Színház

Artur Palyga: A zsidó

  • Herczog Noémi
  • 2014. április 20.

Színház

Sokat vártam A zsidótól, mert Vinnai András fergeteges Lefitymálvájához hasonlóan a zsidósággal kapcsolatos tabuinkat veszi célba, legalábbis így indul. Mucsi Zoltán igazgatója egész szótárat gyárt a zsidó szó udvarias kikerülésére: judaista származású személyek, internacionalisták, hebroniták, farizeusok.

A kabaré egyik pillanatról a másikra komolyra fordul, A mi osztályunk szellemében (a szintén lengyel szerző, Tadeusz Słobodzianek Dráma Laboratóriumában készült Palyga darabja). A tanári értekezlet résztvevőiről sorra derül ki a fájó igazság: ők vagy szüleik a negyvenes években kollaboránsok és a zsidók deportálásának haszonélvezői voltak. Az előadás azt állítja, hogy az elhallgatásokból és a tudáshiányból fakad az antiszemitizmus. Milyen igaz, ki vitatkozna ezzel?

Az a kérdés, hogy a színháztól olyan állításokat várunk-e, amiket már eleve tudunk. Igényeljük a bekarikázott mondanivalót? Hiszünk abban, hogy a hegyi beszédek társadalompedagógiailag hatékonyak? Emberileg hitelesnek találjuk, hogy vad antiszemiták az igazság bajnokaiként követelik egymástól a múlttal való szembenézést? Még az is lehet, hogy a lengyel közönségnek ez hiteles, mert bár sok a párhuzam a két társadalom között, kevés eddigi tapasztalatom szerint a lengyel színházkultúra a miénknél kevésbé cinikus, nagyobb lelke van, jobban tűri a pátoszt is. A zsidó amolyan jól megcsinált színdarab a maga következetlenségeivel, de Szabó Máté rendezőnek legalább azzal biztosan kezdenie kellett volna valamit, hogy nálunk didaktikusan hat. Mert így hiába ad bele mindent a három nagy színész, Katona László, Mucsi Zoltán és Tamási Zoltán (sajnos Egri Kati és Sárközi-Nagy Ilona játéka az előbbiek mellett halvány, egész más ízlést követ), az eredmény kontraproduktív. Lelki fröccsnek hangzanak a sokkolónak szánt mondatok, és a néző vagy szomorú egyetértéssel bólogat, vagy szégyenlősen kikapcsol.

Szkéné Színház - Nézőművészeti Kft., március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.