Színház

Európa 2.0

Stereo Akt: European Freaks / Üzenjünk Brüsszelnek!

  • Gubán Mária
  • 2020. február 14.

Színház

2029-ben Orbán Ráhel aktívan részt vesz a politikai életben. Az iskolákban vegán opció is választható a menzán. Megtörténik az első poliamor esküvő. Európát elözönlik a holland menekültek.

De ahhoz, hogy ez az utópia megvalósulhasson, tökéletesebb társadalomra van szükségünk. Egy 2.0 szintű Európára. Ezért vannak az eurohumanoidok. Azok az androidszerű létformák, akik tőlünk, Igazi Európaiaktól tanulva megalkothatnak egy működőképes uniót egy életrevalóbb néppel. Egyelőre még nem tökéletesek. Véletlenszerűen váltogatják a nyelveket beszéd közben, nem tudják kikerülni az egy méternél szélesebb tereptárgyakat, lefagynak, vagy éppen túlpörögnek, de még így is kompetensebb polgárok, mint mi.

A Stereo Akt és a Zimmertheater Tübingen közös produkciója, a Boross Martin rendezte European Freaks / Üzenjünk Brüsszelnek! lehetőséget biztosít a négy eurohumanoidnak (Borsos Luca, Göndör László, Julia Jakubowska, Vass Imre) a kutatásra, amelynek eredményeként kiderülhet, mi is az európaiság esszenciája. Rajtuk keresztül pedig mi is rájöhetünk, vajon működik-e az EU, működünk-e mi mint európaiak, és egyáltalán, ismeri-e bárki is az Örömódát.

A magyarországi premier előtt az előadás járt már Németországban, Hollandiában, Lengyelországban, Dániában és az USA-ban is. Tavasszal mutatták be Tübingenben. Magyar fókuszcsoporton először a Bánkitó Fesztiválon tesztelték, afféle fesztiválkiadásban – díszlet és hangosítás nélkül. Amit nehéz elképzelni, ugyanis pont ezek az elemek teremtették meg azt a futurisztikus atmoszférát, ami az előadás Philip K. Dick-i és orwelli jegyeit adja. Épp ezért tökéletes helyszín a Trafó nagyterme, ahol szinte fölülről kísérhetjük végig az eurohumanoidokat, mintha akváriumot vagy természetfilmet néznénk.

Nincs két egyforma European Freaks. A válaszokat, a nézői interakció mértékét, ami az előadás sikerének nagyon fontos indikátora és összetevője, az alkalom szüli, így mindegyik performansz más és más szegletét vizsgálhatja át az európai lét jellemzőinek és nehézsé­gei­nek. A produkció valóságshow-ba oltott nemzeti konzultáció. Az eredmény is hasonló. Megkérdezik a véleményünket, talán meg is hallgatják, a következtetéseket viszont a saját tökéletlen, torzult eurohumanoid-logikájukon keresztül vonják le.

Ötfős fókuszcsoport áll a rendelkezésükre. Különböző foglalkozású, bár korban és társadalmi csoport tekintetében egymáshoz elég közel álló emberek. Sehol egy egyetemista, egy cigány vagy akár egy művész. Szóval az asztalnál öt tényleg átlagos európai ül, akikre igazak lehetnek azok az adatok, amelyeket az előadás részeként mantráznak a hangok a semmiből – 42 éves, 14 centis a pénisze, és hetente nagyjából hússzor használ ki másokat.

Az eurohumanoidok és az Igazi Európaiak közötti kontraszt végtelenül erős. A kifinomult, de hibásan működő androidszármazékokat steril tökéletesség lengi körül. Az Igazi Európaiak fáradtak, kicsit leharcoltak és nyersek. Ők szimbolizálják azt az EU-t, amelyik már működésképtelen, és ezért el kéne engedni.

De az ő segítségükkel kell egy felhasználóbarátabb uniót létrehozni. Kifaggatják őket félelmeikről, vágyaikról, az általuk elképzelt jövőről. Instrukcióik alapján még az unalmas, égkék, csillagkörös zászlót is átalakítják, az Örömóda pedig kap egy kicsit pörgősebb alapot és elektronikusabb hangzást. Lehetőségük adódik kiszavazni pár országot az unióból. Köztük Magyarországnak is mennie kell.

Ásmány Zoltán grafikái és animációi másodpercre pontosan követik a fókuszcsoport tagjai­nak szavait, és azokat a fejük mögötti hatalmas képernyőre vetítik. Az interjúalanyok történetei képregényes formában elevenednek meg, akárcsak az eurohumanoidok öngenerált álmai, amelyekkel az emberré válást gyakorolják.

A zene és a gondolatvezérelt animációk mellett a drámaiságot a világítás is támogatja. A hatalmas színpadon a Jankó Mátyás irányította fények tökéletesen vezérlik az ember figyelmét épp oda, ahová kell. Egyetlen fényben úszó alak körül hirtelen árnyékba boruló tér a színpadot egy négyzetméteresre szűkíti, optikailag megnövelve a lényeges elem, többnyire az eurohumanoid méretét. Aztán két másodperccel később a világ kitágul, és egy hatalmas nappaliban találjuk magunkat.

A nézőtér előtti asztaloknál ülőknek lehetőségük van ténylegesen üzenni Brüsszelnek. Az előre megadott szavakból összerakott üzeneteket Bartha Márk ijesztő túlvilági hangokká mixeli. A szókártyák között a magyar nyelv legfontosabbjai. „Kevesebb gyűlölet, bassza meg” – olvassa fel csapatának üzenetét egy lány. És aztán ez a mondat, a többivel keverve, még meg-megismétlődik, perceken át, sejtelmesen, mintha az ember elméjének saját, dühös, csillapíthatatlan követelése lenne.

Az előadás végére szinte semmit nem tudtunk meg arról, életképes-e az EU, mik a problémái vagy van-e jövője. Az EU-s polgárimázs helyett a Nagy Magyar Valóság átlag magyarja rajzolódik ki előttünk. Róla kiderül, hogy nem szereti azt, aki más korosztályú, más származású, más tempójú vagy más véleményű. És utálja a gyűlöletet is.

Trafó, 2019. november 26. (következő előadás február 12.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.