Tánc

A folklór szavaival

  • - sisso -
  • 2019. április 21.

Színház

A folklór szavaival címet kapta a Fókuszban a koreográfusok sorozat újabb része, amelyben a színpadi néptáncművészet két ki­emelkedő női alkotóját állították a középpontba. Az est első felében Györgyfalvay Katalin (1937–2012), a hazai tánctörténet emblematikus művésze egykori koreográfiáit láthatta a közönség néptánc- és kortárstánc-együttesek előadásában. Elképesztő szellemi utazás volt a 70-es, 80-as években készült, ám a jelenünkben is érvényes absztrakciókat létrehívó, fontos kérdéseket megfogalmazó etűdök látványa. A Bújócska, a Káin és Ábel, az Unisono és a Just for You című művek redukált mozdulatvilága és a szigorúan hozzájuk íratott zene egészen 21. századi. Az egyetlen eredetiben megidézett mű az Ostinato volt, amelyhez még ajándékba kapott a közönség egy másik részletet Jászi Dezső Aki dudás akar lenni című filmjéből, amelyben Györgyfalvayval folytat diskurzust a táncművészetről Eck Imre (1930–1999) koreográfus, a Pécsi Balett egykori igazgatója, akinek a balettműveiben forradalmi módon jelent meg a folklór a 70-es években. Fájdalmas az űr, amit maguk után hagytak, annak fényében, hogy az utánuk jövők újra és újra fel akarják találni azt a modern művészetet, amit ők már rég bevezettek.

Megnyugvást hoznak az est második felében látható, a néptánc nyelvén megszólaló, mégis a jelennek szóló Nemes Szilvia-koreográfiák. A 6. nap után, a Kiszáradt az én örömöm zöld fája, az Annak üzenem és a Kórkép című darabok az emberi természetről, a társadalom jelenségeiről beszélnek. A Brad Fitty című kortárs, vaskosan humoros legényes a kedvencem. Nem mondom, hogy ezek forradalmi alkotások. Azt viszont igen, hogy hagyjuk már az „ápolni kell a hagyományt” maszlagot. Ezekből a koreográfiákból is jól látszik, nincs annak szüksége véradásra.

Hagyományok Háza, március 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.