A mű, amiről hallgatnak: nincs

Tompa Andrea író, dramaturg, a Kritikusok Céhének elnöke

  • rés a présen
  • 2012. október 13.

Színház

rés a présen: Vannak irányzatok a magyar színikritikában?

Tompa Andrea: Nehéz irányzatokról beszélni, talán inkább stílusokról, lapokról és egyes kritikusokról lehetne. Egy napilapban nem lehet elmélyült, nagy terjedelmű kritikát írni, ahogy egy szakmai lapba sem csipkelődő stílusú blogbejegyzést. Ugyanakkor a kritikusi magatartások erősen hagyományozódnak: az idősebb nemzedék magatartása, gyakran indulata vagy akár egója is átöröklődik, ahogy a higgadtabb, hidegebb elemzési stílus is. Ha van generációs megkülönböztetés, akkor az inkább úgy jelenik meg, hogy egy fiatal kritikusnak nagyjából esélye sincs "megcsinálnia magát", hacsak nem invesztál bele rengeteget.

rap: Miben segítheti ma a színházat a kritika?

TA: A kritikát nem úgy látom, mint segítséget, inkább mint egy ház alkotóelemét: a házban lenni kell tetőnek, padlónak, ablaknak, ajtónak. A metaforánál maradva a kritika ablak: bent van, de kinéz, külső, de belelát, egyszóval kommunikál, a közönséggel és magával a színházzal. Ha egy műről nem születik kritika, az fájdalmasabb, mintha öten jól szétszednék. A mű, amiről hallgatnak: nincs. De a kritika - a 20. századi diktatúrák tapasztalatai szerint is - a hatalommal szemben tehetetlen: ha a hatalom valamit akar a művészettel, akkor azt meg fogja tenni. A kritika mindig független, ilyen értelemben hatástalan, mert nincs semmilyen eszköze a szaván kívül. Ez az előnye és a hátránya is.

rap: A mai kultúrpolitikának köszönhető hasadt állapotok leképeződnek-e a kritikusi szakmában?

TA: Egy több mint hatvan kritikust tömörítő szervezetet ismerve azt látom, hogy sokféle gondolkodás van, de ez inkább temperamentum és emberi alkat kérdése. Abban is megmutatkozik, hogyan akarunk problémákat megoldani: ki tárgyalgatva, ki elmenekülve, ki harcosan, ki kiszámíthatatlanul. A hasadt állapotok szerintem sokkal jellemzőbbek a színházi szakmára vagy az egész kulturális közegre, mint egy ilyen mikroközösségre.

rap: Milyen eredményeket ért el, milyen válozásokon ment át a Kritikusok Céhe az elnökséged alatt?

TA: Mindig emlékeztetem magam egy volt tanárom, egy angol kritikus szavaira: kritikusokat egy szervezetben tartani reménytelen, hiszen mind individualisták. Ebben van valami. Szívesebben mondanám el, ami nem sikerült: erős szakmai párbeszéd egymás közt, szakmai fejlődés. Ami sikerült: a Színikritikusok Díját szép és fontos eseménnyé tudtuk tenni. Két éve egy díjátadón ezt láttam: két színházi ember, aki évek óta nem állt szóba egymással, egy pohár borral a kezében vitatkozik. Most is azt szeretném, hogy amikor szeptember 16-án a Nemzeti Színházban átadjuk a díjakat, mindenki ott legyen, Vidnyánszky Attilától Schilling Árpádig. Úgy tudom, egyikőjük sem lesz ott. Elkezdtünk a színházakban előadások utáni beszélgetéseket tartani, kritikus órának, vicceskedve KO-nak nevezve az eseményt.

rap: Milyen céhes eseményekre számíthatunk még a következő évadban?

TA: A legfontosabb munkánk jövő év márciusában egy Hungarian showcase lesz, budapesti kőszínházi és független előadásokból összeállított szemle külföldi vendégek számára, amelyben személyesen is sok munkám van. De a jövőt már nem én tervezem, három év után át szeretném adni a vezetést.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?