Színház

Európa 2.0

Stereo Akt: European Freaks / Üzenjünk Brüsszelnek!

  • Gubán Mária
  • 2020. február 14.

Színház

2029-ben Orbán Ráhel aktívan részt vesz a politikai életben. Az iskolákban vegán opció is választható a menzán. Megtörténik az első poliamor esküvő. Európát elözönlik a holland menekültek.

De ahhoz, hogy ez az utópia megvalósulhasson, tökéletesebb társadalomra van szükségünk. Egy 2.0 szintű Európára. Ezért vannak az eurohumanoidok. Azok az androidszerű létformák, akik tőlünk, Igazi Európaiaktól tanulva megalkothatnak egy működőképes uniót egy életrevalóbb néppel. Egyelőre még nem tökéletesek. Véletlenszerűen váltogatják a nyelveket beszéd közben, nem tudják kikerülni az egy méternél szélesebb tereptárgyakat, lefagynak, vagy éppen túlpörögnek, de még így is kompetensebb polgárok, mint mi.

A Stereo Akt és a Zimmertheater Tübingen közös produkciója, a Boross Martin rendezte European Freaks / Üzenjünk Brüsszelnek! lehetőséget biztosít a négy eurohumanoidnak (Borsos Luca, Göndör László, Julia Jakubowska, Vass Imre) a kutatásra, amelynek eredményeként kiderülhet, mi is az európaiság esszenciája. Rajtuk keresztül pedig mi is rájöhetünk, vajon működik-e az EU, működünk-e mi mint európaiak, és egyáltalán, ismeri-e bárki is az Örömódát.

A magyarországi premier előtt az előadás járt már Németországban, Hollandiában, Lengyelországban, Dániában és az USA-ban is. Tavasszal mutatták be Tübingenben. Magyar fókuszcsoporton először a Bánkitó Fesztiválon tesztelték, afféle fesztiválkiadásban – díszlet és hangosítás nélkül. Amit nehéz elképzelni, ugyanis pont ezek az elemek teremtették meg azt a futurisztikus atmoszférát, ami az előadás Philip K. Dick-i és orwelli jegyeit adja. Épp ezért tökéletes helyszín a Trafó nagyterme, ahol szinte fölülről kísérhetjük végig az eurohumanoidokat, mintha akváriumot vagy természetfilmet néznénk.

Nincs két egyforma European Freaks. A válaszokat, a nézői interakció mértékét, ami az előadás sikerének nagyon fontos indikátora és összetevője, az alkalom szüli, így mindegyik performansz más és más szegletét vizsgálhatja át az európai lét jellemzőinek és nehézsé­gei­nek. A produkció valóságshow-ba oltott nemzeti konzultáció. Az eredmény is hasonló. Megkérdezik a véleményünket, talán meg is hallgatják, a következtetéseket viszont a saját tökéletlen, torzult eurohumanoid-logikájukon keresztül vonják le.

Ötfős fókuszcsoport áll a rendelkezésükre. Különböző foglalkozású, bár korban és társadalmi csoport tekintetében egymáshoz elég közel álló emberek. Sehol egy egyetemista, egy cigány vagy akár egy művész. Szóval az asztalnál öt tényleg átlagos európai ül, akikre igazak lehetnek azok az adatok, amelyeket az előadás részeként mantráznak a hangok a semmiből – 42 éves, 14 centis a pénisze, és hetente nagyjából hússzor használ ki másokat.

Az eurohumanoidok és az Igazi Európaiak közötti kontraszt végtelenül erős. A kifinomult, de hibásan működő androidszármazékokat steril tökéletesség lengi körül. Az Igazi Európaiak fáradtak, kicsit leharcoltak és nyersek. Ők szimbolizálják azt az EU-t, amelyik már működésképtelen, és ezért el kéne engedni.

De az ő segítségükkel kell egy felhasználóbarátabb uniót létrehozni. Kifaggatják őket félelmeikről, vágyaikról, az általuk elképzelt jövőről. Instrukcióik alapján még az unalmas, égkék, csillagkörös zászlót is átalakítják, az Örömóda pedig kap egy kicsit pörgősebb alapot és elektronikusabb hangzást. Lehetőségük adódik kiszavazni pár országot az unióból. Köztük Magyarországnak is mennie kell.

Ásmány Zoltán grafikái és animációi másodpercre pontosan követik a fókuszcsoport tagjai­nak szavait, és azokat a fejük mögötti hatalmas képernyőre vetítik. Az interjúalanyok történetei képregényes formában elevenednek meg, akárcsak az eurohumanoidok öngenerált álmai, amelyekkel az emberré válást gyakorolják.

A zene és a gondolatvezérelt animációk mellett a drámaiságot a világítás is támogatja. A hatalmas színpadon a Jankó Mátyás irányította fények tökéletesen vezérlik az ember figyelmét épp oda, ahová kell. Egyetlen fényben úszó alak körül hirtelen árnyékba boruló tér a színpadot egy négyzetméteresre szűkíti, optikailag megnövelve a lényeges elem, többnyire az eurohumanoid méretét. Aztán két másodperccel később a világ kitágul, és egy hatalmas nappaliban találjuk magunkat.

A nézőtér előtti asztaloknál ülőknek lehetőségük van ténylegesen üzenni Brüsszelnek. Az előre megadott szavakból összerakott üzeneteket Bartha Márk ijesztő túlvilági hangokká mixeli. A szókártyák között a magyar nyelv legfontosabbjai. „Kevesebb gyűlölet, bassza meg” – olvassa fel csapatának üzenetét egy lány. És aztán ez a mondat, a többivel keverve, még meg-megismétlődik, perceken át, sejtelmesen, mintha az ember elméjének saját, dühös, csillapíthatatlan követelése lenne.

Az előadás végére szinte semmit nem tudtunk meg arról, életképes-e az EU, mik a problémái vagy van-e jövője. Az EU-s polgárimázs helyett a Nagy Magyar Valóság átlag magyarja rajzolódik ki előttünk. Róla kiderül, hogy nem szereti azt, aki más korosztályú, más származású, más tempójú vagy más véleményű. És utálja a gyűlöletet is.

Trafó, 2019. november 26. (következő előadás február 12.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.