Színház

Artur Palyga: A zsidó

  • Herczog Noémi
  • 2014. április 20.

Színház

Sokat vártam A zsidótól, mert Vinnai András fergeteges Lefitymálvájához hasonlóan a zsidósággal kapcsolatos tabuinkat veszi célba, legalábbis így indul. Mucsi Zoltán igazgatója egész szótárat gyárt a zsidó szó udvarias kikerülésére: judaista származású személyek, internacionalisták, hebroniták, farizeusok.

A kabaré egyik pillanatról a másikra komolyra fordul, A mi osztályunk szellemében (a szintén lengyel szerző, Tadeusz Słobodzianek Dráma Laboratóriumában készült Palyga darabja). A tanári értekezlet résztvevőiről sorra derül ki a fájó igazság: ők vagy szüleik a negyvenes években kollaboránsok és a zsidók deportálásának haszonélvezői voltak. Az előadás azt állítja, hogy az elhallgatásokból és a tudáshiányból fakad az antiszemitizmus. Milyen igaz, ki vitatkozna ezzel?

Az a kérdés, hogy a színháztól olyan állításokat várunk-e, amiket már eleve tudunk. Igényeljük a bekarikázott mondanivalót? Hiszünk abban, hogy a hegyi beszédek társadalompedagógiailag hatékonyak? Emberileg hitelesnek találjuk, hogy vad antiszemiták az igazság bajnokaiként követelik egymástól a múlttal való szembenézést? Még az is lehet, hogy a lengyel közönségnek ez hiteles, mert bár sok a párhuzam a két társadalom között, kevés eddigi tapasztalatom szerint a lengyel színházkultúra a miénknél kevésbé cinikus, nagyobb lelke van, jobban tűri a pátoszt is. A zsidó amolyan jól megcsinált színdarab a maga következetlenségeivel, de Szabó Máté rendezőnek legalább azzal biztosan kezdenie kellett volna valamit, hogy nálunk didaktikusan hat. Mert így hiába ad bele mindent a három nagy színész, Katona László, Mucsi Zoltán és Tamási Zoltán (sajnos Egri Kati és Sárközi-Nagy Ilona játéka az előbbiek mellett halvány, egész más ízlést követ), az eredmény kontraproduktív. Lelki fröccsnek hangzanak a sokkolónak szánt mondatok, és a néző vagy szomorú egyetértéssel bólogat, vagy szégyenlősen kikapcsol.

Szkéné Színház - Nézőművészeti Kft., március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.