„Átírjuk a 21. század első évtizedét westernfilmmé”

  • Artner Szilvia
  • 2016. október 20.

Színház

Ezt aztán nem láttuk jönni: Ezüst Oroszlán-díjas előadás Oszama bin Ladenről a Trafóban. Interjúztunk róla.

Október 21–22-én látható Budapesten az Agrupación Señor Serrano társulat Egy ház Ázsiában című előadása. A multimediális spanyol színház különleges westerndrámája a 21. század alapvető problémáit világítja meg Oszama bin Laden történetén keresztül. Pau Palacios társrendezőt kérdeztük.

magyarnarancs.hu: „Contant director”-ként vagy feltüntetve a színlapokon. Mit jelent ez? Mi a te szereped pontosan?

Pau Palacios: Most alakítjuk át a weboldalunkat, és ezt a titulust is lecseréljük, mert igazából nem csak tartalmi felelős, de társrendező is vagyok a társulatnál. Az alapító, Alex Serrano és én hozunk meg minden stratégiai döntést, de ő inkább foglalkozik a menedzsmenttel, én pedig a kommunikációval és a tartalmakkal. A kreatív folyamatokban ő koordinálja a különböző részt vevő munkacsoportokat, én pedig inkább a dramaturgiára koncentrálok.

Balra Serrano, jobbra Palacios

Balra Serrano, jobbra Palacios

Fotó: Nacho Gómez

magyarnarancs.hu: Milyen alapelvek mentén dolgoztok? Mi a társulat manifesztuma?

PP: Az Agrupación Señor Serrano olyan eredeti produkciók létrehozásával foglalkozik, amelyek a jelenkor történelméből merítenek. Felhasználjuk az innovatív és a hagyományos színházi módszereket is annak érdekében, hogy kitágítsuk a színház határait. Előadásaink a kreatív együttműködésre alapozva az előadó-művészet, a szöveg, a film, a hang és a makettek segítségével épülnek fel, és korunk tapasztalatait, illetve az emberi gondolkodás, cselekvés diszharmóniáit ábrázolják. Minden alkotó egyben résztvevő is a darabjainkban, és megosztják a tudásukat a többiekkel a munkafolyamat során. A világ minden részében érthető produkciókat készítünk.

magyarnarancs.hu: Miért a bin Laden-sztori került a darab középpontjába?

PP: Azért nem az volt az előadás fő célja, hogy bemutassuk Oszama bin Ladent, inkább azt szeretnénk megértetni, hogy miből erednek a 21. századi társadalmak problémái. Kétségtelen, hogy az a dátum, 2001. szeptember 11., meghatározza ezt az évszázadot. Másrészt viszont úgy tűnik, hogy minden a valóságra, a fikcióra és a szimulációkra adott reakcióinkon múlik. Hiába gondoljuk azt, hogy a képzelet felülmúlja a valóságot, azért mégiscsak az a valóság, amiket ezeknek a visszatükröződései által tapasztalunk.

Azt szoktuk mondani a társulatban, hogy nem mi választjuk a témát, inkább az választ minket. Az Egy ház Ázsiában is jó példa erre. Egy újságcikknek köszönhetően figyeltünk fel arra, hogy annak idején az amerikai haditengerészet a terroristavezér felderítésére és likvidálására való gyakorlatozás céljából megépíttette Oszama bin Laden házának a mását Észak-Karolinában. Nagyjából abban az időben olvastunk valamit arról is, hogy filmet forgatnak bin Laden felderítéséről és megöléséről (Zero Dark Thirty, magyarul A Bin Laden hajsza), és emiatt egy másik másolat is készült arról a házról Jordániában. Azonnal elkezdtünk gondolkodni azon, hogy ezeket a tényeket, párhuzamokat összerakva milyen következtetésekre juthatunk. Arra jutottunk, hogy simán lehet, hogy ezek a másolatok, szimulációk a valódi olvasatai a múltbéli eseményeknek manapság. Így született meg a darab.

magyarnarancs.hu: Nincsenek klasszikus szerepek, nincs történet igazából. Hogyan éritek el mégis a színházi hatást? Hogyan épül fel a darab?

PP: A színpadon három előadó van jelen, valamint akciófigurák, épületmakettek, okostelefonok, tabletek, videókamerák és egy nagy vetítővászon. Három síkon játszódik a darab: a méretarányos makettek mikrovilágában, azoknak az előadóknak a terében, akik a maketteket mozgatják és a kamerákat kezelik, meg néha reagálnak arra, hogy mi történik abban a kisebb világában, és végül a kivetítőn. Akkor áll össze az előadás, ha ezt a három síkot egyszerre tudja követni a néző. Real time videó készül az előadásban minderről, szóval a néző számára végül is a vásznon áll össze az előadás, de minden kis trükk – a nyelvezettől a médiaeszközökig – segít abban, hogy formálódjon a képzelet meg a valóság is.

false

 

Fotó: Nacho Gómez

Van történet is. Azokra a tényekre utalva meséljük el, amelyek a két esemény, az ikertornyok elleni 2001-es támadás, valamint Oszama bin Laden 2011. májusi halála között történt. Viszont úgy csináljuk, mintha egy westernfilm volna, cowboyokkal és indiánokkal. Tudniillik a CIA Neptune Spear nevű hadműveletét vezetők úgy döntöttek, hogy a Geronimo fedőnevet adják Oszama bin Ladennek abban az akcióban, amely a terroristavezér elpusztítására jött létre. Bármilyen nevet választhattak volna, de ők a Geronimót választották. A mi értelmezésünkben ez nem véletlen és nem elhanyagolható jelentőségű döntés. Valójában az Egyesült Államok hadseregének magáról alkotott képe mutatkozik meg benne, és arra utal, hogy még mindig úgy érzik, ők a cowboyok, és mindenki más indián, aki nem azt akarja, amit ők. Felhatalmaztak minket arra tehát, hogy átírjuk a 21. század első évtizedét westernfilmmé.

magyarnarancs.hu: Milyen nézőkre számítotok a Trafóban, és hová utaztok innen tovább?

PP: Jól informált, felkészült közönséggel szeretnénk találkozni, akiknek fejlett kritikai érzéke van, és kész felülvizsgálni akár a színház mibenlétéről való elképzeléseit is. Innen Berlinbe megyünk a Birdie című, legújabb előadásunkkal, amelyet júliusban mutattunk be Barcelonában, és azóta már Olaszországban, Brazíliában és Lengyelországban is jártunk vele. Nagyon aktuális, így a lehető legtöbb helyre szeretnénk eljutni vele.

Részlet az előadásból

Részlet az előadásból

Fotó: Nacho Gómez

magyarnarancs.hu: Mi a témája?

PP: A vándorlás és annak a megakadályozása, azaz a kerítések. Erről ti is sokat tudtok már Magyarországon, ha jól gondolom. Ebben az előadásban költői összefüggések felfedezésére teszünk javaslatot az emberi migráció és a madarak vándorlása között, mely utóbbi a természet törvényei szerint működik, és értelmetlen volna gátat szabni neki. Hogy a saját félelmeinkről beszéljünk a darabban, ahhoz Hitchcock Madarak című filmjét hívtuk segítségül. Amíg nincsenek madarak, addig csak a fantáziánkban létezik a tőlük való félelem. Úgy gondoljuk, hogy ezzel az előadással elgondolkodtathatjuk a nézőt, és talán lesz némi hatása a megfelelő helyeken.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.