Még mindig brutálisan aktuális a téma – Jantner Emese táncos

  • rés a présen
  • 2014. április 20.

Színház

rés a présen: Mikor volt az első találkozásod a tánccal, és honnan érkeztél a Frenák Pál Társulathoz?

Jantner Emese: A nagymamám táncosnő volt, sokat utazott Európában, de aztán jött a világháború, ő pedig itthon maradt. Sokat mesélt nekem, és ő vitt el először balettelőadásra is, a Diótörőre az Operába. Természetesen attól a pillanattól kezdve balett-táncos akartam lenni. A tanulmányaimat a Balettintézetben kezdtem, majd a pécsi táncművészeti képzésen Uhrik Dóra tanítványaként végeztem. A pécsi színházban dolgoztam két évig, aztán jött Budapest, a KET, a Bozsik Yvette Társulat, majd sorsszerűen Pali (Frenák Pál koreográfus, táncművész, társulatvezető - a szerk.), ő épp akkor jött haza Franciaországból. A Trafóban néztem meg az Out of the Cage című darabját. Ilyen szépet még sosem láttam azelőtt, úgyhogy odamentem hozzá, és megkérdeztem, hogy bemehetnék-e egy tréningre. Így kezdődött a történetünk. 1999-ben a Tricks & Tracks volt az első darabunk, az első nagy élmény, amit aztán sok-sok további követett.

rap: Mit kaptál ettől a társulati munkától?

JE: Pali a mesterem, mindent tőle és nála tanultam, ő volt az első koreográfus életemben, aki tényleg belőlem dolgozott, aki valóban rám, a személyiségemre figyelt és figyel. Persze fontos a technika, az az organikus, testbarát mozgás-, légzés- és talajtechnika, amiből a jellegzetes "frenákos" mozgásnyelv építkezik, ezt el kell sajátítani, de nála nem elsősorban ez a fontos, hanem a táncos karaktere, jelenléte, nyitottsága, és ezt megtapasztalni újra és újra zseniális élmény.

rap: Milyen visszatérni az első sikerdarabhoz, és ennyi idő után elkészíteni a második részt?

JE: Most már élvezem és ismerem a munka minden fázisát, de emlékszem, hogy annak idején, a Tricks & Tracks létrehozásakor borzasztóan nehéz volt, hiszen addig senki nem dolgozott velünk így. Nem végrehajtottunk egy koreográfiát, hanem adnunk kellett valamit önmagunkból. Pont ettől lett olyan fontos és értékes ez a kreáció, és még mindig brutálisan aktuális a téma. Az alapgondolat nem változott. Közben új és más az egész csapat, más energiák mozognak. A próbafolyamat elején újranéztem a videót: sokkoló és furcsa volt magamat huszonévesen látni, hogy most mennyivel tisztábban, precízebben dolgozom a színpadon. Mindezek ellenére mégis azt éltem meg a Tricks & Tracks 2. próbafolyamat elején, hogy talán én vagyok az egyetlen, aki kissé elveszettnek érzi magát. A többieknek nincs saját élményük az első részről, valami új dolgot kezdhettek építeni. Nekem viszont folyamatosan ott volt a fejemben, a lelkemben, a testemben a régi koreográfia is párhuzamosan.

rap: Mikor lesz a bemutató, és hol láthatunk még táncolni?

JE: A bemutató március 20-án, 21-én és 22-én lesz a Trafóban, aztán ahogy a legtöbb darabunk, ez is európai turnéra indul a következő évadban, amit Franciaországban kezdünk, de ősszel visszatérünk vele Budapestre is. Engem még az InTimE-ban és a Hymenben láthat a közönség a repertoáron lévő előadások közül.

rap: Saját darabot is csináltál egy másik csapattal tavaly. Várható, hogy annak is lesz folytatása, és lesz saját társulatod?

JE: Igen, ez a PSIX projekt és a 11 című előadás a Szkénében, aminek tavaly volt a bemutatója. Igazi csapatmunka volt, kísérletezés, hat egyenrangú alkotó - köztük zenész, énekes, videoművész - közös munkája. Mindannyian először csináltunk ilyet. Ha ez a hat ember nem találkozik így össze, egyáltalán nem biztos, hogy önálló darabot készítek. Sosem vágytam arra, hogy ki legyen írva valahová, hogy "koreográfus: Jantner Emese". A Frenák Pál Társulat főállású táncosaként pontosan látom, hogy még egy ilyen elismert csapatnak is milyen nehéz fenntartania egy struktúrát.

rap: Meddig táncolhat egy táncosnő?

JE: 38 éves vagyok, tudom, hogy fizikálisan egy testet formában és tréningben lehet tartani. Idővel ez sokkal több odafigyelést igényel, jógázom, és kipróbálok más, új mozgásformákat is. Ám azt is gondolom, hogy művészileg egy táncos nem huszonévesen van a csúcson, inkább harmincon túl válik érett előadóvá, amikor a technikai tudás teljes birtokában van, de eleget tapasztalt ahhoz, hogy képes legyen a formát mélyebb jelentésekkel megtölteni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.