rés a présen

A kapocs

Gáspár Anna, a Manna Produkció vezetője

  • rés a présen
  • 2020. november 22.

Színház

rés a présen: Az idén 12 éves a Manna Produkció. Milyen célkitűzésekkel indultatok?

Gáspár Anna: A Mannát egy tízfős szakmai közösség hozta létre annak érdekében, hogy a színházi alkotók számára professzionális hátteret biztosítson. Az első komoly motiváció az alapításnál az volt, hogy az ország minden területére eljuttassuk a produkciókat, és ez azóta is így van. Évente több mint 300 előadást tartunk, a felét vidéken. Emellett pályázatokat írunk, előadásokat, tehetségprogramokat menedzselünk, saját szervezésű fesztiválunk van, és színházi-nevelési foglalkozásokat, illetve drámatáborokat tartunk. A működésünk egyedi, nincs másik olyan szervezet, amely ilyen sok területen, ilyen szerteágazó és hosszú távú segítséget tud nyújtani az alkotóknak. Az évadunk nincs kőbe vésve, mint a legtöbb intézménynek, így olyan projekteket is fel tudunk karolni, amelyeket nem lehetett előre tervezni, a helyzet, a csillagok állása összeterelte az alkotókat és van, amire ott és akkor kell reagálni, különben érvényét veszti. Ezek jellemzően a társadalmi és közéleti helyzetekre reagáló művészeti alkotások, amelyeknek a Manna műhelye teret tud adni azonnal. Minket az alkotók keresnek meg az ötleteikkel, és ezekből az együttműködésekből áll össze az évad. Van gyerekelőadás, opera, kortárs tánc, fizikai bábszínház és zenés színházi előadás is a repertoárunkon. A Manna a kapocs az alkotók és a nézők között. Azt hozzuk létre, amit az alkotók megálmodnak, és úgy, hogy azt összekötjük a nézők igényeivel. Mentorprogramot kínálunk a hozzánk forduló pályakezdőknek, hogy lássák, milyen összetett folyamat egy produkció létrehozása. Folyamatos műhelymunka zajlik.

rap: Melyik volt a legsikeresebb évetek?

GA: Nincs legsikeresebb az eddigi 12 évből, folyamatosan épülő, bővülő tendenciát mutat a működésünk. Ebben az évadban több mint 10 bemutatót fogunk tartani. Természetesen vannak olyan produkcióink, amelyek túl vannak a mesés 100. előadáson, de azt hiszem, a mi dolgunk inkább a kísérletezés, és emiatt nem feltétlenül az jelenti a sikert, hogy hányszor került a nézők elé egy elkészült alkotás. Minden előadást legalább egy évadon keresztül igyekszünk műsoron tartani, fontos része az elköteleződésünknek, hogy nem is vállalunk olyan projektet, amelynek egy évre előre nem látjuk a továbbjátszási lehetőségeit.

rap: Hogyan érintett benneteket a járvány?

GA: Minden évadunk a rugalmasságra épül, ezért az átlagnál jobban tudtunk reagálni a vírushelyzetre. A csendes hónapokban is folytattuk a háttérmunkát, amit lehetett, áttettünk az online térbe – a próbákat, a projektek előkészítését, a pályázatírást, a képzéseket. Mivel teljesen a befogadó intézményektől függ, hogy melyik előadásunkat játszhatjuk épp és milyen feltételekkel, csak követtük az ő rendszereiket. Jelenleg csökkentett előadásszámmal folytatjuk a munkát, vidéki meghívásaink is vannak, és az iskolai programjaink is működnek. Az igazi kihívás most az új bemutatók helyszínével és megvalósításával kapcsolatos.

rap: Van egy Tűzoltás helyett nevű képzési programotok is. Mit tanítotok?

GA: A háttérmunkát, amit minden előadó-művészeti szervezetben el kell végezni. Kevés az olyan szakember, aki a működés jogi részével, a pályázati lehetőségek sokszínűségével, a marketingstratégiákkal, a pénzügyi tervezéssel és a szerződéskötések mikéntjével is tisztában van. A független színházak nem tudnak minden területre külön embert szerződtetni, általában egy személy kezében fut össze minden ilyen feladat és döntés. Ilyen sokoldalú háttérembereket szeretnénk képezni, naprakész tudással ellátni, mert azt látjuk, hogy hatalmas szükség van rájuk. A tavaszi kurzusokon végzett hallgatóink már most szakmai sikerekről számolnak be.

rap: Milyen bemutatókra készültök?

GA: November végén két bemutatónk is lesz. A Leni – rendezői változat című előadásunkat különleges, nem színházi helyszínen fogjuk bemutatni, egy úszómedencében. De erről többet nem árulhatok el. A Leni Riefenstahl élettörténete nyomán készülő mono­dráma szövegkönyvét Solt Róbert írta, Pelsőczy Réka rendezi és Szalontay Tünde játssza. A másik nagy vállalásunk a Minden negyedik című előadás, ez azokról a nőkről szól, akik megélik a bennük fejlődő élet elvesztését. Ma minden negyedik nő érintett, küzd meg ezzel a helyzettel és a gyásszal, amiről nem beszél, vagy ha igen, azzal nehezen szembesül a társadalom. A darabot Csábi Anna rendezi, ő írta-szerkesztette a szöveget is, és olyan művészeket kért fel az együttműködésre, mint Fullajtár Andrea, Földes Eszter, Tordai Teri, Szegvári Júlia és Sebők Maya. Az előadást, amelyben a zene és a tánc is szerepet kap, a Radnóti Tesla Laborban mutathatjuk be.

rap: Milyen lenne egy álomévad?

GA: A kiszámíthatóság lenne az ideális, ha nem évadról évadra tudnánk csak pályázni és csak visszamenőleg látni, hogy mire milyen erőforrásaink vannak. Ha azoknak a munkatársainknak, akik sok éve velünk vannak, biztos hátteret tudnánk adni. Attól nem félek, hogy a művészek kifogynának az ötletekből és nem lenne mit bemutatni, inkább attól, hogy egyre többen vannak, akik érdemesek lennének, és mi nem vagyunk elegen. Egy álomévadban legalább három-négy olyan háttérszervezet működne és biztosítana professzionális menedzsmentet a független alkotóknak, mint a Manna.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.