Színház

A vörös vonal

k2 Színház: Cucli IV. rész – Meseország valakiké

Színház

Nagy szerencse, hogy országunk miniszterelnöke mindenhez ért, és mindenről meg is tudja fogalmazni jól átgondolt, kiérlelt véleményét. Mondott ezt-azt a Meseország mindenkié című könyv kapcsán is, a k2 Színház pedig gyorsan készített erről egy előadást.

Habár a színház messze a legalkalmasabb műfaj arra, hogy azonnal és ütősen reagáljon azokra a jelenségekre, amelyek nap mint nap érintenek bennünket egy lassan kialakuló diktatúrában (vagy hibrid rendszerben), az alkotók nagy része mégis ódzkodik a politizálástól, mondván, ez a műalkotások kényszerű silányításával járna együtt. Tényleg nem tenne jót a magyar színházi életnek, ha minden művész kizárólag a közéletiségben utazna, ugyanakkor lehet ezt a műfajt jól csinálni, és ha jól csinálják, abban rengeteg erő rejlik, és a társadalmi hatása sem elhanyagolható.

A k2 Színház Cucli című sorozata ilyen, és óriási teljesítmény is egyben, hiszen az alkotók, Fábián Péter és Benkó Bence író és rendező, valamint a k2 színészei huszonnégy óra leforgása alatt hoznak létre egy-egy színházi előadást az előző nap valamely híréből, és a produkció mégsem a Sas kabaré színvonalán mozog. Hogy mi a titkuk, azt nem annyira nehéz megfejteni: kreativitás, kitűnő íráskészség, jó ízlés és munkabírás. Szükség is van a gyorsaságra, hiszen ömlenek ránk a dühítőbbnél dühítőbb hírek, és már nem is igazán emlékszünk rá, mi történt tegnapelőtt.

Viszonylag hálás dolog Orbán Viktor október 4-i, Kossuth rádióban adott interjújának abból a részéből előadást készíteni, amelyben a ledarált Meseország mindenkié című mesekönyvről értekezik. „Orbán erre azt mondta – fogalmaz a 24.hu cikke, amelyből a k2 előadása kiindult –, szövevényes viták ezek, ám Magyarországon vannak jogszabályok, amelyek a homoszexualitásra vonatkoznak. A kormányfő szerint a »jelenséget« a magyarok türelmesen, toleránsan kezelik, ám van egy vörös vonal, amit nem lehet átlépni. Ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta: »Hagyják békén a gyerekeinket!«” A téma pedig azért is hálás, mert a középpontjában egy műalkotás és annak fiktív világa áll. Kissé abszurd, de igaz, hogy a közbeszédet most éppen az tematizálja, ki sajátíthatja ki a fikció terét, kié Meseország. Ez érdekelte az alkotókat, illetve az, hogy vajon kik is azok a magyarok, akik a „jelenséget” türelmesen és toleránsan kezelik, egyszóval hogy tulajdonképpen kinek a nevében is tesz kijelentéseket Orbán Viktor.

Az előadás így a Meseország valakiké címet kapta, és nem nagy meglepetés, hogy a mesék világába kalauzol minket, A kiskondás című magyar népmesébe. A kiskondás (Bán Bálint) elindul szerencsét próbálni, de mi először nem az ő útját követjük nyomon, hanem a mese mellékszereplőiét, akik ott maradnak ebek harmincadjára a szülői házban: azaz az apáét (Király Dániel) és a nővérét (Piti Emőke). Őket látogatja meg Túró Előd (Borsányi Dániel), aki szakmáját tekintve daráló, és vallatni kezdi a remegő apát, akiről kiderül, hogy aberrált mesehősöket bújtat a házában, a hét törpéből konkrétan kettőt. A zsarolás és megfélemlítés után az apa ki is adja az asztal alatt remegő Kukát, akit Túró Előd egy füstgép segítségével ledarál.

Így ugrunk át a következő képre, a fikcióból a valóságba, ahol egy tisztes keresztény anya (Piti Emőke) ezt a mesét olvassa szeretetteljes hangon kisfiának, Balázskának (Bán Bálint), aki arról érdeklődik, miért kellett ledarálni Aladdint, Mulant, Timont és Pumbát. Majd mikor megtudja, hogy a kiskondás végül feleségül vette a királylányt, elégedetlen lesz a mese végével, és gyorsan kiderül, hogy ő bizonyos Feribe szerelmes. „Milyen Feri?” – hangzik el az előadásban borzasztóan sokszor, és egyre hangosabban kell rajta nevetni. De megérkezik persze a tisztességes, keresztény, magyar család feje is, aki jól megveri és kitagadja Balázskát, meg az asszonyt is jól megveri, ha már épp ott van.

Ezen a ponton fikció és valóság összekeveredik, Balázska elindul, hogy megkeresse a királylányt, és bebizonyítsa, hogy ő mégsem buzi, ahogy az apja állítja. Meg is találja a durcás hercegnőt (Gyöngy Zsuzsa), akiről kiderül, hogy azért állítja megoldhatatlan próbatételek elé kérőit, mert valójában Terit szereti („milyen Teri?”). Az ő apja Túró Előd, aki daráló és egyben király is, és jön az, ami csak a mesékben fordulhat elő: a fiatalok coming outja után megbánja bűneit, és soha többé nem darál le senkit.

A k2 előadása lényegében azt bizonyítja be, mint a Labrisz mesekönyve, hogy a fikció tere mindenkié, a kevés olyan dolog közül az egyik, amelyet tényleg nem sajátíthat ki egyetlen hatalom sem. Lehet hozni törvényeket a családról, lehet korlátozni a jogokat (például az érintettek számára legfájdalmasabban az örökbefogadás és a gyerekvállalás kapcsán), ám van egy vörös vonal, amelyet nem lehet átlépni. A k2 előadásával nagy egyetértésben pedig én is csak azt hangsúlyoznám, hogy a konzervatív keresztények és a radikális jobboldaliak ha lehet, hagyják békén a gyerekeinket.

MU Színház, október 5.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.