Abszurd büntetőeljárás indult két színikritikus ellen, a bíróság törvényes vád hiányában megszüntette

  • narancs.hu
  • 2020. február 12.

Színház

Nem tetszett a pécsi ügyvezetőnek, amit a színikritikusok a privát Facebook-oldalukra posztoltak, feljelentette őket.

2019 júniusában Magyar Attila, a Pécsi Országos Színházi Találkozót szervező POSZF Nkft. ügyvezetője magánvádas büntetőeljárást indított Csáki Judit és Jászay Tamás színikritikusok, a Revizor portál munkatársai ellen. Még hozzá azért, mert a színikritikusok privát Facebook-oldalukon megosztottak egy olyan cikket, ami a POSZF gyanús szerződéseiről szól, ezzel pedig Magyar Szerint rágalmazták őt. A bíróság törvényes vád hiányában nemrég megszüntette a büntetőeljárást, írja az Átlátszó.

A lap feleleveníti, hogy a történet 2018 októberében kezdődött, amikor a Pécsi Stop arról számolt be, hogy a POSZF két év alatt 118 millió forintot fizetett az Aktor Produkció Közhasznú Nonprofit Kft-nek. Ami azért érdekes, mert az Aktor ügyvezetője és egyik tulajdonosa Szűcs Gábor, a POSZT fesztiváligazgatója, Magyar Attila, a POSZF ügyvezetője pedig szintén tulajdonos az Aktorban.

Csáki Judit és Jászay Tamás, a Revizor színikritikusai az erről szóló cikket osztották meg 2018 októberében a személyes Facebook-oldalukon. Majd 2019 áprilisában idézést kaptak a Pécsi Járásbíróságtól, mert Magyar a Facebook-posztokért feljelentette őket, még hozzá rágalmazásért.

Az első érdemi eljárási cselekmény 2019 júniusában lett volna, ám ekkor a Pécsi Járásbíróság az eljárást áttette a fővárosba, illetékesség hiányában.

Csáki és Jászay végül néhány nappal ezelőtt kaptak egy végzést arról, hogy a Pesti Központi Kerületi Bíróság november végén törvényes vád hiányában megszüntette az ellenük folyó abszurd büntetőeljárást.

Az indoklás szerint a bíróság 2019 októberében hiánypótlásra szólította fel Magyar Attilát, amiben azt kérték tőle, jelölje meg pontosan "a vád tárgyává tett cselekményt", vagyis határozza meg szó szerint az általa sérelmesnek vélt mondatokat. Ezt azonban a megadott határidőig Magyar nem tette meg, így az eljárás megszűnt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.