink konkrét só formájában egy darálóba kerülnek. Sztélé az értékválságos kor emlékére. Sót, s jól, ebben áll a nagy titok.

Veszprémi Petőfi Színház, A TÁNC Fesztiválja, 2012. május 24.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.