Színház

A Reflektor Színház/E8/ Bitef Színház

  • - sisso -
  • 2018. június 30.

Színház

A Reflektor Színház/E8/Bitef Színház hármas együttműködésében mutatták be a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozón a Macho Men című szerb nyelvű előadást, amely a társadalom férfiakkal szembeni elvárásait tematizálja. Teljesen saját elhatározásból és nem a #metoo ellensúlyozásaként szólal meg, nagyon intim és személyes történeteket beszél el, ezért megrendítően hiteles.

Hét színész férfi Milena Bogavac és Vojislav Arsić koncepciója alapján azt vizsgálta, mi az elfogadható nemi viselkedési norma, mit jelent ma Szerbiában egy huszonéves
fiatalember számára a férfiasság. Ahogy azt a posztjugoszláv színházaktól megszokhattuk, nem voltak magukkal kíméletesek és felmutatták mindazt, ami egy férfi fizikai és szellemi egészségét károsíthatja, amennyiben megfelelni kényszerül családjának, tágabb környezetének és nemzetének is. A szabadság és a kulturális normák áthágásának vágyát szembeállították az elfojtott érzelmek következtében kialakuló destruktív magatartásformákkal.

A hétköznapi helyzetek bemutatásával párhuzamosan a balkáni háborúk alatt született generáció élettörténeteit is dokumentálják. Szenvtelenül mesélik el, mi történt csecsemő- és kisgyerekkorukban körülöttük a szétesett országukban, mire emlékeznek mindebből, és mi az, amit nem értenek. Honnan vettek a szüleik vajon pelenkát a háborús körülmények között, vagy a családjukban a felnőtt férfiak mitől akarták megvédeni a nemzetet? A megrendítő fiúvallomásban az a leginkább megrendítő, hogy nem megy el a falig, alapot adva a szóbeszédnek, miszerint a férfiak mégsem ragadtathatják el magukat annyira érzelmileg.

TESZT Fesztivál, Temesvár, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.