Színház Nem csak monologizálnak

Ványa bá, Orlando – Vidéki Színházak Fesztiválja

  • Tompa Andrea
  • 2016. október 22.

Színház

Ha magát Ványa bának mondja az előadás, máris jelzi valahogy a különállását: ez nem ugyanolyan lesz, mint a többi három tucat Ványa; nagyjából ennyiszer játszották magyarul a Csehov-drámát.

Ez a „bá” egy pokróc alól mászik elő: kopaszodó fején a haj égnek áll, ruhája csüng, mintha csak félig volna benne. A „bá” valahogy lejjebb fogalmazza meg a figurákat, az omlás, a szétcsúszás, a lógó gatyák, természetes esetlenségek, de éles mondatok világában vagyunk. Hamvai Kornél újrafordítja Csehovot, egyszerre hűséges és jelen idejű, nyers, humoros, a szereplők élesen kardoznak egymással és lágyan önsajnálkoznak; jó hallgatni.

Pasztell színpadkép fogad, bármelyik Csehov elkezdődhetne itt; kopott, szedett-vedett, mindenkori, nincs igazán egyénisége. Kissé kedvetlen volna így a kezdés, vagyis túl ismerős, ha nem láthatnám benne máris Bajomi Nagy György túlöltöztetett, mindig útra kész, és „még csak egy vodkára” mindig kapható Asztrov orvosát. És mindjárt előgurul Mertz Tibor Ványa bája is; egymás méltó társai és vetélytársai. Az előadás fő színészi épületei ők; a férfiak sokkal érdekesebbek a nőknél, bár ez nem szokott ennyire kiegyenlítetlen lenni Csehovnál. Ez a Ványa ingerült, ideges, mégis van humora és önreflexiója, testileg-lelkileg öregebb, mint amennyit magáról mond, 47 egyébként, vagyis mintha már rég esélytelen volna bármilyen változásra. Mertz vadul dobálja végtagjait, ráncolja szem­öldökét, köpdösi a szavakat, de jól csinálja, belülről, mint akinek nem túl nagy dráma a sajátja, és már megszokta ezt a bolond szerepet. Amikor a szereplők monologizálnak, fényt kap a nézőtér, mintha nem volna negyedik fal, ez egy kis anti-Csehov.

Az előadás könnyű, de jóféle monotóniáját az elemzés pontossága tölti meg tartalommal. Asztrov doktorba, a maga nagydarab trampliságával, belső elhivatottságával – az erdők, a természet szerelmese és persze szkeptikus orvos –, érthetően bele lehet szeretni, a veszélyes Jelena kicsit bele is szeret. A nők vékonyabbak lelkileg, Jelena szép, de túl kemény, kevéssé emberi (Nagy Cili alakítja), a „csúf” Szonyát alakító egyetemi hallgató Hartai Petra kissé egyenetlen, sok a technika, de nagyszerű pillanatai vannak; Trokán Péter professzorjának egyetlen arca van.

Különösen akkor érik be ez a Szonya, amikor megérkezünk a jövőbe. Bár Réthly Attila rendezése nem előlegezte meg azt, hogy végül átnyúljunk a laptopok és táblagépek világába, az efféle kitüremkedések ígéretesek lehettek volna, mégis izgalmas értelmezés ez. Ahogy a csehovi világ berekeszti magát azzal, hogy „semmi sem változik”, mint minden rendes drámában, a szétesett Ványa és az inkább gyermeklány Szonya pedig összeszedetten számol és veszi kézbe a birtok ügyintézést, és tervezi meg a mindenkori jövőt, ami monoton lesz, üres és magányos, s ebben már a néző is benne foglaltatik.

A Ványa bá elnyerte a Vidéki Színházak Fesztiválján a legjobb előadás díját. Sajnálatos, hogy ez a díj nem jár együtt azzal, hogy az igényes szombathelyi társulat darabját/darabjait a budapesti közönség is alaposabban megismerhesse.

 

*

Ha van lehetetlen vállalkozás, akkor az Orlando színpadra vitele biztosan az. A 20. század egyik legnagyszerűbb regényének, Virginia Woolf művének a színpadi csapdája, hogy nagyon könnyen sznob szépelgés, leegyszerűsített történetmesélés, vagy – mint a filmváltozat – érdektelen kosztümös mese lesz belőle. A debreceni színház kis térbe, monológgá írja a darabot, melyet nő rendez és nő játszik (játszhatná persze férfi is, hiszen mégiscsak egy nagy átváltozástörténet ez). A magyar színház nemigen tolerálja a monodrámát; nincs „jó” hagyománya a műfajnak, szinte sosem látunk belőle nagyszínpadon, jelentős rendezőtől, nagy formátumú színésszel létrehozott meghatározó műveket; nálunk inkább a dologtalan színészek gyanakvással övezett műfaja. Mintha ez a színházkultúra, amiben élünk, nem bízna abban, hogy egyetlen ember belső világa elég tágas ahhoz, hogy betöltse a nagyszínpadot, és valódi párbeszéd szülessen a monológból a nézővel. Talán a realista színjátéki hagyomány feszül ennyire neki ennek a teátrális, de személyes műfajnak. Pedig Isabelle Huppert, Maia Morgenstern vagy Jevgenyij Griskovec is megállta a helyét egyedül a színpadon.

Orlandót Sárközy-Nagy Ilona szólítja meg, beszéli el, egyszerre belülről és kívülről, távoli történetként és énként, sok önreflexióval, a woolfi szöveg oly kemény öniróniájával. Erős jelenléte betölti a kis teret, könnyű hozzá közel kerülni, szinte személyesen megszólítva érezni magunkat. Játékos, ötletes vetítés mossa össze a távoli angol múltat a jelennel. Anca Bradu rendezésének erénye ebben a nagyszerű színészben való bizalma. Nagy genderügy nem lesz ugyan belőle, bár a regény nagy hatással volt a társadalmi nem gondolatára. De a színész ereje, személyisége, technikai tudása elég gazdag ahhoz, hogy szinte végig lehessen figyelni rá. Szinte; az előadás utolsó harmada dramaturgiailag talajtalan, kapaszkodók nélküli, s a vég is bizonytalan.

Thália Színház, Vidéki Színházak Fesztiválja, szeptember 9. és 10.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.