Színház

Artur Palyga: A zsidó

  • Herczog Noémi
  • 2014. április 20.

Színház

Sokat vártam A zsidótól, mert Vinnai András fergeteges Lefitymálvájához hasonlóan a zsidósággal kapcsolatos tabuinkat veszi célba, legalábbis így indul. Mucsi Zoltán igazgatója egész szótárat gyárt a zsidó szó udvarias kikerülésére: judaista származású személyek, internacionalisták, hebroniták, farizeusok.

A kabaré egyik pillanatról a másikra komolyra fordul, A mi osztályunk szellemében (a szintén lengyel szerző, Tadeusz Słobodzianek Dráma Laboratóriumában készült Palyga darabja). A tanári értekezlet résztvevőiről sorra derül ki a fájó igazság: ők vagy szüleik a negyvenes években kollaboránsok és a zsidók deportálásának haszonélvezői voltak. Az előadás azt állítja, hogy az elhallgatásokból és a tudáshiányból fakad az antiszemitizmus. Milyen igaz, ki vitatkozna ezzel?

Az a kérdés, hogy a színháztól olyan állításokat várunk-e, amiket már eleve tudunk. Igényeljük a bekarikázott mondanivalót? Hiszünk abban, hogy a hegyi beszédek társadalompedagógiailag hatékonyak? Emberileg hitelesnek találjuk, hogy vad antiszemiták az igazság bajnokaiként követelik egymástól a múlttal való szembenézést? Még az is lehet, hogy a lengyel közönségnek ez hiteles, mert bár sok a párhuzam a két társadalom között, kevés eddigi tapasztalatom szerint a lengyel színházkultúra a miénknél kevésbé cinikus, nagyobb lelke van, jobban tűri a pátoszt is. A zsidó amolyan jól megcsinált színdarab a maga következetlenségeivel, de Szabó Máté rendezőnek legalább azzal biztosan kezdenie kellett volna valamit, hogy nálunk didaktikusan hat. Mert így hiába ad bele mindent a három nagy színész, Katona László, Mucsi Zoltán és Tamási Zoltán (sajnos Egri Kati és Sárközi-Nagy Ilona játéka az előbbiek mellett halvány, egész más ízlést követ), az eredmény kontraproduktív. Lelki fröccsnek hangzanak a sokkolónak szánt mondatok, és a néző vagy szomorú egyetértéssel bólogat, vagy szégyenlősen kikapcsol.

Szkéné Színház - Nézőművészeti Kft., március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.