Színház

David Eldridge: Születésnap

  • Sisso
  • 2020. november 15.

Színház

E családi drámát Thomas Vinterberg, Mogens Rukov és Bo Hansen 1998-as Dogma-filmje alapján Pelsőczy Réka állította színpadra. A sztori a filmmel azonos: a köztiszteletben álló családfő és üzletember, Helge a 60. születésnapját ünnepli a saját hoteljében. Lánya, Linda már nincs az ünneplők között: nemrég követett el öngyilkosságot, ugyanitt. Az ikertestvére, Christian a pohárköszöntőjében azzal vádolja apját, hogy gyerekkorában őt és Lindát szexuálisan zaklatta, az anyjuk tudtával. A társaság először rossz viccnek veszi a dolgot, aztán felszínre tör az áldozathibáztatástól a bűn dicsőítésén át a kapcsolatfüggésig minden borzalom.

Tizenöt színész egy kamaradráma díszletében, ahol az asztal a nézőtér közepétől a színpadon lévő hét zöld szállodaajtóig húzódik. A filmben olyan elementáris hatású, az arcrezdüléseket is rögzítő közeli kamerázást itt is kézi kamerás felvételekkel próbálják megidézni úgy, hogy a képeket a színpad, illetve a hét ajtó fölé vetítik. De ahogy a filmes megoldások, úgy ezek az ajtók sem kapják meg a többletértelmüket, mindössze idegesítően csapkodják vagy olykor résnyire nyitják őket. Hogy a darab mégis húz, az a színészeknek köszönhető: elképesztő tempóban hajtják a történetet, egészen meghökkentő átalakulásokon mennek keresztül, különös tekintettel a kisebbik fiút játszó Böröndi Bencére. A Christiant alakító Chován Gábor és az anya, Takács Kata belső viharai is plasztikus formát kapnak, Mertz Tibor pedig érdekes színekkel árnyalja Helmut, a „szertartásmester” látszólag egyszerű szerepét.

Budaörsi Latinovits Színház, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.