Tánc

A folklór szavaival

  • - sisso -
  • 2019. április 21.

Színház

A folklór szavaival címet kapta a Fókuszban a koreográfusok sorozat újabb része, amelyben a színpadi néptáncművészet két ki­emelkedő női alkotóját állították a középpontba. Az est első felében Györgyfalvay Katalin (1937–2012), a hazai tánctörténet emblematikus művésze egykori koreográfiáit láthatta a közönség néptánc- és kortárstánc-együttesek előadásában. Elképesztő szellemi utazás volt a 70-es, 80-as években készült, ám a jelenünkben is érvényes absztrakciókat létrehívó, fontos kérdéseket megfogalmazó etűdök látványa. A Bújócska, a Káin és Ábel, az Unisono és a Just for You című művek redukált mozdulatvilága és a szigorúan hozzájuk íratott zene egészen 21. századi. Az egyetlen eredetiben megidézett mű az Ostinato volt, amelyhez még ajándékba kapott a közönség egy másik részletet Jászi Dezső Aki dudás akar lenni című filmjéből, amelyben Györgyfalvayval folytat diskurzust a táncművészetről Eck Imre (1930–1999) koreográfus, a Pécsi Balett egykori igazgatója, akinek a balettműveiben forradalmi módon jelent meg a folklór a 70-es években. Fájdalmas az űr, amit maguk után hagytak, annak fényében, hogy az utánuk jövők újra és újra fel akarják találni azt a modern művészetet, amit ők már rég bevezettek.

Megnyugvást hoznak az est második felében látható, a néptánc nyelvén megszólaló, mégis a jelennek szóló Nemes Szilvia-koreográfiák. A 6. nap után, a Kiszáradt az én örömöm zöld fája, az Annak üzenem és a Kórkép című darabok az emberi természetről, a társadalom jelenségeiről beszélnek. A Brad Fitty című kortárs, vaskosan humoros legényes a kedvencem. Nem mondom, hogy ezek forradalmi alkotások. Azt viszont igen, hogy hagyjuk már az „ápolni kell a hagyományt” maszlagot. Ezekből a koreográfiákból is jól látszik, nincs annak szüksége véradásra.

Hagyományok Háza, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.